Sidan 1 av 7 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 8 av 54
    Junior Member
    Reg.datum
    jan 2019

Första espressomaskin + kvarn, behöver lite råd.

Hej!

Efter att ha läst mycket på forum ett tag nu börjar det bli dags att slå till och skaffa min första espressomaskin + kvarn. Behöver således lite tips.
    Är enda kaffedrickaren i huset så det blir ganska få koppar om dagen.
    Har spanat in blocket men inte hittat något bra inom nära hämtavstånd på ett hyfsat tag nu så riktar in mig på nytt.

Maskinerna jag mest kikat på mest är Gaggia Classic (finns för 2500:-) eller Delonghi EC685. Duger den senare till något eller kommer jag begränsas mycket?
    Rancilio Silvia och Lelit 042-modellerna har jag också kikat på men de känns lite dyra sett till min begränsade användning om de inte ger mycket extra?

Hur högt bör jag rikta in mig avseende kvarnen för att få något vettigt?
    Duger https://bagarenochkocken.se/kaffe/ka...sk-kaffekvarn/ som nämnts i någon annan tråd?
    Annars verkar de billigaste bra kvarnarna vara Rancilio Rocky eller Eurekas modeller. Kanske är det som gäller eller är de helt overkill till en enklare maskin?

Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Undvik Delonghin, den ger ungefär samma resultat som nespresso. Gaggia Classic är inte mycket bättre om du köper en tillverkad 2015-2018. https://kaffecompagniet.se/espressom...ssic-2019-pro/ nya modellen rättar till problemen hjälpligt, men priset ligger lika högt som Rancilio Silvia som då är ett bättre köp.

Annars är det inte ovanligt att hitta en äldre Classic i bra skick för under tusenlappen. Aluminium-kokaren har begränsad livslängd så ser man tecken på läckage (kalk/korrosion) om man lyfter på locket ska man vara bekymrad över det i övrigt är de väldigt trevliga maskiner, lätta snabba och överkomliga.

OBH-kvarnen kan mala tillräckligt fint, var inte helt såld på den när jag testade men priset går inte att slå så om man har låg budget är den inget dåligt val om man inte vill köpa begagnat.

Junior Member
    Reg.datum
    jan 2019
    Tack för svar.

Är det något speciellt som gör Classic II så mycket sämre än v1? Är det alltså inget att rekommendera även då den kostar halva priset mot Silvian? Lite googlande på olika forum verkar antyda att den är fortfarande ok, men en försämring och inte prisvärd i de marknader där den kostar nästan detsamma som Silvian.
    Känns lite dyrt med ca 5000:- för Silvian (eller Lelit PL41EM för ~4000:- från Tyskland) men det kanske ändå är värt det om de är mycket bättre?

Har kikat ett par månader efter begagnat, men de få saker som kommer ut till vettigt pris finns alltid långt bort (och går åt fort). Vet inte om jag har tålamod att vänta mer då jag nyligen gått på föräldraledighet och har mer tid än vanligt att njuta av bra kaffe hemma

Kul att höra någon som testat OBH-kvarnen. Verkar annars svårt att hitta omdömen (eller annan info som storlek) om den. Har hittills ganska dåliga erfarenheter av OBH då vi haft en del saker från dom och jag kan inte komma på en enda sak som inte gick sönder tidigare än väntat. Priset är ändå rätt lockande för att om inte annat få garantitiden ut att lära mig vad jag önskar med en kvarn

Reg.datum
    apr 2017
    Classic II använder fjäderventil och har inte kontroll över trycket, det kommer variera beroende på dosering. Vill man bara göra singlar och enstaka kopp är det bättre än nespresso, men det är en olycklig lösning och dumsnålt enligt mig eftersom man blir väldigt begränsad. Har en Gaggia Coffee som bygger på samma princip jag kan slumpa bort om du vill ha något billigt att testa med.

Tyckte att uppsamlingsbehållaren till OBH-kvarnen var lite bökig och så har de satt minsta malningsgraden lite högre än Graef-kvarnarna den verkar vara besläktad med (antagligen för att transportskruven inte ska mata bönor snabbare än den klarar av att mala). Med det sagt klarade den av att mala tillräckligt fint för en Pavoni med gamla bönor, till en Gaggia/Silvia behöver man nog inte gå ner till minsta storleken men de fasta stegen kan bli en begränsning (vet inte hur stora stegen är). Men så kostar den hälften så mycket som den näst billigaste espresso-kapabla kvarnen jag känner till

Ett generellt tips,
    Om du "snålar" i början kommer det med stor sannolikhet bli dyrare i slutändan.
    Köper du en billig maskin, och om du gillar gott kaffe, så kommer du ganska snart inse att du behöver något bättre. Gillar du dessutom drycker som kräver bra, skummad mjölk så kommer behovet av att uppgradera ännu fortare.
    Sen gäller samma sak med kaffemaskiner som med allt annat. Köper du lite dyrare är chansen att du får tillbaka en del av investeringen större, om du skulle tröttna och vilja sälja.
    Med det sagt skulle jag inte välja något billigar/sämre än Silvia.

Senior Member
    Reg.datum
    jan 2018
    Ascaso Steel PID, 3700 kr
    https://www.blocket.se/stockholm/Esp....htm?ca=11&w=1

Gaggia classic, 2000 kr (osäker på om denna är "classic II" som Jonken nämner, eller om den är äldre)
    https://www.blocket.se/stockholm/Gag....htm?ca=11&w=1

Baby Gaggia inkl Gaggia MDF kvarn, 1300 (detta är riktigt prisvärt - samma maskin som den vettiga Classic men i annan förpackning)

Jag håller med ovanstående, snåla inte för mycket. Handlar det om att lägga till en tusenlapp för att få en maskin som är ansedd som bra - go for it. Det gör ont en gång. Sedan dricker du gott kaffe varje dag.

En variant på maskin, som kanske inte är det första man tänker på, men som jag mycket varmt kan rekommendera är en manuell maskin från La Pavoni, antingen professional eller europiccola. Fantastiskt bra maskiner, går för mellan ca 2000-5000 beroende på skick och tillbehör, ibland mindre, ibland mer. Kan lova dig att det är oslagbara maskiner för pengarna. Snygga är de också :-)

Vad gäller kvarnen så duger det alldeles utmärkt med t.ex Gaggia MDF, Rancilio Rocky, Ascaso i-mini m.fl. Prisklass 1500+ skulle jag säga tar dig nästan hela vägen. Sista biten till himlen kostar multum.
    Senast redigerat av Eismannen den 2019-01-23 klockan 09:53.

Reg.datum
    apr 2017
    Citat Ursprungligen postat av Eismannen Visa inlägg
    Gaggia classic, 2000 kr (osäker på om denna är "classic II" som Jonken nämner, eller om den är äldre)
    Det ska inte vara generation två, men tycker att priset är satt högt. Ser inget rör till vänster om gruppen så närmare undersökning krävs Tycker hur som helst att en bra Classic är i nivå med en Silvia förutom hållbarhet och mjölkskumning.

Pavoni trumfar bägge i min värld, bättre andrahandsvärde också i längden.

Junior Member
    Reg.datum
    jan 2019
    Citat Ursprungligen postat av Jonken Visa inlägg
    Classic II använder fjäderventil och har inte kontroll över trycket, det kommer variera beroende på dosering. Vill man bara göra singlar och enstaka kopp är det bättre än nespresso, men det är en olycklig lösning och dumsnålt enligt mig eftersom man blir väldigt begränsad. Har en Gaggia Coffee som bygger på samma princip jag kan slumpa bort om du vill ha något billigt att testa med.

Tyckte att uppsamlingsbehållaren till OBH-kvarnen var lite bökig och så har de satt minsta malningsgraden lite högre än Graef-kvarnarna den verkar vara besläktad med (antagligen för att transportskruven inte ska mata bönor snabbare än den klarar av att mala). Med det sagt klarade den av att mala tillräckligt fint för en Pavoni med gamla bönor, till en Gaggia/Silvia behöver man nog inte gå ner till minsta storleken men de fasta stegen kan bli en begränsning (vet inte hur stora stegen är). Men så kostar den hälften så mycket som den näst billigaste espresso-kapabla kvarnen jag känner till
    Tack för utförligt svar. Var iväg och kikade på maskiner i butik och Classic II såg riktigt trevlig ut i verkligheten, så lite synd om den har en sån designmiss då priset är så pass bra. Silvian såg/kändes visserligen t.o.m. aningen härligare, så får fundera på om det inte blir en sån ändå trots att den är lite dyrare än önskvärt. Får fundera på det lite till.

Liknande ämnen

1. Första espressomaskin och kvarn köpes
    Av CadelEv i forum Köp och sälj
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-01-02, 14:38
  2. Min första kvarn: Wilfa CGR-1 Tips och råd?
    Av Söder i forum Hårdvara
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-03-13, 13:37
  3. Köpa en första espressomaskin och kvarn.
    Av jbphoto i forum Espressomaskiner
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-06-05, 11:18
  4. Behöver lite råd och tips angående inköp.
    Av Robert.Lundgren i forum Hårdvara
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-08-18, 20:57
  5. Behöver lite hjälp med val av kvarn.
    Av Fluffgummifat i forum Hårdvara
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-03-30, 01:12

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg