Delar från E61-maskin

roccster

Well-known member
Då var tiden kommen. Min Fiorenzato Bricoletta har kastat in handduken, och den är bortom all räddning. En ny e61 maskin är på gång, så vilka delar hade du tagit hand om som är "bra att ha", förutsatt att de är hela såklart?

Cheers!
 

Eismannen

Well-known member
Vad är det som gått åt pipan?

Det som är samma lika mellan många olika maskiner är ju typ grupp, portafilter, pump. Men å andra sidan är reservdelar till sådana maskiner generellt rätt billiga, bortsett från kokaren då förstås.
 

roccster

Well-known member
Det läcker från kokaren, elektronikboxen strular, pumpen bör bytas och nån ventil mm. Den är gammal helt enkelt, och jag känner inte för att försöka få den på benen igen faktiskt. Det känns som att när en sak byts så går nästa sönder.
Nej det är väl inte så mycket man kan spara egentligen :)
 

Eismannen

Well-known member
Ok.
Skulle det vara så att du bara vill bli av med den så kan jag kanske tänka mig att förbarma mig över den. :-D
 

roccster

Well-known member
Den finns i Göteborg, och att skicka den är nog inte på kartan då den väger en hel del.
Jag har strippat lite grejer från den också så inte i något speciellt bra skick ;)
Så som jag ser det är det ett hölje av rostfritt stål :D
 

Eismannen

Well-known member
Aha nä det låter kanske lite väl meckigt i så fall. :)
Men lite reservdelar kan du ju alltid spara på för man vet aldrig när de kan komma att behövas.
 

Acutehawk

Active member
Personligen hade jag sparat maskinen, troligtvis lagat den.
Annars hade jag sparat det mesta om inte hela maskinen.
Definitivt:
Kokare, pump, grupphuvud.
Allt som behövs för att bygga en egen, unik espressomaskin.

Tar den gärna om du vill bli av med den :)
Bor i Göteborg. ^^
 

roccster

Well-known member
Haha, kollade upp liter delar. Ny kokare kostar 275$, ny pump kostar 200, ny elektronikbox kostar 275, finns inte på kartan att reparera :)
 

Jonken

Well-known member
Haha, kollade upp liter delar. Ny kokare kostar 275$, ny pump kostar 200, ny elektronikbox kostar 275, finns inte på kartan att reparera :)
Om man är duktig kan man försöka laga elektronikboxen istället för att byta ut den och pumpen borde gå att ersätta med en billigare. Kokaren är ett större problem om den är trasig.
 

roccster

Well-known member
Om man är duktig kan man försöka laga elektronikboxen istället för att byta ut den och pumpen borde gå att ersätta med en billigare. Kokaren är ett större problem om den är trasig.

Jo det är säkert inte omöjligt att laga, men jag vill ha en maskin som jag kan lita på och den här maskinen har nog minst 12-14 år på nacken så det är nog faktiskt dags att köpa en ny. Jag har faktiskt aldrig haft en ny maskin heller så det ska bli roligt att få något som är nytt :D
 

Eismannen

Well-known member
Sälj billigt eller skänk den istället för att kasta. Finns alltid någon som gillar att pula med trasiga grejer. Tror nog att den där går att laga för 3-4000 kr, kanske till och med mindre om kokaren är möjlig att laga. Och då är det ju ett "steal" för någon lycklig själ som är lite händig.
 

roccster

Well-known member
Sälj billigt eller skänk den istället för att kasta. Finns alltid någon som gillar att pula med trasiga grejer. Tror nog att den där går att laga för 3-4000 kr, kanske till och med mindre om kokaren är möjlig att laga. Och då är det ju ett "steal" för någon lycklig själ som är lite händig.

Ja det kanske är värt ett försök :)
 

Eismannen

Well-known member
Kollade lite på din annons och undrar i vilken bild man ser läckan i kokaren? Kan inte se något uppenbart fel på kokaren men man kanske inte ser allt på bilderna? Jag ser att det är blött kring vakuumbrytaren men det kan ju bero på en icke fungerande nivåreglering.
 

roccster

Well-known member
Jag tänker att det borde vara bild: 568653709 fast jag vet inte säkert. Ventilerna på toppen verkar ju läcka i varje fall, jag har bytt en av dem, men du ser att det runnit ut en del från den "gamla", exakt vilka komponenter som är helt döda vet jag inte, jag fick informationen från de som brukar reparera den. De dömde ut den den här gången, och de har reparerat den några ggr. innan.
Microbrytaren har jag bytt (som du ser), då den gamla brann upp typ. När maskinen funkade så löste den ut jordfelsbrytaren ibland, vilket jag misstänker beror på kortis från läckage. Fast som sagt, jag orkar inte bråka mer med den :D
 

Eismannen

Well-known member
Vad jag kan se på bilderna så ser kokaren ok ut. Men jag kan förstås ha fel. Du ser ju betydligt bättre hur det ser ut än vad jag gör härifrån. Men jag kan inte på dina bilder se något som tyder på att kokaren i sig är defekt, mer att det är en packning. Pumpen är delbar i motor resp pumphus, kostar ca 1200 kr/st på nätet. Kanske till och med går att laga. Kan vara så enkelt som att det är kondensatorn som behöver bytas (om motorn har en sådan). El-box 1000 kr. Packningar några tior. Kolla t.ex theespressoshop.co.uk där har du bra priser.

Men men, nu kanske jag drar lite för långtgående slutsatser om en pryl jag inte har framför mig :). Men jag är rätt övertygad om att det går att laga till en rimlig peng - om inte kokaren är "toast". Om det bara är en packning så är det peanuts..

Nåväl, jag är lagd lite åt detta hållet som du kanske märker. Kanske ska sluta analysera detta - du har ju redan gått vidare och vill ha nytt! :-D
 

roccster

Well-known member
Ja hade det inte varit för att reparatören dömde ut den totalt så hade jag kanske orkat försöka, men nu känns det som att det kommer att kosta mer än det smakar. Och jag har inte tillräckliga skills för att ge mig på det själv. Trots att jag faktiskt också brukar gilla att reparera saker :)
Nej nu får det bli en ny maskin :D
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,464
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp