Min vän misslyckas med sin Flair, vad göra?

Coraxos

Well-known member
Min vän köpte nyligen en Flair på grund av att hans gamla espressomaskin gått sönder, tyvärr är han missnöjd med resultatet, "inte mycket till crema" säger han. Vad kan han göra fel? Jag vet att han använder en kniv-kvarn, är det orsaken? Hur viktigt är det med rätt tryck, färskrostade bönor osv ... ?
Hörde även att dagsfärsk rost inte är optimalt, men det är inte hans problem då han köper färdigrostat.
/Coraxos
 

Eismannen

Well-known member
Kniv-kvarnen är med största sannolikhet orsaken till misslyckandet. Den producerar ett mycket ojämnt kaffe.

Några viktiga saker:

Bra kvarn som maler jämnt och ger konsekvent resultat.

Bra maskin - allt från gaggia classic och uppåt. Bedömer hans maskin som bra. Kokar man upp vatten och direkt häller i så får man precis rätt bryggtemp. Konsekvent och bra. Trycket vid bryggning är inte kritiskt. Bra om det hamnar runt 9 bar men blir det 5 så blir det inte så stor skillnad..

Färskt kaffe är viktigt. Eftersom folk ibland har en märklig ide om vad färskt kaffe är så ska jag ge ett exempel. Oöppnat håller max ca 6 mån. Bäst före datumen är ofta 2 år men efter 2 år är det odrickbart. Öppnat är bra i max 1 vecka, sedan börjar creman bli tunn och kaffet vattnigt och man måste börja mala finare för det bara rinner rätt igenom pucken.

En annan mycket mycket viktig faktor är dosering. Man måste mala konsekvent, det är viktigt, men man måste även dosera konsekvent. Många väger men jag kör t.ex en struken korg. Hitta ett sätt som fungerar men gör det k-o-n-s-e-k-v-e-n-t.

Tampning pratar många om hur viktigt det är - och det är det. Men i min erfarenhet är det viktigaste ATT man tampar, inte att det blir 100% horisontellt och 100% konsekvent. Tryck till så pucken komprimeras. Sikta på att göra det rakt och tryck till. Vill minnas att ca 10 kg kraft är ungefär rätt men blir det 5 eller 15 så är det inte avgörande på något sätt. Jag är själv rätt slarvig i min tampning men kaffet blir lika varje gång. Malningsgrad (och det är här kniv-kvarnen failar kapitalt), dosering och temperatur är betydligt viktigare i min erfarenhet.
 
Senast ändrad:

Eismannen

Well-known member
En sak till, malning och dosering ska anpassas så det tar ca 20-30 sekunder att pressa igenom vattnet. Tar det för kort tid blir creman kass och kaffet vattnigt och smaklöst.

Och ytterligare en sak. Ett kaffe med stor andel Robustabönor ger vansinniga mängder crema. T.ex Musetti (den med brunt och rött på förpackningen) som säljs på willys. Det är ofta färskt och innehåller mycket robusta. Bra vardagskaffe och det ger, med rätt parametrar i övrigt, ap-mycket crema.

Vissa kaffesorter ger inte så mycket crema ska jag också tillägga.
 

Eismannen

Well-known member
OMG vad långt det blev!!

Sammanfattar
Hans kvarn är det största problemet.
Med bra kvarn som är rätt inställd, färskt kaffe i rätt mängd och vatten av rätt temp så ska det kunna bli hur bra som helst med den maskin han har. Rätt tryck är inte kritiskt. Tampning bör göras. Det bör vara plant och lagom hårt men dosering och malningsgrad är mer kritiska parametrar. Kaffesort påverkar mängden crema men lös de andra parametrarna först.

:-D
 

Jonken

Well-known member
Kan tillägga att man generellt får lite mindre crema med manuella maskiner, inte så mycket att bekymra sig över om det smakar som man vill. Bättre kvarn är en förutsättning, men sen är det främst bönorna som avgör. Direkt från rosten får man om något för mycket crema :)

Jag tycker att en rak tampning är viktigare än trycket - bara man väljer ett sätt och håller sig till det, pressar man hårt nog kan kaffet inte tryckas ihop mer ändå. Alternativt en väldigt lätt tamp, bara för att jämna till toppen. Till Pavoni tycker jag att det senare ger bättre crema, vet att många gör likadant till Flair. Väger helst dosen.
 

Coraxos

Well-known member
Tack Eismannen och Jonken. När jag fått min Sozen ska jag experimentera med hans Flair, återkommer med rapport.
 

Coraxos

Well-known member
Beväpnad med Sozen besökte jag vännen igår, upptäckte däremot, efter ett första tunt försök, att han satt ihop sin Flair på fel sätt(!), därav den frånvarande creman. Efter ytterliggare tre försök hittade vi dessutom rätt malning samt tampning. Jag upptäckte dock nackdelen med Sozen, vidhåller att den ger bäst malning för pengarna men efter 4 x 15 gram och en natts vila blev tummen, på grund av den lilla vevknopppen, rätt öm, alltså, utmärkt kaffe men en krävande malning.

Inspirerad av Eismannen letade jag efter Musetti på Willys, då jag inte ville experimentera med mina hemmarostade, tyvärr hade inte min Willys dem, så det blev Garants Espressoblandning.
 

Jonken

Well-known member
Känner igen vevutmattningen :) kan också vara jobbigt att göra många koppar med manuell spak :D

Kul att ni hittade rätt med Flair i alla fall! Hemköp har också Musetti Rossa och Zoégas Della Casa är liknande om du ändå går bet. Annars är ju Garants eko espresso också bra valuta.

Varning för Musettis Fair Trade förresten, de har köpt in hemska bönor för att ändå hålla priset nere.
 
Senast ändrad:

Coraxos

Well-known member
Jag har aldrig gjort Espresso förut så det var kul att känna på hantverket, får se när jag kompletterar med en utrustning själv. Vevutmattning var förresten ordet! Tack för böntipset där också.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,466
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp