Solenoid till ECM Giotto

Mange

Member
Hej,

Jag har en ECM Giotto av äldre modell som solenoiden verkar ha gett upp på. Den fyller inte kokaren trots att pumpen går. Solenoiden är en Sirai Z610A.

Är det någon som vet vilken del av solenoiden som ”normalt” sett går sönder? Går det att felsöka på ett enkelt sätt eller ska jag chansa och byta bara spolen? Och har någon tips om var jag kan hitta reservdelar?

Mvh
Mange
 

bauta

Well-known member
Min erfarenhet från hydraulventiler är att det som oftast går sönder är magnetspolen, själva solenoiden, (som folk benämner hela ventilen).
Det andra som kan gå sönder är att ventilkäglan kärvar, ofta pga smuts. Detta kan in sin tur medföra att magnetspolen brinner av.

Mao brukar en rengöring lösa det hela, annars mät spolen för att se om det är avbrott i lindningen.



Skickat från min SGP771 via Tapatalk
 

Mange

Member
Ok! Tack för input!

Jag har tagit isär och rengjort och ser inget uppenbart fel på själva käglan och ventilen. Jag har även mätt utsignalen från kontrollboxen och den verkar rätt.

Hur mäter man spolen. Jag har endast tillgång till en multimeter...

Någon som har tips på var man som privatperson enklast kan beställa en ny spole?

Mvh // Mange
 

bauta

Well-known member
Är det avbrott i lindningen mäter du upp det med multimeter som noll kontakt (oändligt motstånd).
Mäter du upp en resistans genom lindningen fungerar den. Du kan även låta kontrollboxen eller annan spänning (läs 12 V el 240 V) flöda genom spolen. Den blir då magnetisk.
Var försiktig med det elektriska! 😊

Skickat från min SGP771 via Tapatalk
 

Mange

Member
Ah! Såklart! Tack!

Ingen kontakt uppmätt genom spolen så börjar med att försöka hitta en ny sådan.

Tips på var jag kan hitta en ny Sirai Z610A eller motsvarande på nätet eller i Stockholms-trakten uppskattas.

Mvh // Mange
 
Topp