Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 17 till 23 av 23
    Senior Member
    Reg.datum
    okt 2006
    Sozen är en bra kvarn jag har använt dom i flera år, det är jobbigt att hålla fast kvarnen när man maler ett tips är att använda tunna arbetshandskar.

Tack för tipset Lennart!

Läste på om stenen som är i den kvarn jag länkar till i trådstarten, det är en s.k. "naxos basalt":

En vulkanisk bergart. som finkrossats och därefter satts samman till stenar. NAXOS basalt är således en natursten som sedan länge har använts i kvarnstenar. mjölkvaliteten blir speciellt bra när man använder NAXOS stenar. Som bindemedel har man använt en speciell Magnesit-cement som har liknande hårdhet.

äkta stenar har en speciell struktur som har en bra inverkan på mjölets beskaffenhet och kvalitet. Dessa stenar är hårdare än stål och har en god motståndskraft mot värme

källa: Orbio AB

Fick min Sozen igår och malde först idag, provat från fin-, till grovmalet, och är imponerad av hur jämnt den verkar mala, betydligt bättre än min gamla Hario Skerton eller min Kalita Ceramic Slim Mill, rent spontant känns det som den mest prisvärda handkvarnen som finns. Men hur gör man rent den, verkar inte gå att plocka isär? Läste någonstans att en teknik är att ställa in den på grövsta och mala ris . Tack för rekommendationen!

Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Vanligt ris kan vara lite hårt, förkokt/minutris är skonsammare. Vet inte hur grovt det grövsta är, men för grovt så faller minutriset mest igenom

Låter vettigt, Förresten, med "tack för rekommendationen" menade jag rådet att betänka Sozen, fast det kanske framgick?

Senior Member
    Reg.datum
    okt 2006
    Det bästa att använda är urnex som är speciellt för kaffekvarnar, men du får inte använda vatten när gör ren den.

Tack Lennart, jag visste att sådana produkter fanns, bra idé.

Liknande ämnen

1. Lite udda fråga här.
    Av henrik82 i forum Rostning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-03-04, 21:25
  2. Säljes: Bialetti, udda modell?
    Av freppa i forum Köp och sälj
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2009-10-03, 00:04
  3. Var köper man snygga udda espressokoppar i Sverige?
    Av snaggvovve i forum Shopping & konsument
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2009-02-16, 23:06
  4. Galleritråd: udda byggen
    Av Ignatius Riley i forum Hårdvara
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2008-10-23, 21:54
  5. Udda bryggare
    Av svartvest i forum Hantverket
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-22, 20:51

Behörigheter för att posta