Bönor för krämig Espresso

Tsingos

Well-known member
Fick en fråga från en bekant som hade druckit en riktigt krämig Espresso enligt honom själv. Han undrade om jag kunde rosta en liknande blandning. Är inte bevandrad i Espresso. Ni som kan det här, har ni några recept eller förslag på bönblandningar som ger en krämig Espresso?

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
 

Jonken

Well-known member
Om han menar krämig som i tjock är det kanske ristretto han fick. Mal finare och/eller använd mer bönor. Kommer mest droppa ut och ta längre tid än vanligt, uppåt en minut är inget konstigt. Dessutom får du mindre i koppen, ungefär hälften mot vad du annars skulle få med samma dos. Smakrika/ljusa bönor kan bli väldigt intensivt, försök med lite snällare sort.
 

Tsingos

Well-known member
Tack för svar, han menade på att det var märket Fat boy som var så krämigt. Han sa att han alltid gjorde sin Espresso på samma sätt med samma malning men att när han köpt Espresso blandning från Fat bot blev det väldigt krämigt och Gott. Kan det stämma?

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
 

Acutehawk

Active member
Om det är nyrostat så ger det mer crema.
Så "färskare" bönor ger mer crema än bönor som var rostade för ett halvår sedan och köpt på närmsta närbutik.
Så troligtvis, vet inte vad ni jämnför med.
 

Jacob

Well-known member
Har inte smakat Fat boy, men förstår vad du menar. J&N hade en som hette Holy Moses som var krämig och söt. Vet inte vad skillnaden mellan rostningarna och bönorna kan vara, men nåt är det som gör skillnad i extraktionen. En del känns lättare att göra bra ristrettos med, det blir krämigt utan att kännas överextraherat.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Tsingos

Well-known member
Jag ska försöka få tag i bönorna som var i länken från Barista shopen. Sen får jag exprimentera och hoppas att han blir nöjd. Tanken är att om det vaskas fram en bra Espresso så ska den även bli en kaffestout är målet.

Tack för alla era svar, uppskattar människor som vill hjälpa till.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
 

Jonken

Well-known member
Inte säkert att det passar i stouten bara för att den är "krämig" och god för sig. Själv brukar jag testa mig fram genom att tillsätta lite i taget till ett prov från ölet.

Finns de som förespråkar att tillsätta smaker som inte redan finns, i stout kanske man kan gå åt det blommiga hållet som komplement till rostad/bränd smak från malten.
 

Tsingos

Well-known member
Vi får börja med att hitta vad han tycker är en god Espresso :) Sen så gå över på ölen. Han har idag en kaffestout som säljs i fina volymer, men tanken var att göra en mindre batch med egen producerat kaffe som kan förgylla ölen istället för det som han stoppar i idag.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,463
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp