Problem med Dalla Corte Mini!

Mkt nöjd ägare till en Dalla Corte mini sedan et drygt halvår. Nu har jag ett problem: När maskinen stått på ett tag, händer det ganska ofta att pumpen inte går...

Förtydligande:

Normalt när jag startat maskinen på morgonen så börjar den med att pumpen går några sekunder, sen sätter ju maskinen igång att komma upp i arbetstemperatur och rätt tryck. Nu händer det ganska ofta att maskinen inte börjar med att starta pumpen utan börjar värma vattnet under tystnad. När jag sedan skall göra en kaffe så startar inte pumpen, kaffet pressas ut under lång tid men blir inte bra. Upplever att problemet oftast uppstår när maskinen stått på några timmar, men lite random är det...

Någon som varit med om liknande? Strul med termostaten eller pumpen månne?
 

Eismannen

Well-known member
Låter mer som problem med elektronikboxen eller liknande. Den är ju inte så gammal.. läge att reklamera kanske.
 

Jonken

Well-known member
Om du får ut espresso är ju pumpen igång. Att den slår på i början brukar betyda att maskinen fyller på en kokare, men finns där redan tillräckligt med vatten är det ju ingen vits.
 

Eismannen

Well-known member
Man hör ju om pumpen är igång eller inte.

Det som händer när pumpen går vid start osv måste ju helt enkelt vara att ångkokaren fylls. Temperaturen i bryggkokaren är troligen över 100 grader och därmed ger detta ett litet övertryck, och det går att få ut vatten ur gruppen om än med lågt tryck. Gissar att det är detta som händer.
 

Acutehawk

Active member
Skulle kunna vara motorkondensatorn som ger upp. Om kondensatorn är helt kass så kommer inte enfasmotorn starta om den inte råkat stanna i ett gynnsamt läge, eller får hjälp på traven, vattentrycket skulle kunna vara tillräckligt. Hade nog kollat den först, om du inte har garanti osv.

vet inte hur den maskinen är uppbyggd, Men kan ju vara andra saker, oxid/kalk på vattenhöjdsmätare? Pressostat?
 

Jonken

Well-known member
Inte säker på att temperaturen är mer än 100C i den kokaren som ju sitter tillsammans med gruppen. Även om den är säg 105C blir det vara 0,2bar - borde inte räcka för att pressa ut något.
 
Topp