Värt att uppgradera kvarn för Pour over bryggning?

Tobbe

Well-known member
Har idag en Wilfa WSCG-2 som jag varit nöjd med till elbrygg och presskaffe. Sen jag började brygga med Hario V60 känns det som att den inte riktigt duger. Tycker det blir ganska ojämn malning med mycket ”fines”. Har lite problem med bittra och sura smaker i visst kaffe samt att filtret kläggar igen ibland. Känns som det kan bero på kvarnen.

Funderar på att testa en Baratza Virtuoso. Kan det vara värt att göra denna uppgraderingen eller är det pengar i sjön?
 

Jonken

Well-known member
Ja, det kan vara värt. Har ingen erfarenhet med Virtuoso men jämförde Wilfa vs. Timemore vs. Mazzer Mini E vs. Mazzer Major några rundor nyligen. Wilfan klarade sig sämst, något förvånad var jag över att Mini E trumfade resten åtminstone för de två bönsorterna som testades. Major har än så länge tagit hem potten när det gäller espresso.

Första gången jag märkt tydlig skillnad konisk vs. platt malverk - kanske mer värt att investera i en Baratza Vario eller Eureka med brew burrs för att kunna välja mellan typ. Nya Wilfa Uniform är också ett intressant alternativ.
 
Senast ändrad:

Brunabönor

Well-known member
Vilken malning kör du på för pour over brygg? Jag fick ju själv ändra efter jag kalibrerat med kruve till strecket och där omkring som är under "s" i Aeropress på vridbara behållaren.
 

Jonken

Well-known member
Har börjat köra med lite grövre faktiskt, inte wilfans styrka visserligen. Kommer inte ihåg var på skalan och nu har jag inte kvar den, men grövre än aeropress tror jag i de testerna.
 

Brunabönor

Well-known member
Vissa bönor känner jag att, fan det här måste malas betydligt grövre.. Och ja att en annan bryggmetod får det att smaka bättre.

Likt att "söla" med bryggningen bara för att det inte skall bli för underbryggt om det är lite grövre.

Ibland känner man sig som en riktig konstnär för att man bryggde till en fantastisk kopp på det mest omständiga vis..
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp