Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 9 till 16 av 17
    Hne, du har en poäng! Kunskapen är definitivt djupare i Sverige än i andra länder. Men inte finns det väl risk för att Riktigtkaffe försvinner?!?
    Jag älskar kaffe och skriver mer om detta på Kaffestund.se

Nuförtiden köper många en Nespresso kapselmaskin och gör en fullt duglig espresso med dess hjälp. Utan krångel – vinst varje gång! Kapslar finns att köpa överallt och Nespresso har egna butiker i de större städerna som känns som en bättre vinhandel. Teknikens framsteg tränger ut hantverket, på gott och ont: det är lättare att få sig på en god kopp kaffe, men få vet hur det egentligen går till. Espressomaskiner för hemmabruk verkar vara på väg neråt: Gaggia tillverkar nu sina billigare modeller i Rumänien, helautomatiska maskiner tränger ut de halvautomatiska, som är på väg att bli ett reservat för nördar. Kunskapen om att kaffe kan smaka och tillredas på olika sätt har säkert blivit större, men hantverkskunnandet torde minska i takt med automatiseringen.
    Praeterea censeo coffeam robustam laudandam esse.

Senior Member Jacobs avatar
    Reg.datum
    jan 2009

Vem är kaffet influencer...idag?

Men det kommer alltid finnas nördar å andra sidan Och så länge det går att köpa bra halvautomatiska maskiner (och delar) och bra kaffe så behöver vi inte vara oroliga för att inte kunna brygga hur vi vill hemma 😄 Problemet kanske blir tillgängligheten av bra kaffe om efterfrågan på t.ex. espressokaffe minskar. Och då får vi rosta desto mer själva.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Får intrycket av att kapselmarknaden har mattats av lite? Fullt duglig kopp vet jag inte om jag håller med om tycker att skillnaden är ungefär jämförbar med den mellan snabbkaffe med bryggkaffe. Är det inte just bättre bryggkaffe som tar lite fokus från espresso?

Apropå rostning lämnar ju tillgängligheten på gröna bönor en del att önska

Senior Member
    Reg.datum
    jul 2006
    Det känns lite sorgligt att forumet har stannat av så mycket. Tycker inte att intresset hos folk egentligen tappat, det är bara det att saker och ting kommer och går i vågor, och tyvärr tar andra medier över. Instagram och Facebook har i min mening gjort att den här typen av gamla hederliga forum i många fall försvunnit.

Samtidigt så funderar jag på om forumet ändå kan ha en framtid? För egen del fick jag en riktig kick för några veckor sedan då jag har var i London och besökte deras London Coffe Festival. Det finns liksom inget motsvarande i Sverige, inget i närheten. Bra rosterier absolut, och ett gäng duktiga handlare, mycket duktigt folk, men Sverige är verkligen litet i dessa sammanhang...

Jag ska försöka vara här mer framöver. Hoppas fler tänker likadant.

Senior Member svartvests avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Jag är på Fb och insta men forumet som infobas är oslagbart tycker jag.

Senior Member
    Reg.datum
    jul 2006
    En sak som jag tror på sikt skulle göra forumet mer attraktivt och locka folk till besök mer regelbundet är om det kunde annonseras mer om vad som händer. Exempelvis nya kaffen, butiker, Caféer. Prenumerationstjänster kring kaffe, böcker om kaffe, tv-program eller filmer som relaterar till kaffe. Någon eller några behöver förstås lägga ned lite tid här, men om vi kan bli några stycken som börjar driva detta kan jag tänka mig att lägga lite tid. Att snoka runt och ha koll är rätt kul och behöver inte ta så mycket tid. Det kommer till exempel ut en del böcker som kan vara intressant att skriva om. Själv har jag tegelstenen "Kaffeboken" liggandes här på bordet.

Administrator Molarins avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Sätt ihop en grupp och kom med ett förslag så lämnar jag gärna över rodret!

Liknande ämnen

1. Så, då, vem är jag?
    Av Stefan Böna i forum Presentationer
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2019-08-05, 19:43
  2. Idag är det Fredag, vad ska ni göra?
    Av Videoten i forum Kafferepet
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-11-21, 21:33
  3. Vem är jag?!
    Av Axel i forum Presentationer
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-22, 22:03
  4. Vem är den där Costa ? Är det ett företag?
    Av Niklas Nord i forum Allmänt om kaffe
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-06-05, 22:46
  5. Vem är den välkände baristan?
    Av Molarin i forum Allmänt om kaffe
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-05-06, 10:42

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg