Vem är kaffet influencer...idag?

svartvest

Well-known member
Fick frågan vara jag hittar och läser om kaffe idag, svårt att säga. Jag surfar runt, läser än där och här... insta, spurge, tidigare twitter tröttnade på det. Förr var bloggarna starka, men nu helt döda. Vem vem skulle du säga är sveriges kaffeinfluencer idag?



Internationellt
Tim Wendelboe, Jim Hoffman
 

Jacob

Well-known member
Intressant fråga!

Satt just och funderade på hur kaffekulturen ser ut i Sverige idag. Det är lugnare på Riktigt Kaffe nu än när jag gick med för tio år sen. Det dyker upp färre nördiga caféer. Det verkar inte säljas så mycket espressomaskiner för hemmabruk längre.

Men rosterier finns det gott om. Det är också lättare att få en helt ok espresso ute på stan utan att gå till nåt hajpat ställe. Och det pratad mer om droppbryggning här än tidigare. Det är där vi hamnat nu kanske? Fler vill kunna göra en god kopp ”vanligt” kaffe hemma, utan en massa krångel med extraktionstider och cremafunderingar och rengöringsprocedurer.

Trenden med fruktiga/syrliga kaffen verkar hålla i sig. Haugaard var ju en stark influencer, vars kaffen slog igenom för en tio år sen och hittade hem hos många som tröttnat på jordigt, kraftigt, choklad och bittermandel. In kom citrus, röda bär, grapefrukt och päronsplit. Själv tycker jag variation är roligast och dricker allt från sötsyrliga ristrettos till italiensk chokladig moka och presskannans trygga enkelhet. Men så är jag fattiglapp också och har inte råd att testa allt nytt på kaffehimlen.

Vad har ni andra för tankar?

God fortsättning, med förhoppning om att kaffeintresset inte falnar!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Molarin

Well-known member
Bra analys, Jacob.

Bli inte förvånade om riktigtkaffe plötsligt en dag inte finns mer. Mindre trafik, ont om tid, fler spammare och uteblivna uppdateringar av programvara gör det snart ohållbart. Har funnits i tolv år snart. De första sex åren var väldigt kul!

Det känns som att sveriges kaffescen har ”satt sig”. Specialkaffeföreningen syns bara till en vecka om året. Alla har hittat sitt favorikhak och sin kaffeutrustning...
 

Jacob

Well-known member
Mycket tråkigt att höra! Plötsligt känns det lite ensammare att vara intresserad av kaffe... men går det inte att spara forumet på nåt sätt till eftervärlden? Det finns så mycket samlad kunskap här. Vore synd att inte kunna lära av andras erfarenheter.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

svartvest

Well-known member
Jag tror kaffe följer en ganska normal trendkurvor, där det finns naturliga upp och ner gångar. Som gammal forummedlem så fanns det en tid när man inte hann läsa alla inlägg som kom under ett dygn. Sedan kanske vi "krigade" mer när vi tyckte olika men alltid med respekt och lyhördhet. Jag tänker att forumet behöver är att vi tar lokala initiativ till att träffas och dricka och prata kaffe. Det tror jag skulle vitalisera forumet. Att dela med sig av erfarenheter även om känner sig ny, tråkigt att höra om baksidorna med spam och uteblivna uppdateringar. Jag tror att gränsen mellan proffs och glada intresserade amatörer växer allt mer..vilket inte är bra för intresset för specialkaffe och kunskapen om kaffe.
 

Jacob

Well-known member
Kan inte avgöra om skillnaden mellan proffs och amatör växer, men klart är att trenden har vikit neråt, som du säger. Själv kräver jag inte mycket av uppdateringar i ett forum. Är med i andra forum som är kvar på 90-talet, men som ändå lever då det finns många intresserade. Spam är trist, men kanske något man kan leva med. Kanske några fler kan få moderatorstatus och kan gå in och rensa lite ibland.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

hne

Well-known member
Kan det vara så att djup kaffekunskap nu nått till så bra massor att det är svårt för en enskild att influera? Det finns så mycket bra kaffe att behovet av att få tips av andra sjunkit. Samtidigt har det inte börjat komma säsongstrender i vad som anses vara gott kaffe, så att vara först med det senaste har inte blivit någon fungerande affärsmodell.

Vad jag mest saknar är hur kaffet smakar och på vilket sätt det bäst kommer till sin rätt, liknande smakmärkningen av vin på Systembolaget.

Jag skulle gärna också surra om detta över en kopp eller två. Alltså både hur diskussionen på internet kan hållas vid liv och kaffe som smakupplevelse. Influencers tror jag vi kan klara oss utan.

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
 

Kaffenerd

Member
Hne, du har en poäng! Kunskapen är definitivt djupare i Sverige än i andra länder. Men inte finns det väl risk för att Riktigtkaffe försvinner?!?
 

Satyricon

Well-known member
Nuförtiden köper många en Nespresso kapselmaskin och gör en fullt duglig espresso med dess hjälp. Utan krångel – vinst varje gång! Kapslar finns att köpa överallt och Nespresso har egna butiker i de större städerna som känns som en bättre vinhandel. Teknikens framsteg tränger ut hantverket, på gott och ont: det är lättare att få sig på en god kopp kaffe, men få vet hur det egentligen går till. Espressomaskiner för hemmabruk verkar vara på väg neråt: Gaggia tillverkar nu sina billigare modeller i Rumänien, helautomatiska maskiner tränger ut de halvautomatiska, som är på väg att bli ett reservat för nördar. Kunskapen om att kaffe kan smaka och tillredas på olika sätt har säkert blivit större, men hantverkskunnandet torde minska i takt med automatiseringen.
 

Jacob

Well-known member
Men det kommer alltid finnas nördar å andra sidan :) Och så länge det går att köpa bra halvautomatiska maskiner (och delar) och bra kaffe så behöver vi inte vara oroliga för att inte kunna brygga hur vi vill hemma 😄 Problemet kanske blir tillgängligheten av bra kaffe om efterfrågan på t.ex. espressokaffe minskar. Och då får vi rosta desto mer själva.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Jonken

Well-known member
Får intrycket av att kapselmarknaden har mattats av lite? Fullt duglig kopp vet jag inte om jag håller med om :nowink: tycker att skillnaden är ungefär jämförbar med den mellan snabbkaffe med bryggkaffe. Är det inte just bättre bryggkaffe som tar lite fokus från espresso?

Apropå rostning lämnar ju tillgängligheten på gröna bönor en del att önska :mellow:
 

Thomas

Well-known member
Det känns lite sorgligt att forumet har stannat av så mycket. Tycker inte att intresset hos folk egentligen tappat, det är bara det att saker och ting kommer och går i vågor, och tyvärr tar andra medier över. Instagram och Facebook har i min mening gjort att den här typen av gamla hederliga forum i många fall försvunnit.

Samtidigt så funderar jag på om forumet ändå kan ha en framtid? För egen del fick jag en riktig kick för några veckor sedan då jag har var i London och besökte deras London Coffe Festival. Det finns liksom inget motsvarande i Sverige, inget i närheten. Bra rosterier absolut, och ett gäng duktiga handlare, mycket duktigt folk, men Sverige är verkligen litet i dessa sammanhang...

Jag ska försöka vara här mer framöver. Hoppas fler tänker likadant.
 

Thomas

Well-known member
En sak som jag tror på sikt skulle göra forumet mer attraktivt och locka folk till besök mer regelbundet är om det kunde annonseras mer om vad som händer. Exempelvis nya kaffen, butiker, Caféer. Prenumerationstjänster kring kaffe, böcker om kaffe, tv-program eller filmer som relaterar till kaffe. Någon eller några behöver förstås lägga ned lite tid här, men om vi kan bli några stycken som börjar driva detta kan jag tänka mig att lägga lite tid. Att snoka runt och ha koll är rätt kul och behöver inte ta så mycket tid. Det kommer till exempel ut en del böcker som kan vara intressant att skriva om. Själv har jag tegelstenen "Kaffeboken" liggandes här på bordet.
 

Thomas

Well-known member
Lättare sagt än gjort och jag funderar verkligen på det. Vill du skicka över lite statistik över gruppen i ett privat meddelande?
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,466
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp