Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 8 av 17
    Senior Member svartvests avatar
    Reg.datum
    apr 2006

Vem är kaffet influencer...idag?

Fick frågan vara jag hittar och läser om kaffe idag, svårt att säga. Jag surfar runt, läser än där och här... insta, spurge, tidigare twitter tröttnade på det. Förr var bloggarna starka, men nu helt döda. Vem vem skulle du säga är sveriges kaffeinfluencer idag?

Internationellt
    Tim Wendelboe, Jim Hoffman

Senior Member bjsullas avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Mer internationellt:
    Barista hustle, Matt Perger

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Senior Member Jacobs avatar
    Reg.datum
    jan 2009
    Intressant fråga!

Satt just och funderade på hur kaffekulturen ser ut i Sverige idag. Det är lugnare på Riktigt Kaffe nu än när jag gick med för tio år sen. Det dyker upp färre nördiga caféer. Det verkar inte säljas så mycket espressomaskiner för hemmabruk längre.

Men rosterier finns det gott om. Det är också lättare att få en helt ok espresso ute på stan utan att gå till nåt hajpat ställe. Och det pratad mer om droppbryggning här än tidigare. Det är där vi hamnat nu kanske? Fler vill kunna göra en god kopp ”vanligt” kaffe hemma, utan en massa krångel med extraktionstider och cremafunderingar och rengöringsprocedurer.

Trenden med fruktiga/syrliga kaffen verkar hålla i sig. Haugaard var ju en stark influencer, vars kaffen slog igenom för en tio år sen och hittade hem hos många som tröttnat på jordigt, kraftigt, choklad och bittermandel. In kom citrus, röda bär, grapefrukt och päronsplit. Själv tycker jag variation är roligast och dricker allt från sötsyrliga ristrettos till italiensk chokladig moka och presskannans trygga enkelhet. Men så är jag fattiglapp också och har inte råd att testa allt nytt på kaffehimlen.

Vad har ni andra för tankar?

God fortsättning, med förhoppning om att kaffeintresset inte falnar!

Administrator Molarins avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Bra analys, Jacob.

Bli inte förvånade om riktigtkaffe plötsligt en dag inte finns mer. Mindre trafik, ont om tid, fler spammare och uteblivna uppdateringar av programvara gör det snart ohållbart. Har funnits i tolv år snart. De första sex åren var väldigt kul!

Det känns som att sveriges kaffescen har ”satt sig”. Specialkaffeföreningen syns bara till en vecka om året. Alla har hittat sitt favorikhak och sin kaffeutrustning...

Reg.datum
    jan 2009
    Mycket tråkigt att höra! Plötsligt känns det lite ensammare att vara intresserad av kaffe... men går det inte att spara forumet på nåt sätt till eftervärlden? Det finns så mycket samlad kunskap här. Vore synd att inte kunna lära av andras erfarenheter.

Senior Member svartvests avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Jag tror kaffe följer en ganska normal trendkurvor, där det finns naturliga upp och ner gångar. Som gammal forummedlem så fanns det en tid när man inte hann läsa alla inlägg som kom under ett dygn. Sedan kanske vi "krigade" mer när vi tyckte olika men alltid med respekt och lyhördhet. Jag tänker att forumet behöver är att vi tar lokala initiativ till att träffas och dricka och prata kaffe. Det tror jag skulle vitalisera forumet. Att dela med sig av erfarenheter även om känner sig ny, tråkigt att höra om baksidorna med spam och uteblivna uppdateringar. Jag tror att gränsen mellan proffs och glada intresserade amatörer växer allt mer..vilket inte är bra för intresset för specialkaffe och kunskapen om kaffe.

Reg.datum
    jan 2009
    Kan inte avgöra om skillnaden mellan proffs och amatör växer, men klart är att trenden har vikit neråt, som du säger. Själv kräver jag inte mycket av uppdateringar i ett forum. Är med i andra forum som är kvar på 90-talet, men som ändå lever då det finns många intresserade. Spam är trist, men kanske något man kan leva med. Kanske några fler kan få moderatorstatus och kan gå in och rensa lite ibland.

Senior Member hnes avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Kan det vara så att djup kaffekunskap nu nått till så bra massor att det är svårt för en enskild att influera? Det finns så mycket bra kaffe att behovet av att få tips av andra sjunkit. Samtidigt har det inte börjat komma säsongstrender i vad som anses vara gott kaffe, så att vara först med det senaste har inte blivit någon fungerande affärsmodell.

Vad jag mest saknar är hur kaffet smakar och på vilket sätt det bäst kommer till sin rätt, liknande smakmärkningen av vin på Systembolaget.

Jag skulle gärna också surra om detta över en kopp eller två. Alltså både hur diskussionen på internet kan hållas vid liv och kaffe som smakupplevelse. Influencers tror jag vi kan klara oss utan.

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
    Double boiler espresso love!

Liknande ämnen

1. Så, då, vem är jag?
    Av Stefan Böna i forum Presentationer
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2019-08-05, 19:43
  2. Idag är det Fredag, vad ska ni göra?
    Av Videoten i forum Kafferepet
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-11-21, 21:33
  3. Vem är jag?!
    Av Axel i forum Presentationer
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-22, 22:03
  4. Vem är den där Costa ? Är det ett företag?
    Av Niklas Nord i forum Allmänt om kaffe
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-06-05, 22:46
  5. Vem är den välkände baristan?
    Av Molarin i forum Allmänt om kaffe
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-05-06, 10:42

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg