Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 9 till 16 av 18
    Senior Member
    Reg.datum
    jan 2018
    Men är du säker på att det inte går att ändra parametrarna? Se här t.ex. Inte en rocket, men den har ju en Gicar enhet tycker jag det ser ut som:
    https://www.youtube.com/watch?v=j3MpFEtrToc

Annars är väl en lösning på ditt problem att byta till en industriell PID regulator. Enkelt om man är lite händig och har koll på elektronik (vilket du verkar ha) och billigare än man tror. Nu kan ju iofs den där Gicar enheten ha fler funktioner som man kanske förlorar med en sådan operation. Men det går annars alltid att lösa med någon form av mikroprocessor, och egenhändigt kodad PID-algoritm, och lite finurlighet. Men frågan är väl om du tycker det är värt en sådan ansträngning, jämfört med att bara vänja sig vid ljudet.

Wow, stort tack för det. Har inte lyckats hitta den infon tidigare. Gick bra att komma in i programmeringsmoden på min regulator också. Helgen är räddad!

Senior Member
    Reg.datum
    jan 2018
    Glöm för all del nu inte att skriva ner parametrarna innan du ändrar dem

Före ändringar: P=6.0 I=0.01 D=6.0
    Samt b=10 Men hittar ingen info någonstans vad den parametern gör för något... Idéer? Jag får väl prova mig fram och se vad som händer...

Finns dessutom en parameter till med offset mellan uppmätt och visad temp.

Senior Member
    Reg.datum
    jan 2018
    Vet inte vad b parametern kan vara för något. Kan ju vara något tillägg till pid algoritmen.
    I övrigt är det ju bara att googla sig fram till vettiga inställningar. Verkar finnas hur mkt info som helst om dessa gicar enheter.

Bästa gissningen just nu är att b är delta-T då den går över från on/off binär reglering till linjär pid. Men inte lyckats verifiera det. Vet att man gärna gör så för att snabba upp regleringar men ändå ha en stabil lösning. Kan vara något annat. Inte hittat någon manual, bara förslag på inställningar, ytterst sällan som b finns med och aldrig någon förklaring vad det är.

Har justerat ner det mesta rejält för att undvika instabiliteten, nu svänger med mycket mindre amplitud med lägre ljudnivå. Helt hopplöst att få den stabil.

Normalt hamnar den i den här sekvensen: 3-4 riktigt korta pulser, 1-2 längre (då susar den lite) följt av 1 saknad puls. 1 sekund mellan pulserna.

Har inte satt dit ngt mätinstrument, men jag misstänker att reläet inte kan hantera de korta pulserna som behövs. Den är säkert frekvensbegränsad för att passa 50Hz cyklerna.

Blev inte så mycket tid över just nu tyvärr.

Senior Member
    Reg.datum
    jan 2018
    Tror fortfarande det är ett problem med dina parametrar.

Två korta pulser -> oj det var för lite -ökar -> två långa pulser -> oj det var för mycket -> vi drar ner till ingenting-> oj nu måste jag brassa igen. Osv.
    Regleringen överkompenserar både uppåt och nedåt.

Har du möjlighet att förbikoppla regleringen helt och köra on/off? I så fall kan du relativt enkelt logga tempen ett par cykler och sedan räkna fram dina pid parametrar.. att på måfå försöka få fram rätt värden är nästan omöjligt.

Reläet är med största sannolikhet inte problemet då periodtiden är så pass lång. Tror du överanalyserar lite..

Hehe... får hoppas det.

Däremot håller jag inte med i ditt resonemang. Jag har ändrat PID-parametrarna nära en faktor 10 mot ett stabilare system, med enda resultatet att amplituden på svängningen minskat något. Tyder på att något inte är som det ska, något verkar inte vara linjärt i systemet.

Med reläet menar jag att de riktigt korta till-pulserna riskerar filtreras bort helt, beror på hur de löst 50Hz synkroniseringen, och/eller hur de filtreras inne i reläet.

Det tråkiga är att maskinen är så jobbig att felsöka på då det är ett mindre projekt att flytta maskinen, ta loss sidorna - för att inte tala om att få de snyggt på plats efteråt. Annars skulle oscilloskopet och lödkolven redan varit framme! Men snart så!

(Jobbar med analog elektronikkonstruktion sedan 30 år - så är hyffsat insatt i regler- och mätteknik. Nu har jag inte diskuterat den högljudda rotationspumpen. Men det lär bli en annan tråd när/om jag hugger tag i det problemet...)

Liknande ämnen

1. Liten kvarn
    Av mariannesv i forum Kaffekvarnar
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2018-12-04, 10:44
  2. Liten rost
    Av uggla500 i forum Rostning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2011-08-31, 10:46
  3. Liten presentation :)
    Av Kaffa i forum Presentationer
    Svar: 1