Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 8 av 13
    Junior Member
    Reg.datum
    dec 2018

Wilfa CGWS-130B maler endast jättefint

Hejsan!

Jag har haft min Wilfa CGWS-130B i några månader nu och har varit jättenöjd med den. Använder den endast till pour-over, aeropress och några enstaka gånger till kok. Men nu när den har fått stått i några veckor pga. mycket jobb så har den börjat krångla. Den maler som den ska på "Steap"-graden och på "Mocca"-graden. Dvs. den grövsta och den finaste inställningen. Problemet är alltså alla malningsinställningar där i mellan, det spelar ingen roll om jag maler på "French Press"-graden eller på "Aeropress"-graden så maler den så fint som någonstans mellan Aeropress och Mocca.
    Någon som har haft samma problem?

Hade väl ändå tänkt att uppgradera mig lite, men det är ju tråkigt att en så bra kvarn för priset bara ska gå i graven.
    Tackar på förhand!

Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Plocka ut hoppern och övre malringen och rengör med en borste, kanske ser du något som inte verkar rätt på köpet.

Får flashbacks när jag i min WSCG2 fick för mig att rengöra med okokt ris utan att tänka mig för. jg läste väl tipset härinne tror jag
    Pang så flög 2 plastbitar och den stannade på en och samma malningsgrad ala fine.. Nåja, man skull eju inte ha vilket ris som helst hette det sen =)

Nämen, jag kör ju en sådan fortf (Fick en ny på granatin) och är eg ute efter en kvarn som är så korrekt som möjligt utan att ge "gott och blandat". Men får ju en känsla av att den uppgraderade wilfan inte är bättre på det området utan mer att den ska ha "starkare" kvarn?

Kan man kapa tråden lite för tips på en kvarn i prisklass 2-4 tusen?

Reg.datum
    apr 2017
    Minutris ska det va

Vad ska du ha kvarnen till?

Citat Ursprungligen postat av Jonken Visa inlägg
    Minutris ska det va

Vad ska du ha kvarnen till?
    Aha, minutris, får kanske testa den på jobbet då den är äldst..

Jag maler för handbryggning främst men vill ju kunna variera mig. Ingen espresso level på mig ännu även om jag ska rosta en espressoblandning till bekanta i helgen, men det är något annat!

Jag tyckte det var så stor variation när jag "kalibrerade" med kruven.

Reg.datum
    apr 2017
    Baratza/Mahlkönig Vario har bra rykte med deras brew burr, sen kan man byta tillbaka till 'all purpose' om du vill använda för espresso istället. Lite över din prisklass om du inte får tag på en begagnad dock. Har också kuggar i plast..

Niche Zero verkar väldigt lovande, ångrar lite att jag inte gick med i kampanjen från början, nu ligger den ju också en bit över i pris..
    Senast redigerat av Jonken den 2018-12-14 klockan 12:16.

Nya wilfan som skall lanseras snart i samarbete med Tim wendelboe kan bli intressant. Niche zero kan också vara ett alternativ.
    Using Tapatalk

Reg.datum
    apr 2017
    Citat Ursprungligen postat av cizeta Visa inlägg
    Nya wilfan som skall lanseras snart i samarbete med Tim wendelboe kan bli intressant. Niche zero kan också vara ett alternativ.
    Verkar som att Wilfa tar ett rejält kliv upp i kvalité. Plastkuggar ett minne blott?

Liknande ämnen

1. SÄLJES: Mazzer Major, endast använd hemma
    Av Njutare i forum Köp och sälj
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2018-02-17, 14:29
  2. Wilfa WSCG-2 - Maler ej ljusrost
    Av Herr Potatis i forum Kaffekvarnar
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2016-05-09, 09:45
  3. Wilfa WSM-1B, endast 590:-
    Av Lundholm i forum Köp och sälj
    Svar: 0