Wilfa CGWS-130B maler endast jättefint

aldrig.igen

New member
Hejsan!

Jag har haft min Wilfa CGWS-130B i några månader nu och har varit jättenöjd med den. Använder den endast till pour-over, aeropress och några enstaka gånger till kok. Men nu när den har fått stått i några veckor pga. mycket jobb så har den börjat krångla. Den maler som den ska på "Steap"-graden och på "Mocca"-graden. Dvs. den grövsta och den finaste inställningen. Problemet är alltså alla malningsinställningar där i mellan, det spelar ingen roll om jag maler på "French Press"-graden eller på "Aeropress"-graden så maler den så fint som någonstans mellan Aeropress och Mocca.
Någon som har haft samma problem?

Hade väl ändå tänkt att uppgradera mig lite, men det är ju tråkigt att en så bra kvarn för priset bara ska gå i graven.
Tackar på förhand! :)
 

Jonken

Well-known member
Plocka ut hoppern och övre malringen och rengör med en borste, kanske ser du något som inte verkar rätt på köpet.
 

Brunabönor

Well-known member
Får flashbacks när jag i min WSCG2 fick för mig att rengöra med okokt ris utan att tänka mig för. jg läste väl tipset härinne tror jag :)
Pang så flög 2 plastbitar och den stannade på en och samma malningsgrad ala fine.. Nåja, man skull eju inte ha vilket ris som helst hette det sen =)

Nämen, jag kör ju en sådan fortf (Fick en ny på granatin) och är eg ute efter en kvarn som är så korrekt som möjligt utan att ge "gott och blandat". Men får ju en känsla av att den uppgraderade wilfan inte är bättre på det området utan mer att den ska ha "starkare" kvarn?

Kan man kapa tråden lite för tips på en kvarn i prisklass 2-4 tusen?
 

Brunabönor

Well-known member
Minutris ska det va :)

Vad ska du ha kvarnen till?

Aha, minutris, får kanske testa den på jobbet då den är äldst..

Jag maler för handbryggning främst men vill ju kunna variera mig. Ingen espresso level på mig ännu även om jag ska rosta en espressoblandning till bekanta i helgen, men det är något annat!

Jag tyckte det var så stor variation när jag "kalibrerade" med kruven.
 

Jonken

Well-known member
Baratza/Mahlkönig Vario har bra rykte med deras brew burr, sen kan man byta tillbaka till 'all purpose' om du vill använda för espresso istället. Lite över din prisklass om du inte får tag på en begagnad dock. Har också kuggar i plast..

Niche Zero verkar väldigt lovande, ångrar lite att jag inte gick med i kampanjen från början, nu ligger den ju också en bit över i pris..
 
Senast ändrad:

cizeta

Well-known member
Nya wilfan som skall lanseras snart i samarbete med Tim wendelboe kan bli intressant. Niche zero kan också vara ett alternativ.
 

aldrig.igen

New member
Plocka ut hoppern och övre malringen och rengör med en borste, kanske ser du något som inte verkar rätt på köpet.

Jo, jag kollade det först, men kan inte se något som vore fel. Får helt enkelt forska vidare. Köpte mig en Hario handkvarn som funkar utmärkt för pour over och Aeropress, så är ju rätt nöjd som det är egentligen. Men klart att det hade varit skönt att göra det utan handkraft :)
 

Söder

Well-known member
Jag lånar denna tråd lite. Vet inte om det är dumt eller mot regler, men jag testar ändå.

Jag har sedan tidigare haft en av Wilfas första kvarnar, CGR-1. Den har dugit gott åt mig och min Moccamaster, AeroPress och V60. Dock fick man ju läsa om att kvarnen inte skulle vara bra nog för att göra en espresso ifall man hade haft en sådan maskin.

Jag har nu köpt mig en Wilfa CGWS-130B när den förra gick sönder. Jag upplever den som tystare och bättre. Dock förstår jag det som att de mest kunniga fortfarande anser att den inte duger för Espresso.

Var iväg på semester nyligen och hade då en DeLonghi Dedica EC 685 i boendet, https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4230438. Jag njöt av att göra en dubbel (eller fyrdubbel) espresso och sedan slå i lite vatten. Detta med någon färdigmalt kaffe köpt på lokal ort.

När jag nu kommit hem funderar jag på om jag hade gillat att ha en sådan maskin även här hemma. Det kändes roligare än att ha poddar, och kännes inte så besvärligt och svårt att få till något jag gillade som jag tycker jag läser om espressomaskiner generellt.

Jag testade precis att mala på det finaste på kvarnen. Jag tyckte det såg smått och jämt ut, och det fick mig att fundera över vad kaffeeliten anser om om denna kvarn för espresso nu för tiden.

Här är en video av min malning.

/Söder
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Dedica fuskar med artificiellt motstånd på samma vis som kapsel-maskiner, så du får något som imiterar crema med CGWS-130B eller t.o.m. vanligt färdigmalet bryggkaffe. Äkta espresso kanske man inte ska kalla det men visst är det något billigare än kapslar i längden och man har bättre utbud.
 

Acutehawk

Active member
Kanske är som på WSCG-2, där hoppern / justeraren kan kugga över vid lite för mycket kraft, som då gör att den drygt förskjuts hela sin skala.
Då får en skurva isär hela maskinen. För att lyfta ur statordelen.
Justerade min WSCG-2 med brickor för att få till espresso malning.

Men det kan vara en orsak till att den plötsligt ändrat skalan helt.
 

Jonken

Well-known member
Justerade min WSCG-2 med brickor för att få till espresso malning.

En av de vanligaste frågorna på forumet är ju om den fungerar för espresso, finns en gammal tråd (tror de hette Hugin fortfarande) där någon filade bort stoppen för att komma fint nog men ändå rapporterade väldigt ojämn malning - var det din erfarenhet också?
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,466
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp