Fluid bed rost projekt!

Eismannen

Well-known member
Dags att bygga rost. Denna gång en "fluid bed" rost.

Är lite trött på att veva med handjagar-rosten och vill helst inte stå och köra gasköket under spisfläkten.

Här är planen (på ett ungefär):
20181208_100020.jpg

Och här börjar det ta form. Litegrann i alla fall..
20181208_121442.jpg

200 g färdigt kaffe tar så här mkt plats. Kanske kan gå?
20181208_121537.jpg

En slaktad varmluftspistol blir värmekälla. Kanske jag kör luft från en lite kraftigare fläkt bara, får se :).
Nu är det bara resten kvar.. :-D
 

Jonken

Well-known member
Härligt, har du någon plan för temperaturstyrning och avläsning?

Diggar flitigt användande av köksmått :lol: saknar tratten du gjorde, nu när jag inte har 49mm-korg längre :blush:
 
Senast ändrad:

Eismannen

Well-known member
Jag börjar manuellt och ser hur konceptet funkar. Jag har ju redan ordnat med arduino så jag kan PWMa elementet, så jag börjar med det och kanske multimeter med typ k element. Nåt åt det hållet. Sedan kanske jag gör någon form av reglering med arduinon där man kan välja setpoint t.ex, men det blir nog steg två tror jag. Eller om man ska försöka få till något via laptopen men det är lite bökigt tycker jag.

Köksmått is the sh*t.. :-D
 

Jonken

Well-known member
Det går för övrigt att göra större tratt. Tror 1 dl mått är stora nog. Kanske kan ordna en sån om du vill.

Ja gärna det :) har klippt till en PET-flaska men det blev inte tjusigt direkt :nowink:

Tror du inte att det finns risk för att bönorna flyger igenom röret till skaluppsamlaren? Eller ska du ha ett nät där också? Man vill ju att skalen ska slinka igenom åtminstone.
 

Eismannen

Well-known member
Ska se om jag kan ordna en sån då.

Vet inte om blåset är starkt nog. Tror inte det är så stor risk. Man kan ju annars sätta en liten sköld där som hindrar bönorna att flyga rätt ut om det skulle vara ett peoblem. Viktigt är ju i alla fall att skalen flyger ut..
 

Eismannen

Well-known member
Julas varmluftspistol med temperaturreglering inhandlad. Förhoppningsvis kan jag bara bygga in detta i rosten och köra analog termometer inne bland bönorna. Vill helst hålla det enkelt. Men jag brukar inte veta var mina projekt slutar så vi får väl se :)
 

Eismannen

Well-known member
Har testat med 200 gram nu och den läcker som ett såll, så ingenting hände.

Tejpade igen alla springor och då sprayade den ner halva köket med kaffebönor. Det är uppenbart att möjlighet finns att rosta 200+ gram, men måste göra den högre. Och måste fixa något slags utkast i botten med en lucka man kan öppna. Och så något i toppen där man häller i bönorna.
 

Eismannen

Well-known member
Lite mer jobb...Nu börjar det likna något!!
20181224_204903.jpg

250 g kaffe -easy peasy. Körde testet utan värme och med gamla bönor, bara för att se om en av maskinens huvudfunktioner - fläkten- funkar som den ska. Om jag ordnar så man kan reglera ner fläkten så kan den ta mer. Det var så kraftigt flås i denna att den spottar ur sig bönor.
20181224_204926.jpg

God jul på er!
 
Senast ändrad:

Eismannen

Well-known member
The business end... häri ska jag försöka få in någon form av lucka tror jag, som man kan öppna och på så sätt trycka ut det färdiga kaffet med fläkten.
20181224_205611.jpg

250 g är inte så pjåkig mängd ändå. Räcker 0,5-1 vecka. Ska bli kul att testa på riktigt sen när rostens mekanik är klar.
20181224_205632.jpg
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Eller hur, så länge det är någorlunda enkelt att rosta är kapaciteten inget problem. Om du gör det enkelt att ladda mer bönor sen så att det går att rosta kontinuerligt kommer man lite längre ändå.

Hur smakar det? :)
 

Eismannen

Well-known member
Smakar nog inte så gott för detta var inte ett skarpt test utan en laddning supergamla bönor jag inte slängt än. Kanske inte riktigt framgick :-D. Ville testa fläktsystemet och se vad för kapacitet den har. Så jag körde kallt med färdigrostat.

Men det är inte alltför långt kvar till jag kan köra en riktig test.
 
Senast ändrad:

Eismannen

Well-known member
Håller med, såg verkligen ut som att jag kört en batch :-D

Undrar vad jag ska göra med denna skapelse, den är jättestor. Förvaring och så. Det kanske löser sig..

Måste få utblåset så det går att sikta in under spisfläkten och så måste jag bygga ett chassi. Sen kan jag nog testköra :-D
 

Forumstatistik

Trådar
14,615
Inlägg
155,376
Medlemmar
19,320
Senaste medlemmen
Stormbringer
Topp