Fluid bed rost projekt!

Eismannen

Well-known member
"Lånade" dammsugarens varvtalsreglering. Är väl av typen triac, som i de flesta fall verkar det som. Dammsugaren lever än men är nu av karaktären on/off.
20191128_171730.jpg

Funkade hur bra som helst med regleringen...
Screenshot_20191201-081817_Gallery.jpg
...i en halvtimma. (Och mjölkkannan snurrar så fint så)

Sen lade den av. Detta är tredje gången min kafferost dödar en triac, men denna gång är den ju tagen från en 1600 w dammsugare och min motor är på ca 310 w. Måste vara något med denna motor som en triac bara inte gillar.

Så nu har jag beställt en 3A steglöst justerbar trafo. Eller "variac" som man nog kallar dem. Den ska väl klara detta tror jag nog. Fläkten drar 1,3-1,4 A på max och trafon klarar enligt spec 2,8 A kontinuerligt.
Dessutom kommer jag kunna bumpa upp spänningen till 260 volt vilket gör att jag kommer kunna få lite mer fart på kaffet när det är som tyngst, typ första minuten. Dyrt var det men jag känner att jag inte finner något annat vettigt sätt att reglera varvtalet på. Nu kommer jag kunna köra helt steglöst från 0-260 V så det blir nog perfekt.
stelltransformatoren-ohne-gehause.jpg

Under den korta stund jag hann prova med hyfsat steglös (nåja) varvtalsreglering så lärde jag mig en sak. Jag behöver bara ett effektläge, 1100 W. För temperaturen är självreglerande i och med fläkthastigheten. I början drar man på max fläkt, då minskar lufttemperaturen. Allteftersom kaffet blir lättare (sker gradvis från start till slut) så behöver man kompensera med mindre och mindre fläkt, varpå temperaturen stiger. Eftersom man hela tiden får kompensera för att kaffet blir lättare och lättare så kommer temperaturen stiga i samma takt. Resulterande temperaturkurva blir ungefär så som en rostprofil bör se ut. Detta lär fungera tillräckligt bra tror jag. Tar ca 8 min att rosta en batch på ca 150 gram till andra crack. Kanske till och med att man får titta på om det går att ytterligare minska effekten en liten aning till? Nåja, nu är jag nog inne på petitesser.


Hann i alla fall bjuda farsan på lite nyrostat bryggkaffe igår. Körde lite yirgacheffe till strax efter första crack. Farsan är en man av få ord så han säger normalt sett inte mycket, men nu utbrast han "kaffet var väldigt gott".
Success :)
 
Senast ändrad:

Eismannen

Well-known member
4 kg trafo...
20191203_224349.jpg

Nu kommer jag kunna styra fläkten 100% steglöst och denna herrejösses-pryl ska väl ändå klara av att inte gå sönder!! 2,8 A rating (kontinuerligt) borde räcka och bli över.

Som en bonus kan jag visst få upp spänningen till hela 270 volt på sekundärsidan så i början kan jag boosta flåset lite extra. Effekten på fläkten går då från ynka 310 W till hela 480 W !!!

Ska även täta alla springor nu så verkningsgraden ökar lite. Nu kanske inte 300 gram är helt orealistiskt? Återstår att se förstås :)
 

Jonken

Well-known member
Akta så inte fläkten pajjar istället.. :lol:

Skämt åsido, härligt med rejält reglage :)

Tror att du kommer ha glädje av att kunna välja effekt, håller på och experimenterar med ett bättre sätt att använda min Quest. Ett exempel;

150g Limu test #1:

0:00 200C 2,5A fläkt 0
3:30 155C 5,5A fläkt 9
5:30 170C
7:00 190C 4A fläkt 5 första crack
8:20 210C dump. -13,3% vikt 16% DTR

150g Limu #2, direkt efter så lite varmare trumma:

0:00 210C 2,5A fläkt 0
3:00 155C 5,5A fläkt 9
5:00 170C
6:30 190C 2,5A fläkt 4 första crack
8:00 210C dump. -13,3% vikt 18,75% DTR

Till skillnad från min gamla metod odrickbart första dagen. 5 dagar senare bryggde jag i två aeropress samtidigt - #1 med ~19% extraktion och #2 bara ~17,5% och dämpad smak. Båda var aningen för lättrostade med en hint av kanel/arabiskt kaffe. Ingen svag ton av aska/överrostning åtminstone så viss framgång :unsure:
 

Eismannen

Well-known member
300g yirgacheffe på g..
20191204_233605.jpg

Det GÅR att köra 300g. Fläkten orkar med i början och skruvar man ner så far det inte upp i taket efter hand, trots att bönorna expanderar rätt rejält. Men då blir kylningen på slutet ett problem för man kan inte dra på fläkten för fullt när elementet är avstängt eftersom kaffet då flyger rätt ut. Så 200g är nog faktiskt max hur jag än vrider på det.

Effektlägena fick jag användning av, 3 av 4 st i alla fall. Sista "boost" läget behövdes dock inte. Kanske kan vara bra för att snabbt värma rosten men det är för varmt annars.
 

Eismannen

Well-known member
Nu återstår att fixera elektroniklådan i chassit. Eller kanske bygga ny låda i alu om jag ids. Sen är det bara att börja "produktionen" :)
 

Eismannen

Well-known member
Här är förresten rostprofilen från när jag körde 300g batchen med yirgacheffe. Ingen aning om det är vettigt eller ej men det kändes rimligt när jag stod där och rattade maskinen i alla fall... :) Kanske man kunde dragit upp effekten något tidigare för det tog rätt lång tid totalt sett. Men det är lite lurigt för när man drar ner fläkten ökar temperaturen något, så mot slutet kunde jag dra ner till 1200W igen, och det fortsatte att öka. Så man får vara lite på hugget när man kör maskinen.
yirgacheffe.jpg

Vikt -20%
DTR 27%

Får se imorgon bitti hur det smakar :)
 

Jonken

Well-known member
Du kan väl dumpa bönorna och kyla separat? Tyckte ändå att det verkade som kylningen var lite långsam när du var här sist - helst vill man bli färdig på 2-3 minuter.
 

Eismannen

Well-known member
Ja det kan man ju faktiskt göra. Men det är så smutt att kunna dumpa svala bönor bara. Kanske är en utopi dock?
Om inte annat kan jag ju fixa en sån platta med fläkt som man dumpar bönorna i.
 

Jonken

Well-known member
Hehe fint med graf i vilket fall, hade tänkt fixa en men orken tröt :blush:

Känns som att vi kan vinna båda två på digital mätning kopplat till dator så att man lättare kan försöka följa en planerad profil.
 

Eismannen

Well-known member
Ja det kanske vore något ändå.. :)
Måste bara komma igäng lite med rostningen först känner jag, nu har jag byggt fram och tillbaka så länge så nu vill jag mest bara köra :)

Edit:
Definitivt så borde vi få till något sätt att mäta och logga i datorn.
Gör ju rätt stor skillnad med olika rostprofil, precis som du säger. Denna batch och den förra jag körde skiljer mycket. Förra smakade gott, men mer metalliskt och mer syrligt. Denna var len och fin, blommig och lite citrus, men utan det jobbiga jag associerar med de smakerna. Och nu när jag kollar hur denna sort bör smaka så är det just detta.. Så denna gång lyckades jag bättre än förra gången med att få fram den individuella karaktären av just detta kaffe och det blev riktigt bra.
 
Senast ändrad:

Eismannen

Well-known member
Wow! Fick till en lätt citruston utan att det blev jobbigt. I övrigt ganska så blommigt tycker jag, nästan lite som något slags parfym fast på ett bra sätt. Mycket märkligt, jag dras normalt sett till espresso med lite mer klassiskt italienskt stuk men detta var riktigt bra.

20191205_064622.jpg
 
Senast ändrad:

Eismannen

Well-known member
Brände av elementet så kafferosten har varit stående några månader men nu fick jag tummen ur och bytte
Ut det. Passade väen på att fixa lire uppgraderingar, en plåtlda med elektroniken i samt ett tillägg där jag kan mha arduino numera pwm styra elementet steglöst, och så har jag lagt till en timer så jag slipper ta ut mobilen var gånf jag ska rosta. Det nya elementet har även lägre tryckfall vilket gör att verkningsgraden ökade. Så nu funkar den fint igen :lol:
IMG_20201205_165508910.jpg

När man vrider på värmevredet så åker den lilla linjen i displayen till höger/vänster. Grafiskt och bra. Timern startar/stoppar man med återfjädrande switch, och håller man den en sekund nollställs det. Jättenöjd med hur det blev.
IMG_20201205_170209588.jpg
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Härligt :) dags att lägga Musetti på hyllan. Ska du inte få dit lite termometri också när du ändå har en arduino i? Antar att den inte kan styra trafon, annars kunde du försöka dig på automatiska profiler
 
Senast ändrad:

Eismannen

Well-known member
Ja trafon är ju 100% analog så det är inte helt lätt. Klart, man kan nog lösa det där på något vis, men nu får den vara som den är ett tag tror jag.
Tog mig ett bra tag att bara få tummen ur och laga den så jag ska nog inte ge mig ut på för djupt vatten i nulgäet :)
 

Eismannen

Well-known member
Av någon anledning kan jag numera lätt köra 300 gram i rosten. Förr var max 250. Vet inte vad som gör det men kanske har det något med det lite mer öppna elementet att göra. Dessutom går det fortare. Provade 350 gram igår och även det gick, otroligt nog, men några bönor spillde över och gick ner i avskiljaren. Men kör man 300 blir ca 250 kvar dvs ett hyfsat normalt paket kaffe.

Nu måste jag bara beställa lite mer kaffe, har bara monsun malabar, india mysore och robusta från elfenbenskusten samt nån lite mer sur variant som funkar till brygg. Robustan var lite intressant för jag tänkte inte på att det var det förrän jag smakade. "Hm.. vad bränt det smakar, utan att jag bränt det.." sen trillade poletten ner :lol:
 

trisse

Well-known member
Hur hanterar du värmen när du rostar? Tex börjar du högt och och sänker eller höjer du värmen allt eftersom?

Jag har märkt att det är svårt gå efter trumrostprofiler när man rostar med fluidbed

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
 

Eismannen

Well-known member
Jag har ärligt talat inte fått 100% kläm på detta, men jag brukar sikta på ca 250-300 grader inloppstemperatur (nedre termometern) i början och när bönorna torkat och börjar få lite lite färg så försöker jag lägga mig runt 300-320 grader. Termometern uppepå visar inte alls samma som nedre, skillnaden är stor. Bönorna kyler av luften rätt rejält. Det man ser är lite liknande det hos en trumrost och det är denna termometer jag läser av och bedömer rostningen på. Den nedre ser jag mest till att den inte blir för hög så jag bränner bönorna eller att den inte blir för låg så böntempen stagnerar mot slutet. Brukar droppa bönorna vid ca 200 grader uppepå, och sedan droppar tempen till ca 100, vartefter den sakta stiger, med avtagande takt, upp till ca 215 grader där 2C brukar börja. Ganska likt trumrostprofil som sagt. Sen verkar bönor tappa lite mer vätska än de gör i t.ex Jonkens Quest, det begriper jag inte riktigt varför. Nåja, jag är nöjd i alla fall. :coffee:

Nästa steg nu är väl att försöka följa någon rostprofil så nära det går och se hur det blir. Nu kör jag mest lite som jag känner för och någorlunda likt en normal rostprofil, och oftast blir det bra nog. Men kan ju vara kul att ta det till nästa nivå.
 
Senast ändrad:

Forumstatistik

Trådar
14,615
Inlägg
155,377
Medlemmar
19,320
Senaste medlemmen
Stormbringer
Topp