Fluid bed rost projekt!

Eismannen

Well-known member
Lite mer framsteg.
Det som nu återstår är något sätt att fylla och tömma bönor, något slags nät som fångar upp skalen, och så installera elektroniken. Kanske också kåpor men det får vi se om jag ids. :)

20181227_144214.jpg
 

Eismannen

Well-known member
Första testet visade att utkastet är lite "sådär". Det kastar verkligen ut bönorna så till den milda grad att ungefär hälften kommer utanför bunken. Behöver fixa högre sidoväggar på rännan helt enkelt.

Annars var det inga överraskningar egentligen. Ska försöka täta till allt och få ihop det så att jag kan börja använda den snart :lol:
 

Eismannen

Well-known member
Stålrör 1000
Fläkt 150
Varmluftspistol 300
Glasrör 300
Diverse 500?
Arduino etc 500

Kanske landar på ca 3000 i slutändan om jag höftar lite. Funderade ett tag på att köpa en boca boca 250 g för de är ju rätt billiga, men då har jag ju inte byggt den själv.. :-D
 

Eismannen

Well-known member
Nu börjar det dra ihop sig. Det mekaniska är mer eller mindre klart, lite småfix kvar, kanske någon kåpa också. Har testat med ett uppdaterat utkast som funkar alldeles utmärkt. Nu börjar det snart bli tid för det elektriska. :)
 

Eismannen

Well-known member
Nu har jag kört en enkel test:

- Fläkten på fullt
- Elementet på ca 1700 W

Då kommer jag upp i 170 grader med fritt flöde. För låg effekt eller för stort flöde... Stryper jag flödet lite så går temperaturen upp en aning. Men då kan jag inte köra så mycket bönor som jag vill. Argh.

Elementet kan man koppla om så man får ut 2100 W, kanske är det tillräckligt, men med fläkten på fullt kommer det innebära att man ligger på gränsen till vad säkringen fixar. Inte helt optimalt kanske att ligga där en kvart i stöten.
 

Eismannen

Well-known member
Verkar jätteenkelt att styra tempen med luftflödet. Klockrent ju.
20190202_154412.jpg

Elementet avstängt. Kylning på g.
20190202_154723.jpg

Kanske behöver fixa detta haha
20190202_154956.jpg

Men rostat blev det nog allt :)
20190202_154916.jpg
 

Eismannen

Well-known member
Tror jag malde aningens för grovt. Ser rätt ljust ut men smakade helt fantastiskt.
20190202_155751.jpg

Jag ska nog helt enkelt styra rosten med luftflödet. Enkelt men effektivt. Ska ordna något sätt att mäta temperaturen i botten på rostkammaren och helt enkelt bygga mig ett spjäll till fläkten. :)
 
Senast ändrad:

Eismannen

Well-known member
Nu har jag börjat komma till det roliga. Göra den lite snyggare. Det är ju inte många funktionsbitar kvar att lösa så jag kan ju smygstarta med finliret :)

Började med att byta ut ful-vikten mot en liten mässingvikt jag svarvat:
20190202_171349.jpg
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp