Fluid bed rost projekt!

Eismannen

Well-known member
Blev lite less på arduinoprylarna, har helt enkelt för mycket annat att göra . Rosten måste bli klar för jag har bara trist kaffe hemma och ingen lust att elda med andra rosten under min spisfläkt som egentligen är lite för låg för det ändamålet.

Så jag slet ut allt och tänkte om. Kunde identifiera 4 saker jag tycker den behöver:

- On/off switch som slår på fläkten och ström till alltihopa.
- element på/av
- fläkthastighet
- termometer

Sagt och gjort. Termometern stack jag in i sidan bara i botten på kammaren. Kablaget kopplades analogt istället för via arduino osv. Vid första testst funkade allt bra tills hastighetsregleringen dog så att fläkten gasade fullt hela tiden. Suck. Då kom jag på att elementet har en till slinga på ca 170 ohm som jag inte använt. Denna kopplade jag i serie med motorn och så en brytare som kortsluter den så motorn får all kräm. Dvs jag kan på så vis switcha mellan hög/låg hastighet på fläkten.

Lite enklare kablage osv:
20190210_235257.jpg

Har hunnit testa fläkthastighet osv och allt funkar som det ska. Ikväll ska det rostas :)
 
Senast ändrad:

Eismannen

Well-known member
Funkar detta så blir nästa steg
- göra en ny kåpa med lite färre hål
- fixa en bättre separator för skalen

Sen får den lov att vara klar tror jag. :)
 

Acutehawk

Active member
Najs, ibland är det bättre att hålla projekten på hanterbara nivåer. "Keep it simple"
Tror det kommer blit tokbra det där.
 

Eismannen

Well-known member
Japp första två testen var mycket lovande. Blev bra men det går inte att höra 1st och 2nd crack om man inte stannar den ibland :). Jag har hittat någotsånär rätt kombo av effekt på elementet och luftflöde så det känns inte som att någon komplicerad reglering behövs.
 

Eismannen

Well-known member
Har en ide om att göra en rost mer åt detta hållet:
http://www.byleew.nl/coffee/fluid-bed-roaster-new-edition-2/

Har haft lite strul med varvtalsregleringeng på min rost och har bara kunnat köra på maxvarv, så kaffet tenderar då efter att ha blivit lite lättare att bilda en "plugg" som åker ända upp i toppen på röret och kastas ut i utloppsfiltret. Inte så kul att bara ha 60% av kaffet kvar i slutändan. Tror rostkammaren är lite för smal som den är.

Så om jag gör en helt i plåt istället så kan jag experimentera lite mer med utformning av rostkammaren, kanske t.ex ha en kontinuerligt expanderande kammare som gör att luftströmmen minskar hastigheten längre och längre upp - då kanske man kan köra även små mängder utan att det flyger all världens väg. Eller kanske till och men kunna köra lite större mängd utan att det "korkar igen" i botten på rosten.
Har någon idé om att bygga en testversion med pexiglas i sidan, bara för att hitta optimala utformningen.

Har inte jättemycket tid nu i dagarna, men stay tuned. Kanske kommer en uppdatering så småningom :)
 

Jonken

Well-known member
Spännande att höra hur det går :) Du har inte funderat på att skala ner istället till något i stil med en IKAWA?

Finns det plexiglas som klarar så hög temperatur? Eller menar du bara för att kunna se luftflödet med kalluft?
 

Eismannen

Well-known member
Vill helst kunna köra lite mer åt gången så att jag kan rosta ett par tre batcher kanske varannan helg eller så.

Plexi klarar inte temperaturen men tänker mig att jag på så vis kan se hur bönorna rör sig inne i kammaren. Sen när jag är nöjd så byter jag plexit mot stål bara. Eller kanske en glasskiva egentligen..
 

Eismannen

Well-known member
Långt uppehåll men nu är projekt fluid bed roaster i full gång igen. Måste hinna få till all svetsning osv innan det blir för kallt i garaget.

Har spenderat halva dagen i garaget och svetsat och fixat. Denna gång blir det aluminium för det är lättare att bearbeta. Kan göras lite tystare, sent på kvällen osv. Tog tyvärr inte så mycket bilder medan jag höll på.. :)
20191110_211326.jpg

Här kommer skalen hamna, hoppas jag.
20191110_211350.jpg

Test utan värme. 300 g är i och det rör sig helt utan problem. Verkningsgraden i konstruktionen verkar vara sjukt mycket högre än förra iterationen. Tror dock inte att det blir så bra att köra denna mängd då det expanderar och blir lite lättare. Gjorde en test med färdigrostat, 200 gram, och det flög rakt ur och fyllde cyklonseparatorn så det sprutade ur den.. 100 gram for ut på ca 2 sekunder innan jag han stänga av. Måste fixa fläktreglering!!
20191110_215824.jpg

Närbild på bottenventilen i stängt läge.
20191110_155026.jpg

Öppet läge.
20191110_155030.jpg


Suck,.. Mina bilder blir ju alltid felroterade verkar det som..
 
Senast ändrad:

Eismannen

Well-known member
Fulfixade ihop en manöverpanel för att kunna funktionstesta rosten. Här är en liten test mot jonkens quest. 200g hivade vi i. Blev riktigt lika, med fördel till luftrosten, till en början. Fast enligt jonken blev det omvänt efter att bönorna fått ligga till sig lite.
20191117_125635.jpg


Här har jag byggt in fläkten i en låda. Tanken är framför allt att minska ljudnivån. Måste stoppa in lite ljuddämpande material bara. Insuget är undertill. Kopparröret och ballofixen är för att kunna skapa ett läckflöde mellan pumpens insug och utblås, dvs försämra verkningsgraden. Detta för att hindra bönorna från att flyga ut i separatorn när de börjar bli lättare. Separatorn funkar riktigt bra för övrigt. Något enstaka skal flyger ut upptill men majoriteten hamnar i glasburken. Ska sätta ett litet galler där så kommer det lilla som vill ut ur rosten att bli kvar.
20191120_230815.jpg

Vill det sig väl nu kommer jag kunna köra uppåt 300 gram. När jag fått ihop allt får jag ta och testa var gränsen går..
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Ja det blev riktigt gott kaffe. Ungefär samma torktid som Questen men med värmen på max rusade varmluftsrosten iväg snabbare till första crack. Färskt ut ur rosten var det klart godare, med lite vila blev skillnaden mindre. Föredrar den lite extra syrligheten till bryggkaffe medan Quest-rosten fick lite bättre kropp och fungerar bättre som espresso.

Vi har köpt ganska många kilo råkaffe så det kan bli fler jämförelser :)
 

Eismannen

Well-known member
Nu börjar det arta sig
20191123_125107.jpg

Fick till totalt 4 effektlägen på elementet,
1100 W
1200 W
1500 W
1600 W
Och luftflödet regleras med ballofixen, men behöver få till så min-läget blir än mindre.
Max är 250 gram som den är nu, men kanske 300 kan gå om man tätar allt från småläckage. Men luftflödet är för stort mot slutet när bönorna är som låttast för då kastas bönorna upp och ut i separatorn. Kanske 200 gram är mer rimligt att köra.
 
Senast ändrad:

Eismannen

Well-known member
Den lilla metallsaken uppepå plåtlådan är för övrigt en motor. Så där ska jag sätta något kul som då kommer rotera när rosten är igång :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp