Sidan 9 av 9 FörstaFörsta ... 789
Resultat 65 till 72 av 72
    Senior Member
    Reg.datum
    jan 2018
    Nu återstår att fixera elektroniklådan i chassit. Eller kanske bygga ny låda i alu om jag ids. Sen är det bara att börja "produktionen"

Senior Member
    Reg.datum
    jan 2018
    Här är förresten rostprofilen från när jag körde 300g batchen med yirgacheffe. Ingen aning om det är vettigt eller ej men det kändes rimligt när jag stod där och rattade maskinen i alla fall... Kanske man kunde dragit upp effekten något tidigare för det tog rätt lång tid totalt sett. Men det är lite lurigt för när man drar ner fläkten ökar temperaturen något, så mot slutet kunde jag dra ner till 1200W igen, och det fortsatte att öka. Så man får vara lite på hugget när man kör maskinen.
    yirgacheffe.jpg

Vikt -20%
    DTR 27%

Får se imorgon bitti hur det smakar

Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Du kan väl dumpa bönorna och kyla separat? Tyckte ändå att det verkade som kylningen var lite långsam när du var här sist - helst vill man bli färdig på 2-3 minuter.

Senior Member
    Reg.datum
    jan 2018
    Ja det kan man ju faktiskt göra. Men det är så smutt att kunna dumpa svala bönor bara. Kanske är en utopi dock?
    Om inte annat kan jag ju fixa en sån platta med fläkt som man dumpar bönorna i.

Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Hehe fint med graf i vilket fall, hade tänkt fixa en men orken tröt

Känns som att vi kan vinna båda två på digital mätning kopplat till dator så att man lättare kan försöka följa en planerad profil.

Senior Member
    Reg.datum
    jan 2018
    Ja det kanske vore något ändå..
    Måste bara komma igäng lite med rostningen först känner jag, nu har jag byggt fram och tillbaka så länge så nu vill jag mest bara köra

Edit:
    Definitivt så borde vi få till något sätt att mäta och logga i datorn.
    Gör ju rätt stor skillnad med olika rostprofil, precis som du säger. Denna batch och den förra jag körde skiljer mycket. Förra smakade gott, men mer metalliskt och mer syrligt. Denna var len och fin, blommig och lite citrus, men utan det jobbiga jag associerar med de smakerna. Och nu när jag kollar hur denna sort bör smaka så är det just detta.. Så denna gång lyckades jag bättre än förra gången med att få fram den individuella karaktären av just detta kaffe och det blev riktigt bra.
    Senast redigerat av Eismannen den 1 vecka sedan klockan 08:52.

Senior Member
    Reg.datum
    jan 2018
    Wow! Fick till en lätt citruston utan att det blev jobbigt. I övrigt ganska så blommigt tycker jag, nästan lite som något slags parfym fast på ett bra sätt. Mycket märkligt, jag dras normalt sett till espresso med lite mer klassiskt italienskt stuk men detta var riktigt bra.

20191205_064622.jpg
    Senast redigerat av Eismannen den 1 vecka sedan klockan 07:01.

Senior Member
    Reg.datum
    jan 2018
    "Roast-o-matic"
    20191208_150455.jpg
    Funktion före form. Ids jag får jag bygga en alu inkapsling till trafon men just nu ids jag inte.

Liknande ämnen

1. Projekt kafferost
    Av Eismannen i forum Rostning
    Svar: 74
    Senaste inlägg: 2018-08-17, 03:49
  2. Anfim Caimano projekt
    Av Eismannen i forum Kaffekvarnar
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2018-07-14, 11:01
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-04-28, 15:04
  4. Mazzer major projekt