Maskin- och kvarnråd

Admanus

Member
Hej igen
Det är otaliga timmar som jag har spenderat vid datorn för att försöka komma fram till vilken kombo kvarn/maskin som ger mest pang för pengarna.

Jag vill allra helst ha en ECM Synchrynika, Izzo Alex Duetto MK IV PLUS eller Profitec Pro 700. Dvs maskin med PID, Rotationspump och fast vattenanslutning. Det rör sig ju som bekant om en rejäl investering ekonomiskt sett. Därför har jag även sneglat på Expobar Brewtus 4 med samma specifikationer som de andra fast med ett pris på omkring 15 k.

Onekligen frestande men vad säger ni?

Sen är det det här med kvarnen… Skulle en Macap M2M räcka för hemmabruk eller bör man kliva upp en nivå till tex Macap M42M. Jag vill ha en maskin som gör jobbet och inte blir en begränsning till den perfekta espresson men jag vill heller inte skjuta över målet och köra med en överkvalificerad kvarn.

/ Peter
 

Jonken

Well-known member
:) ser på det som att det är vettigt att matcha kvarn med maskin. Ska du lägga extra pengar på en tyst rotationspump verkar det ju trevligt med en tyst kvarn bredvid. Ju större malverk desto lättare kommer det vara att ställa in kvarnen och få ut det där lilla extra från maskinen. Sen är man ganska begränsad i möjligheter till att förbättra eller trixa med kvarnen, medan espressomaskinen handlar mycket mer om handhavandet.

Ingen aning om man vågar beställa från den sidan :coffee: men bra pris var det ju! Med PayPal har du väl lite bättre chanser att klaga om något går fel.
 

Admanus

Member
Ja nu blev det en Synchronika och en S-Auto 64 hos Kaffecompagniet till slut... typ 20 k över budget. Gud vet hur jag ska motivera det till min sambo... som inte ens dricker kaffe... Men vet man inte vad man ska ha så är det lika bra att köpa det bästa... typ.
 

Jonken

Well-known member
Hoppas du blir nöjd :) du får bjuda på goda latte i många år helt enkelt!
 
Senast ändrad:
Topp