Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 17 till 23 av 23
    Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Har bara varit med om en gång att råkaffet smakat skit, bönor av okänd ålder köpt i en orientalisk mataffär. Frågan är om de var så goda från början.. förhoppningsvis smakade de inte bränt gummi åtminstone.

Annars tycker jag att det mest brukar smaka mindre helt enkelt. Men lagrat kaffe kan ju också vara intressant. Glömde en påse på landet, påminde lite om Yemen nästa gång jag hittade den (där de lagrar i grottor)

Junior Member
    Reg.datum
    okt 2018
    Citat Ursprungligen postat av Tobbe Visa inlägg
    Provade rosta lite Yirgacheffe igen nu med lite mer erfarenhet i bagaget, men går inte få till det kaffet hur jag än gör. Blir bara drickbart som mörkrostat.

Beställde lite finare kaffe från rostakaffe.se. Kenya AB Nduma och Etiopien Harrar.
    Någon som har rostat detta i ugn och kan lämna lite tips?
    Återkom gärna med ditt betyg på dessa. Jag hämtade i söndags 6 kg från utlämningen från just rostakaffe.se och har hunnit rosta några sorter. Nyss testat Dominikanska republiken jarabacoa, som var riktigt gott så här tidigt (rostat måndag morgon). Den här kommer jag dricka singel.

India uruvinkhan, upplevde jag behaglig med lätt kryddighet som jag tänkt ha till blandningar.

Nicaragua kilambé, den får nog stå ett tag till då den kändes för omogen i smaken. Men den kändes ju som att den hade potential i mitt tycke.

Reg.datum
    apr 2017
    Harrar är tacksamt, funkar både ljust och mörkt. Har inte testat just det rostakaffe säljer nu, med lite tur kanske det går att locka fram toner av blåbär

Senior Member
    Reg.datum
    mar 2014
    Citat Ursprungligen postat av Brunabönor Visa inlägg
    Också köpt Yirgacheffe från rawcoffe. Jag älskar det kaffet och blev lite besviken när jag såg hur små bönorna var. Farhågan var att det i nte skulle bli samma smak som jag är van vid, vilket också stämde. Den är ok inte mer.

Jag känner igen mig i den beskrivande misstanken tidigare i tråden om det kan vara så att man får gamla råbönor då det var precis det jag tänkte på någon sort som var så smaklös att den faktiskt smakade skit.
    ...
    Hmm, det är ganska typiskt för Yirgacheffe att det är små bönor... Själva smakupplevelsen har egentligen inget med storleken att göra. Däremot finns det vissa sorter (mer generellt) som tål att ligga ganska länge, medan andra sorter har ett ganska litet fönster där de är bra. Sedan finns det också kaffe som är inhandlat av importörer som antingen inte har kunskapen eller som inte bryr sig om annat än prislappen, där kvalitén är ganska dålig redan från början. Lägger vi dessutom in att kaffe är en ”levande” vegetarisk handelsvara, som kan utsättas för sjukdomar, insekter och annat under både frakt och lagring blir det ganska många variabler att hålla reda på.
    För min egen del, som har en kafferost som jag inte kan skylla slutresultatet på..., har jag ibland betalat väl över 100:- kilot för kaffe som aldrig varit bra ... och ibland hittat kaffe för 60-70kr som varit utmärkt från första böna till sista. Men oftast får man vad man betalar för, så jag har sedan länge slutat att handla efter ”prislapp” och letar för det mesta efter det bästa som finns att tillgå. (Tja, vissa Panama Gesha, och annat för ännu löjligare pengar är ibland lite överreklamerade. )
    Sedan är det svårt att få till en bra rostning i ugn, varför de lite dyrare kaffen som passar bäst för en väl kontrollerad ljusrost, blir lite overkill. Det är helt enkelt inte möjligt att ta fram det bästa ur bönorna när man dels inte har den kontroll som behövs, dels inte kan rosta så ljust som de finare nyanserna kräver...
    Ett bra grundtips på bönor för ugnsrostning är (som vanligt...) en tvättad central-amerikan. Dessa bönor brukar vara mycket jämna i kvalité, vilket till en del kompenserar för ugnens ”ojämnhet”. Rosta till mellanrost eller aningen mörkare. När man väl får bra kaffe och hittar sin metod, kan man sedan börja experimentera...

Reg.datum
    apr 2017
    När jag köpte kaffe från Mauritz och rostade i ugn var deras Colombianska bönor och "Abessinsk Mokka" favoriter. Vad det sista var egentligen skulle vara trevligt att veta, något från västra Etiopien antar jag (Djimma/Limu kanske?)

Annars är bönor från Guatemala till synes väldigt lätta att ha att göra med, apropå Centralamerika helst åt det ljusare hållet.

Junior Member
    Reg.datum
    nov 2018
    Gör så här:

Värm ugnen till ca 230º.
    Bred ut ett lager kaffebönor i en långpanna, de ska inte ligga på varandra.
    Sätt in bönorna i mitten av ugnen. Efter några minuter hör Du hur det börjar "knäppa" i bönorna. Om Du har en ugn med ojämnt fördelad värme är det en god idé att röra om lite i bönorna efter 5-6 minuter. Du kan också vända långpannan efter halva tiden.
    Efter 10-13 minuter bör bönorna vara klara. Rostningstiden kan variera ganska mycket beroende på ugn och kaffesort. Färdiga bönor ska ha en djup brun färg. Om bönorna börja "blänka" ska Du ta ut dem. Det är oljan i bönorna som sipprar ut.
    Mal bönorna när kaffet skall drickas! Bönorna får inte vara heta när de males. I princip går det bra att använda vilken bryggmetod som helst. Vi rekommenderar den så kallade infusionsmetoden som i enkelhet går ut på att kaffe och kokande vatten blandas i en glaskanna. När Du använder infusionsbryggare kan Du använda både finmalet och lite grövre malet kaffe. Kaffesmaken blir lika bra ändå. Suveränt enkelt och mycket gott! Se mera om infusionsmetoden under punkt 7 nedan!
    Förvara Dina rostade bönor i en burk, gärna av glas, med tättslutande lock så håller de sig bäst. Rosta inte mer åt gången än att Du förbrukar bönorna inom två veckor. För smakens skull! Vill man lagra rostade bönor går de alldeles utmärkt att frysa.
    Infusionsmetoden, som ger ett mycket välsmakande kaffe, innebär att man häller kokande vatten direkt på kaffet utan något filter och låter det heta vattnet dra ut kaffets arom. Denna metod används i många länder och vid all professionell kaffeprovning. Det går bra att använda en vanlig porslinskanna eller kaffekopp, men det finns också speciella bryggare för denna metod. Mauritz Kaffehus har enkla, bra bryggare i olika utföranden och prislägen.

Senior Member
    Reg.datum
    mar 2014
    Citat Ursprungligen postat av Mirawyn Visa inlägg
    Gör så här:

...
    Som klippt och skuret...

Det är ganska ordagrant från en broschyr som man fick på Mauritz när det låg på Fredsgatan i Göteborg... (men det samma står väl fortfarande på Mauritz webbsida, där du har hämtat det. )

Liknande ämnen

1. Gammalt vatten
    Av T! i forum Mjukvara
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2017-03-01, 16:12
  2. Gammalt kaffe
    Av madonemannen i forum Shopping & konsument
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-12-10, 12:35
  3. Hur gammalt är gammalt?
    Av MartinL i forum Espressomaskiner
    Svar: 7