Min Wilfa WSP-2A gick sönder! :( Tips=)

rovbin

Well-known member
Hej! I morse när ja skulle göra kaffe så blev jag riktigt ledsen när min WSP-2A hade gått sönder.. Jag sitter här nu sur som en ärta som inte fått kaffe i mig på morgonen!

Jag har som ingen aning vad för nya fräna maskiner som kommit som är likt denna maskin.

Har även en wilfa kvarn som även den börjar bli slut, så måste nog inhandla en ny där också.


Är det någon som har tips? =) på både kvarn och maskin
 

Jonken

Well-known member
Kommer kunna testa den så småningom, en bekant slog till, du kan nog vara säker på att den är minst lika bra som Wilfan, förhoppningsvis uppe i nästa nivå.
 

edtbjon

Well-known member
Klicka du på ”Köp”... Det är en bra bryggare som håller rätt temp, vilket är det som är viktigast. Du får ingen annan kvarn som är bättre om du inte lägger minst det dubbla. (Det enda med Wilfa-kvarnen som är knasigt är att du inte ska läsa på malningsgraden, då det inte stämmer av någon anledning. För vanligt filterbrygg kan du börja att ställa in den någonstans runt ”Aeropress”-inställningen...)
 

rovbin

Well-known member
Tack så mycket! :)

Nä jag vet jag hade en äldre wilfa förut.. tyckte att filtermalningen var så himla grov så ja trodde den var trasig.
Får man fråga vad du själv har för maskin?
 

edtbjon

Well-known member
Tack så mycket! :)

Nä jag vet jag hade en äldre wilfa förut.. tyckte att filtermalningen var så himla grov så ja trodde den var trasig.
Får man fråga vad du själv har för maskin?

Senast jag köpte en maskin var det till min f.d. särbo. Det blev en Wilfa-bryggare där. Själv brygger jag alltid för hand i antingen en Hario- eller Kalita-tratt... men det kan ju bli en Chemex också om andan faller på. ;)
 

Jonken

Well-known member
Beror nog på att det är Graefs design som de har köpt in och modifierat lite. Fördelen mot Wilfa är att malverket inte är lika slappt, går att mala ner till turkiskt utan bekymmer. Vill påstå att det är nästa snäpp upp från Wilfa, de kostar ju runt det dubbla i vanliga fall.
 

rovbin

Well-known member
Beror nog på att det är Graefs design som de har köpt in och modifierat lite. Fördelen mot Wilfa är att malverket inte är lika slappt, går att mala ner till turkiskt utan bekymmer. Vill påstå att det är nästa snäpp upp från Wilfa, de kostar ju runt det dubbla i vanliga fall.

detgårbranu.jpg

=) Får nog bli det där! är nog ett bättre köp.. Får lita på dig hehe
 

Jonken

Well-known member
Hade fel på en punkt, de har ökat minsta avståndet i malverket så den slutar på espresso. Kanske en konsekvens av att de har en transportskruv, blir inte bra om malverket inte hinner med antar jag.

Fortfarande ett bättre köp än Wilfa, går ner till espresso på riktigt, tystare och snabbare :)

(Testad med en Europiccola, var tvungen att gå ner på lägsta inställningen för att det skulle bli kämpigt med spaken, men det är ju något snäpp finare än för en vanlig pumpmaskin)
 
Senast ändrad:

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,466
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp