Pavoni europiccola utan tryck?

JohnSimon

Member
Har precis köpt en europpicola.
De första koppen fungerade fint men helt plötsligt vill den inte ge något alls?
Låter maskinen stå på cirka 20 min men när jag drar upp spaken så är det inget tryck som hålöer uppe spaken och inget som händer når jag försöjer pumpa.
Någon som har idén om vad som kan vara felet?
 

Jonken

Well-known member
Spaken är lös, ska inte hållas uppe av något tryck (även om det kan hända att den reser på sig, s.k. leveritis erectus :lol:)

För lite vatten kvar i kokaren? För att elementet inte ska brännas går röret från gruppen bara ner en bit, det som är under siktglaset ska inte komma ut per design. Annars kommer det definitivt vatten så länge det är tillräckligt varmt, eller om den är väldigt full kan du pumpa som du säger. Två misstag kan vara att inte dra åt toppen ordentligt eller inte stänga ångröret, då pyser det ut ånga men det borde ändå gå att få ut genom gruppen till slut.

20min är längre än du behöver, tar inte mer än 7 ungefär innan maskinen är klar - spola igenom ett shotglas vatten och gör din kopp snabbt, så slipper du att gruppen blir för varm.
 
Senast ändrad:

Eismannen

Well-known member
Är maskinen fortfarande het när du inte får något tryck?
Hur mycket vatten i kokaren?
Någon lampa som lyser?

Är maskinen helt ny eller begagnad (och i så fall hur gammal)?
 

JohnSimon

Member
Har sett till så att allt är ordentligt åtskruvat men ingen framgång.
Det märkliga är att maskinen inte reagerar alls när man drar upp handtaget. Ibland kan några få droppar komma. Men det är som sagt som att trycket inte går till själva gruppen.
 

JohnSimon

Member
Maskinen är begagnad från 04 eller 05.
Maskinen är het, väntar tills den gröna lampan slocknar innan jag försöker brygga.

Kan se så att vattnet är fyllt lite mer än hälften i det lilla röret.
 

Jonken

Well-known member
Gör mitt bästa för att bekämpa myten att de är så svåra att använda :coffee: men de kräver ju lite kännedom.

Innan du spolar vatten genom gruppen vill du bli av med luft i kokaren genom att släppa ut lite ånga. Spolandet av gruppen med spaken ända upp lite snabbt minimerar resterande luft som gömmer sig ovanför kolven.
 

JohnSimon

Member
Det år fantastiska maskiner.
Ja, har prövat att släppa ut ånga innan men hjälper inte.
Ska nämnas att spaken verkligen bara faller ner utan något motstånd efter jag dragit upp den.
 

Eismannen

Well-known member
Är det med eller utan kaffe i filtret som spaken bara faller? Om du inte har filterhandtaget i och lyfter spaken, då borde det mer eller mindre forsa ut vatten. Och om det kommer ut vatten utan filterhandtaget, kommer det även ånga i viss mån?
 
Senast ändrad:

JohnSimon

Member
Okej liten update.
Ja alltså forsa ut gör det verkligen inte,
Öppnade upp gruppen och kollade men tyckte packningarna såg bra ut ändå.
Funderar på om det skulle kunna vara att den kalkat igen på något sätt?
 

JohnSimon

Member
Problemet löst!
Det var själva staven i gruppen som hade gått lite ifrån gängorna och förmodligen inte öppnade upp för hålet ordentligt.
Tusen tack för all hjälp!!
 

Jonken

Well-known member
Om du tröttnar på att skruva åt den :lol: annars är det ingen större fara om den ser hyffsad ut - med tiden blir den mörkare och mörkare tills den spricker, så förr eller senare.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp