Uppstartstid

Admanus

Member
Hej!
Då har ni en fullständigt novis nybörjare att göra med som hamnade djupare i kaffeträsket än som initialt var meningen. Jag tänkte investera i en helautomatisk kaffemaskin men insåg snabbt att man aldrig kommer kunna producera en espresso värd namnet med en sådan, även om man köper den allra dyraste.
Så nu står man inför det faktum att man istället ska investera i en halvautomat samt kvarn. Och det är nu jag behöver er hjälp.

Uppstartstiden står sällan specificerad eller nämns i reviews, dvs tiden från ”on” till att man kan påbörja extraktionen. I någon review menade man att maskinen behövde 45 min på sig att bli redo. Då kaffe är högprioriterat efter uppstigning så är 45 min orimligt. I min värld är 5 minuter rimligt. Finns det ens maskiner som klarar det? Vidare så vill jag kunna skumma och brygga samtidigt. Och PID har jag förstått är i det närmaste livsnödvändigt.

Så vad rekommenderar ni? Maskinens kapacitet ska i övrigt vara för hemmabruk.

Tack på förhand / Peter
 

edtbjon

Well-known member
Antingen bryggkaffe ;) eller att du fixar en timer till maskinen. M.a.o. att timern startar upp maskinen en timme före din väckarklocka. Det är ett ganska vanligt problem och så vitt jag förstår en ganska vanlig lösning.
 

Jonken

Well-known member
Den enda maskinen som skummar mjölk och är uppvärmd på 5 min som jag känner till är från Decent Espresso, förutom att man kan inte brygga och skumma samtidigt.

Lägg på några minuter och en Pavoni Europiccola klarar av din morgon-latte inom 10min för en betydligt blygsammare summa.

Annars kommer du runt problemet genom att sätta maskinen på timer innan du vaknar.
 

Jonken

Well-known member
Resten av maskinen tar längre tid, 45-60 minuter gäller för de flesta större för att det ska bli jämn temperatur.. men det betyder såklart inte att det blir odrickbart om du bara väntar 20-30 min. Har du lagt många tusen på en fin maskin är det nog värt att investera i en timer också..

Tycker inte man ska vara rädd för pistonger :) den ovannämnda är perfekt när man vill ha något litet och snabbt, själv föredrar jag det alla gånger före en pumpmaskin om tiden är knapp.
 

Admanus

Member
Känns som att det är en timer som kommer lösa mitt problem. För inte låter man väl maskinen stå på några längre stunder? Antar att det är en hyfsad energislukare dessutom.
 

Jonken

Well-known member
Känns som att det är en timer som kommer lösa mitt problem. För inte låter man väl maskinen stå på några längre stunder? Antar att det är en hyfsad energislukare dessutom.

Jag brukar ha min stora igång ett par timmar åt gången. Den har åtminstone isolering. Finns för- och nackdelar jämfört med ständigt på men för mig väger det över att stänga av när den inte används. Vill du slippa planera kanske du prioriterar annorlunda.
 

Mayhem

Well-known member
Är jag hemma så är min maskin nästan alltid påslagen. Har man en stor maskin med två rejäla kokare och massa termisk massa i gruppen etc. så drar det nog mindre energi att varmhålla maskinen än att starta den från kallt läge varje gång det är dags för en kaffe. Stora kommersiella maskiner brukar vara påslagna dygnet runt.
 

Eismannen

Well-known member
Vill minnas att min PID regulator ligger på (mellan tummen och pekfigret) ca 10% när maskinen är fullt uppvärmd. Vet inte vad effekten på elementet är men det borde landa på omkring 100-150w. Så lite som ett par glödlampor...
 
Topp