Köpråd av ny espressomaskin

bowseer

Member
Hej! Jag är sugen på att skaffa en espressomaskin men blir inte riktigt klok på att sitta på nätet och kolla utan jag vänder mig till er för råd! :)

Det är 2 st modeller som jag velar mellan här.

1. Jura S8

2. siemens EQ. 9 S900

Någon som har erfarenhet av någon av dessa?

En fördel som jag ser med siemensmodellen är att den har två separata bönbehållare och kvarnar för olika sorters bönor :)
 

Jonken

Well-known member
Har ingen erfarenhet av de där men risken är stor att du inte blir helt nöjd med en helautomat. För samma peng eller mindre får du en riktigt bra kvarn och halvautomatisk maskin där begränsningen sitter hos användaren snarare än i maskinen.
 

bowseer

Member
Har ingen erfarenhet av de där men risken är stor att du inte blir helt nöjd med en helautomat. För samma peng eller mindre får du en riktigt bra kvarn och halvautomatisk maskin där begränsningen sitter hos användaren snarare än i maskinen.

Tack för svar men jag är nog mest sugen på en automatisk ändå. Hur ser du på märkerna generellt? jura och siemens?
 

D.L.

Member
Tack för svar men jag är nog mest sugen på en automatisk ändå. Hur ser du på märkerna generellt? jura och siemens?

Hör mest om folk som är sura på sina automatiska maskiner och då mest Jura. De verkar gå sönder titt som tätt och de är ofta integrerade och det blir fort dyrt. Det är säkert dålig skötsel i många fall men det hjälper ju inte när de går sönder och folk klagar. Ingen insikt i hur automatiska maskiner fungerar eller om de är bra tyvärr, tänker mest kontorskaffe och det brukar ju vara så där. ;)
 

Fogfighter

Active member
Vi har en Jura Impressa J9. Helt okej maskin, är ju väldigt smidigt att bara trycka på en knapp och allt är färdigt.
Cappucino blir sådär i skummet. Efter några stycken är det okej skum. Smidigt att köra te-vatten mm.

Jag försöker få min fru till att skippa helautomatiskt och köra halvautomatiskt och mer "på riktig" (tror tyvärr bara det är jag som tycker det....)

Men ja, för att få kaffe i en kopp så är det absolut ett bra köp.

Vi har haft lite småproblem med att kontaktorn längst in som känner av brickan meddelar töm bricka t ex fast den är tom, någon plastbit som fastnat i fel läge. Sådana smågrejor

Men överlag så är vi nöjda
 
Topp