Isomac Zaffiro

Eismannen

Well-known member
Kollade närmare och tycker det snarare ser ut som om det använts relativt rikligt med gängtätning runt dykröret. Med det inte sagt att det inte läcker, men tror inte det var någon korrosion där.

Har lite funderingar på att köpa kokare till Vibiemme Domobar, de är ju av liknande storlek och stuk, och har samma gänga till elementet. De har mig veterligen inte heller problemet att de spricker. Å andra sidan kan det vara lite kul att konvertera till HX - men med det följer ju en hel drös med annat som måste fixas - får se var det landar och vad tiden tillåter. Kanske slutar med att jag servar och putsar upp den till nyskick, och fixar någon mer liten touch :). Vem vet, kanske den får sig en PID konvertering.
 

D.L.

Member
Kul med uppdatering, tack så mycket.

Hoppas den får lite nytt liv till slut min gamla älskling.

PS om du fixar den till nyskick och ska göra dig av med den är jag helt klart spekulant på att köpa den åter. Det var en kär ägodel länge.
 
Senast ändrad:

Eismannen

Well-known member
Jag förstår precis känslan, jag tenderar också att "bonda" med mina kaffemaskiner! Intresset är noterat. :)

Bryggpackningen har gjort sina pengar, helt klart :-D
20181129_210521.jpg

Hmm?
20181129_210856.jpg

Hmm!
20181129_211908.jpg

Kommer bli finemang!
 

D.L.

Member
Kul! Jag får hoppas på det. Min syster uttryckte för länge sedan att hon ville köpa den om jag köpte ny medan jag menade att den var rätt sliten och lite sönder med läckage och annat. Sen rasade den helt som ni sett.

Den skulle bli en fantastisk julklapp till syrran om den är i bra skick och en riktig överraskning. Så det hade varit väldigt kul om du fixade den och jag skulle vara dig evigt tacksam. :D
 

Eismannen

Well-known member
Gruppen + annat rengjort.. PUH.. det krävdes starka grejer och mycket tålamod. Fick byta de små ventilkäglorna då packningarna i dessa var slut. Resten var i fint skick. Slipade ett av ventilsätena också då det var ett litet jack i det. Kamloben hade också ett par mindre jack som jag fick fila lite på. Nu löper mekanismen jämnt och fint.
20181130_203923.jpg

Monterat, uppsmort och klart!
20181130_211336.jpg
 

Eismannen

Well-known member
Big news! Kokaren har anlänt! Kunde inte låta bli att polera den lite lätt. Måste ju blänka där inne i maskinen.
20190124_130129.jpg 20190124_130847.jpg

Ugh... vilken syn
20190123_173055.jpg

Elbow grease to the rescue! Fick ganska så rent ändå.
20190123_180841.jpg

Tyckte jordningen var lite sisådär i standardutförande. Ordnade med en rejäl skruv och ett par bleck. Voila.
20190124_143323.jpg

Ny fin strömbrytare. Ka-klonk! Älskar dessa härliga mekaniska brytare.
20190124_202946.jpg

Installerade en liten knopp för att underlätta injusteringen av termostaten.
20190124_202955.jpg

Före. Stackars, stackars krake.
20181128_213954.jpg

Efter. Blev ju rätt cleant. Man kan ju inte lämna det som i föregående bild. Går ju bara inte.
20190124_202921.jpg

Borrade ett tredje hål i ångmunstycket. Öppnar man ångvredet nu blir det storm i köket. Bra.
20190124_212415.jpg

Första gången på länge som maskinen går. Lite för låg temp, måste spendera ett tag med att kalibrera termostaten.
20190124_213829.jpg 20190124_214126.jpg

Och så lite latteart vore ju snyggt om man gjort i samma veva men jag får ta en bild från en annan dag :)
Latteart-.jpg
 
Senast ändrad:

Eismannen

Well-known member
Yes!!!! Nu börjar det likna något med temperaturen. Drog ner bryggtrycket till drygt 9 bar också och det upplever jag gjorde lite skillnad till det bättre.
Fick till en helt sanslöst bra kopp med johan och nyström la bomba.
20190125_190456.jpg

Nu ska jag bara brygga en kopp slumpmässigt lite nu och då (utan hänsyn till termostatsvängningarna) och se så "medelkoppen" är rätt.

Sedan är maskinen helt klar!
 
Senast ändrad:

Eismannen

Well-known member
Har nu smak och utseende-kalibrerat skotten efter min PID:ade Vibiemme ställd på 93 graders bryggtemp och detta matchar bra.

I'm officially done. Skål! :lol:
 

Eismannen

Well-known member
Alltid kul att hålla på och mecka med prylar.
Man vill ju lämna efter sig ett resultat som inte bara fungerar klockrent utan även är snyggt och prydligt, och då är det klart man måste polera lite. I synnerhet invändigt :-D :D
 
Senast ändrad:

Eismannen

Well-known member
Fast jag ska erkänna att jag inte har polerat kokaren invärtes. Jag diskade ur den och tänkte att det ska mycket till för att någon ska märka att den inte blänker på insidan. Men nu har jag ju sagt det så nu vet ni :D
 

Eismannen

Well-known member
Haha busted!!

Dagens något missbildade förmiddagscappucino gjord med denna maskin. Maskinen fortsätter att leverera som den ska i alla fall.
20190126_091432.jpg
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp