Isomac Zaffiro

D.L.

Member
Hej!

Jag köpte en Isomac Zaffiro för cirka 10 år sedan och i helgen slutade den fungera, den knäppte till och slog av och det går inte att få ström i den.

Nu vet jag inte ens om det är värt att laga eller om man ens ska försöka. Det lutar således åt en ny maskin då det verkar svårt att mecka själv och att lämna in är dyrt och svårt att ens hitta någonstans att lämna in den.

Är det någon här som har tips om var i stockholmtrakterna man kan lämna in den eller har någon input på vad som kan vara fel? Om någon vill ha den för att försöka laga, experimentera eller pilla så kan den även skänkas bort. Det känns tråkigt att bara hiva den på tippen utan att ens ha försökt.

Tack på förhand!
 

Jonken

Well-known member
Vet inte vad som är fel men jag gör gärna ett försök att laga den. Annars kan säkert t.ex. Monteriva laga den men det kostar en slant, om det är värt beror väl på om du är nöjd med maskinen eller har lust att uppgradera.
 

D.L.

Member
Tack för svar. Jag har varit nöjd med den men den slutade bygga tryck för att kunna skumma mjölk för länge sedan och sedan har det sakta men säkert gått utför, den läcker en del, men har fortsatt kunna göra en hygglig espresso.

Kör monteriva fortsatt service på Isomac såg ut som de hade slutat med det, eller de hade bara en epostadress tillgänglig och att lämna in för kontroll som kostar 8-900 kr och sen få kostnadsförslag på några tusen vet jag inte om det är värt då det inte finns några garantier.

Nu menar jag inte att låta som en knasboll men menade du laga åt mig mot ersättning eller ha som ett hobbyprojekt att pula med för din del? :)
 

Jonken

Well-known member
Hehe, skulle det vara något snabbt åtgärdat kan du få tillbaka den mot reservdelskostnad, annars tänkte jag som hobbyprojekt :)
 

D.L.

Member
Låter som en plan att eventuellt få tillbaka den om det är nåt smått. Då betalar jag givetvis för reservdelarna och bjuder på kaffe eller nån femhundring. Annars kan du behålla den som galen-professor-projekt och bygga en drönare av den. :)

Om ingen annan har några briljanta förslag vilket jag har svårt att tro. Jag är glad om jag slipper kasta den på tippen och att den kan komma till glädje på något sätt.
 

phono71

Member
Låter som en plan att eventuellt få tillbaka den om det är nåt smått. Då betalar jag givetvis för reservdelarna och bjuder på kaffe eller nån femhundring. Annars kan du behålla den som galen-professor-projekt och bygga en drönare av den. :)

Om ingen annan har några briljanta förslag vilket jag har svårt att tro. Jag är glad om jag slipper kasta den på tippen och att den kan komma till glädje på något sätt.

Hej!
Espressomech i Kärrtorp är bra på isomac.
 

D.L.

Member
Noterade igår att proppen hade gått och började fundera på om jag var helt tappad bakom en vagn. Men det var jag inte, maskinen är fortsatt icke fungerande och den verkar ha kortslutits på något sätt att döma av att proppen gick och den inte startar efter det.

Ny maskin anländer på torsdag hos mig så min gamla trotjänare är up for grabs. Jonken var först och har även fått ett PM som är andrahandsalternativet. Så Jonken vad säger du?
 

Jonken

Well-known member
Pysslade med ett annat projekt först. Än så länge har jag hittat två hål i kokaren, läckage från dykröret och kortslutning :unsure: du gjorde nog rätt som köpte en ny maskin :D
 

D.L.

Member
Pysslade med ett annat projekt först. Än så länge har jag hittat två hål i kokaren, läckage från dykröret och kortslutning :unsure: du gjorde nog rätt som köpte en ny maskin :D

Ja det låter ju inte så bra, hål i kokaren alltså och dykröret vet jag inte ens vad det är ;)

Den nya fungerar fint, jag kommer och lämnar den hos dig om 10 år ;)
 

Jonken

Well-known member
Haha, låter som en plan! :D lämnade den vidare till Eismannen, laga hål är lite mer än jag vågar mig på.
 

Eismannen

Well-known member
Nu har jag kollat på denna och hittar några uppenbara fel. Vet inte riktigt vad som menas med dykröret men här är min dom i alla fall..

Fin maskin!
20181128_204407.jpg

Aj då.. :-(
20181128_213954.jpg

Huvva... Men detta är bara på ytan och tas lätt bort med scotchbrite - under ser det mycket fint ut. Är antagligen rost från någon av skruvarna som lagt sig på ytan och "torkat in".
20181128_214140.jpg

Mäter resistansen över hela maskinen och den är ca 36 Ohm, dvs det borde funka. Inget jordfel konstaterat. Elementet är OK, ingen kontakt med jord.
Kopplar in - POFF... Oj så mörkt det blev..

Nämen..Här har det gått varmt. Smulig plast..
20181128_214644.jpg

Felet som sa POFF var intern kortis i switchen - men det syntes inte på multimetern!! Aldrig varit med om liknande, men jag tror det handlar om något slags damm som inte riktigt leder ström då kornen är åtskilda men är tillräckligt för att ge överslag.
20181128_222600.jpg

Nästa problem är läckaget ifrån kokaren. Det är uppenbart att det läckt länge, kalkavlagringarna var svåra att ta bort. Slipade bort detta till ren koppar, och konstaterade då efter att ha kört igång maskinen att det blir som små vita "maskar" som letar sig ut ut flertalet porer när det blir lite tryck på det hela. Detta är högst sannolikt INTE porer utan en begynnande spricka. Lite googling visar att detta är rätt vanligt på Isomac Zaffiro.. Antar att många års användning helt enkelt utmattar lödningen. Ny kokare behövs sannolikt.. Om det inte går att laga denna ?

Nyslipat:
20181128_223458.jpg

Efter några minuter:
20181128_225716.jpg

Ännu ett fel jag hittar är att anslutningen mellan pump och opv svettas/läcker. Vet ej vad Jonken menar med dykrör men jag hittade inget som forsade direkt.

Hur roterar jag bilderna förresten??
 
Senast ändrad:

Eismannen

Well-known member
Jaha, det låter ju logiskt nu när du säger det... Dykrör. . :)
Jo nog var det lite korrosion där allt. Men kan inte säga att det direkt läckte där, i så fall mer att det svettades lite.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,466
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp