Lelit Bianca

Agathorn

Well-known member
Hmm okej, tål att tänkas på. I "värsta" fall om det blir för mycket rök inomhus under vinterhalvåret så kan man kanske rosta utomhus under sommaren i alla fall? Eller mellan vilka temperaturer tror du det är ok att vara utomhus?
 

Jonken

Well-known member
Brukar bara ha altandörren på glänt så jag vet inte så noga, kan säkert gå bra även när det är ganska kallt ute.. men det kommer antagligen påverka så att den inte reagerar likadant.
Så starkaste skälet att försöka hålla ganska jämn rumstemperatur för mig är att slippa tänka på den variabeln.
 

Agathorn

Well-known member
Jonken: Har du bra tips på varifrån man kan köpa Behomor 1600 plus rosten? Känns kanske lagom att börja med.
Hittar bara på amazon.co.uk för cirka 8000 kr och det känns dyrt om man jämför med USA-priserna.
 
Senast ändrad:

Agathorn

Well-known member
Ah okej. Klart högre WAF på BocaBoca:n med trädesignen också :)

Jag är bara orolig över att man kommer dra igång brandlarmet (som är kopplat till Verisure och utryckning) varje gång man rostar. Har ju ingen direkt möjlighet att ens ha ett fönster på glänt där hemma.
Svårt att hitta recensioner på BocaBoca:n också. Behmor:n finns ju en del rätt bra omdömen om enl. vad jag kan se och viss "automation" med inbyggda program. Eller är det i praktiken helt meningslöst med "program" vid rostning kanske?

EDIT: Jag kikade på sweetmarias. Det är väl amerikansk affär och de kör väl med annan volt/spänning än oss på sina elektronikprylar?
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
EDIT: Jag kikade på sweetmarias. Det är väl amerikansk affär och de kör väl med annan volt/spänning än oss på elektronikprylar?

Ibland glömmer man något viktigt :eek:hmy: ja det stämmer ju, inte verkar de ha den i 230V heller. Amazon har den men till fantasipris.. automationen är inte att lita på, det är manuellt som gäller (om man inte har en väldigt, väldigt dyr rost).

Har bara varit med om att brandlarmet utlöst en gång, med 500g bönor i ugnen som rullade förbi franskrost :lol:. Så länge du inte försöker gå förbi full city+ är det ganska lugnt skulle jag tro - vissa bönor som monsun malabar och harrar (som har mycket silverskinn) får man vara lite försiktig med.

Finns ju några på forumet du kan fråga om BocaBoca: http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?37500-Vacker-koreansk-rostare
 

Agathorn

Well-known member
Jag har fått hem min Lelit Bianca nu och kört runt en 10 shots. Jag blev överraskad hur lätt det var att få till väldigt goda shots! Bara mala finare och köra långa preinfusions. Tigerstripes varje gång och väldigt smakrik! Lite vattnigare/tunnare espressos än vad jag är van vid med väldigt goda!
Otroligt prisvärd maskin med tanke på vad den kan göra!
 

naga1

New member
agathorn grattis till nya maskinen !
är även jag intresserad av biancan, tunnare espressos blev jag lite nyfiken på då min förhoppning var åt andra hållet
 

LimeKicker

Active member
Jag har precis köpt en Bianca och vill gärna ha tips på inställningar.

Vad kör ni med?

Grattis till nya maskinen! Det roliga ligger lite i att experimentera med olika inställningar :D I grund och botten brukar jag vid ny påse bönor börja med att få till en shot som går på mellan 25-30 sec. Efter att ha fått till det och smakat så brukar jag mala lite finare för att kunna börja göra pre infusions.


-Kör lite vatten igenom brygghuset och ställer samtidigt paddeln tillräckligt "stängt" så jag får lite droppande istället för att det rinner vatten.

-I med kaffet och igång med pumpen, nu växer trycket ganska sakta till 2 bar, vid 2 bar brukar jag generellt göra lite olika beroende på kaffe,

-Ljusrost - stänger ner paddeln ännu mer och håller 2 bar i 20-30 sec. Sedan på med 9-10 bars tryck, ingen "rampdown" i slutet. Beroende på syra så brukar jag köra på mer än 1:2 kaffe in, espresso ut... Brukar kunna smaka finfint även med total bryggtid på upp mot 50 sec inkl pre infusion. Temp ~96 grader.

-Mörkare rostat kaffe - vid 2 bar låter jag trycket bygga vidare uppåt och öppnar gradvis upp paddeln till fullt tryck. Mot slutet stänger jag ner paddeln så att flödet hålls lite mer konstant och inte ökar massivt mot slutet. Temp ~94 grader.

Rent allmänt så gör den här tekniken att ljusare kaffen får en mer balanserad syra (sötma?) som annars kan bli lite för mycket. De mörkare kaffena å andra sidan får mindre bitterhet ”på slutet" när man stryper ner den delen av espresson (mindre chans att den överextraheras gissar jag).

Vad funkar bäst för dig?
 

nikke

Well-known member
Grattis till nya maskinen! Det roliga ligger lite i att experimentera med olika inställningar :D I grund och botten brukar jag vid ny påse bönor börja med att få till en shot som går på mellan 25-30 sec. Efter att ha fått till det och smakat så brukar jag mala lite finare för att kunna börja göra pre infusions.


-Kör lite vatten igenom brygghuset och ställer samtidigt paddeln tillräckligt "stängt" så jag får lite droppande istället för att det rinner vatten.

-I med kaffet och igång med pumpen, nu växer trycket ganska sakta till 2 bar, vid 2 bar brukar jag generellt göra lite olika beroende på kaffe,

-Ljusrost - stänger ner paddeln ännu mer och håller 2 bar i 20-30 sec. Sedan på med 9-10 bars tryck, ingen "rampdown" i slutet. Beroende på syra så brukar jag köra på mer än 1:2 kaffe in, espresso ut... Brukar kunna smaka finfint även med total bryggtid på upp mot 50 sec inkl pre infusion. Temp ~96 grader.

-Mörkare rostat kaffe - vid 2 bar låter jag trycket bygga vidare uppåt och öppnar gradvis upp paddeln till fullt tryck. Mot slutet stänger jag ner paddeln så att flödet hålls lite mer konstant och inte ökar massivt mot slutet. Temp ~94 grader.

Rent allmänt så gör den här tekniken att ljusare kaffen får en mer balanserad syra (sötma?) som annars kan bli lite för mycket. De mörkare kaffena å andra sidan får mindre bitterhet ”på slutet" när man stryper ner den delen av espresson (mindre chans att den överextraheras gissar jag).

Vad funkar bäst för dig?

Jag har inte hunnit göra så många shots så jag vet inte ännu.


Jag slog på pre-infusion på 4 sek med 3 sek paus.

Temperaturen är på 95°
Sedan har jag justerat lite med paddeln för att inte få för högt tryck.
Hittills bra men det finns utrymme för förbättringar. :)

Manometern är till stor hjälp.
 
Senast ändrad:

LimeKicker

Active member
"Pump pre-infusion" funkar såklart också bra men kan störa pucken lite mer än om man gör det manuellt med paddeln... Det finns också en bult under högra sidan på maskinen du kan justera det maximala pump trycket med manuellt. Hur högt går din? Har ställt in min på 10 bar så att man får lite mer kontroll med paddeln. Nackdelen är väl egentligen att när man inte orkar justera med paddeln är trycket lite högre än ideallt, har aldrig experimenterat med att dra ner hela maskinens tryck till ~8 bar, kanske är en idé om man ofta gör kaffe till stora sällskap.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,463
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp