Lelit Bianca

Agathorn

Well-known member
Jag läste om en ny maskin som heter Lelit Bianca som intresserar mig mycket då dem erbjuder pressure profiling till en "billig" peng. Runt 20000 kr hos Bellabarista. Det är en E61 DB maskin med en lever där man kontrollerar trycket.
Jag började fundera på Rocket R Nine One men då denna l ghee på under halva priset så slår jag nog till på Bianca.
Är det någon här som kan tala för eller emot någon av dessa? Jag vill gärna göra ett bra inköp som kommer vara länge.
Bägge maintenance är ju nya på marknaden så det är ju lite chansning med de bägge.

http://bianca.lelit.com/index-eng.html
 

Jonken

Well-known member
Oväntat utseende på den där, kul att den har ryggsäck :lol:

En miss i presentationen:

"Bianca does not feature the mechanical preinfusion present in the traditional E61 group"

Kan inte stämma, men de menar väl att man har viss kontroll jämfört med en normal E61. Lelit gör på sitt sätt, har en PL041 som inte andas hög kvalité men kostnadseffektiva lösningar gör den trevligare att använda än en Silvia.
 

Agathorn

Well-known member
Jag kan väl inte säga att jag gillar "ryggsäcken". Men om jag sparar typ 35 000 om man jämför med R nine one så kan jag ta det :)
Maskinen ska i alla fall ha preinfusion (den slår på pumpen på max väldigt kort tid och stänger sedan av trycket helt). Om inte annat så skapar man det själv med paddeln.

Backade precis Nice Zero-kampanjen så det blir spännande också! Prel. leverans i januari.
 

Jonken

Well-known member
Menar att den mekaniska nog är kvar, kompletterad med diverse andra tekniker.

Kul, har tidiga kunder/backare fått sina Niche nu?
 

Agathorn

Well-known member
Menar att den mekaniska nog är kvar, kompletterad med diverse andra tekniker.

Kul, har tidiga kunder/backare fått sina Niche nu?

Ja kvarnen verkar ha nått de första som backade kampanjen och över lag verkar folk nöjda! Några har problem med att malgraden ändras så jag får se hur det utvecklar sig. Inställningen "kryper" sakta från inställt värde efter några malningar.

Hmm jag funderar avigt och rätt mellan Biancan och Rocket R nine one.
Rocket:en har ju saturated brew group vilket ska ge högre temperaturstabilitet. Har någon erfarenhet om det är värt det om jag i hemmamiljö bara kör en shot espresso? Skiljer det märkbart i smaken i praktiken?
Det andra är ju att man kan programmera in pressure profiling. I Biancan måste jag skapa om den med paddeln varje gång.

Jag hänger inte heller riktigt med på om det är samma pressure profiling i bägge maskinerna, eller om Biancan har "flow profiling". Någon får gärna förklara för mig om någon vet :)
 

LimeKicker

Active member
Hej, helt ny här så nu får vi se om jag kan få iväg ett första inlägg utan att göra bort mig helt.

Har en Bianca som ligger på Arlanda och väntar på mig, hoppas jag har tid att hämta den imorgon och få igång allt, kanske kan ge lite första intryck då.

Biancan har variabel flow rate. Flow rate är ett utvärde, hur mycket vatten som flödar genom kaffet, ett pumptryck är ett "invärde" och kaffepucken kommer fortfarande behöva ge den större delen av motståndet för att ett tryck ska byggas upp. Det enklaste sätt jag fick det förklarat för mig var att i en Bianca kan man i teorin hälla ner en malningsgrad a la "french press" i sitt portafilter och genom att variera flow rate få en espresso (fast det blir ju egentligen då bara en kopp kaffe) levererad under en "rimlig" tid, medan en pressure profiling maskin som kanske går ner till ca 2 bar under pre-infusion skulle spruta igenom vattnet genom vår french press puck på nolltid. Alltså finns det större verkningsområde när man använder sig av flow profiling och man kan därför (igen i teorin - jag ser fram emot att prova) gå hela vägen ner till turkisk malgrad, göra en lång preinfusion, och få ut en underbar espresso ur ett lättrostat kaffe utan att din maskin får skrämselhicka. För att lyckas med detta har de byggt om E61 gruppen så att den ursprungliga pre infusion funktionen (som byggde antingen på övertryck i kokaren eller på tryck från vattenledningen om maskinen har fast vattenanslutning) så att den mekaniska pre infusion funktionen inte längre kan användas. (Istället finns två alternativ, pump-på->pump-av preinfusion. Eller via "paddeln")

Rocket R9 One använder variabelt pumptryck.

Och ryggsäcken är ju underbar, ser fram emot att ha den hängande på sidan :)

//Emil
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Välkommen till forumet och hoppas du blir nöjd med maskinen :)

Nyfiken på hur Lelit har byggt om den, expansionskammaren är ju kvar i alla fall. I vanliga fall är det den som står för lite kort pre-infusion i E61, sen att man t.ex. kan få vattenledningstryck på vissa maskiner genom att hålla spaken i mittenläge är inte normal-spec egentligen. Någonstans lär Bianca ha en övre gräns för sin pre-infusion?
 

LimeKicker

Active member
Tack :) Har fått igång allt idag. På det stora hela jättenöjd efter typ ingen tid alls med maskinen. :D

Det gamla hedlerliga pre infusion läget finns kvar (mellanläget) men kommer inget vatten i det läget. Who knows hur de gjort den modifikationen. Kvaliten på maskinen är jag jättenöjd med. Allt känns välbyggt, själva filtren som följde med kändes lite billiga. Hålen är lite ojämna och något av filtren saknar till och med hål (geometrin blir lite off). Själva filter hållarna är superfina, gillar deras ”coffee slide” koncept. Att flytta vattentanken är lätt och ger mer plats för mig där jag har maskinen, och gör det dessutom superlätt att fylla på vatten, riktigt bra funktion för mig som har lite mindre plats.

Har bara hunnit leka med flow på ett shot än så länge. Första intrycket är att jag kommer behöva vänja mig vid att lyckas hålla ett konstant tryck vid pre infusion (det är inte så lätt). Däremot hur lätt som helst att gradvis minska trycket mot slutet av ett shot.

@Agathorn, är det något speciellt du undrar över så får du hojta till så försöker jag svara bäst jag kan.

Såhär ser det ut med tanken på sidan; 9F2DB9BB-E712-42B5-8AE0-9E8EBA9855EF.jpg
 

Agathorn

Well-known member

Agathorn

Well-known member
Det blev beställning av en Bianca hos Bellabarista. Anländer förhoppningsvis om cirka 3 veckor. Detta blir kul!
 

LimeKicker

Active member
Grattis till köpet, hoppas du blir nöjd med din Bianca! Kul med fler Bianca folk i Sverige :lol:

Jag tycker verkligen om maskinen, även om det är en hel del att "lära" och dessutom en del fingerfärdighet att få till allt som man vill det. På mornarna dricker jag en cappuccino och bryr mig inte särskilt mycket om någonting då, det blir bara en vanlig espresso utan någon "paddle aktivitet".

På helgerna när jag har tid att experimentera lite så har jag framförallt velat få till en bra espresso på mer lättrostade bönor som ska kunna ge trevlig syrlighet och fruktiga smaker (mao bönor jag brukar köra pourover på). Ska jag vara helt ärlig har jag gjort en hel del riktigt dåligt kaffe med mina experiment, men några gånger har jag lyckats övervinna surheten och fått en helt underbar sötma på espresson istället. Och när man får till det så känns det så himla bra... :)
 

Agathorn

Well-known member
Tackar LimeKicker! Det ska bli spännande att testa!
Ja det kommer nog bli en del shots som åker i vasken är jag rädd. Jag tänkte nog främst använda tryckregleringen till att få till längre preinfusions så jag kan mala finare. Har läst att det ska ge bra resultat i koppen.
I normala fall gillar jag inte ljusa bönor med mycket frukt i, för espresso. Men här har man ju nu möjligheten att labba lite som du säger. Ska bli grymt kul!
Det är nästan så man skulle börja kolla på att rosta själv. Jag dricker så lite espresso så alla bönor hinner ju bli gamla innan man är igenom en påse.
 

Jonken

Well-known member
Det är nog inte du som dricker lite utan rosterierna som envisas med för stora påsar :)

Kan bli en tjusig rost för alla pengar du sparade på att inte köpa en Rocket Nine One :lol:
 

Agathorn

Well-known member
Hehe, ja det vore kul med en rost. Men det är väl rätt bökigt med röken osv när man rostar inomhus? Har två väldigt nyfikna och rymningsbenägna katter så att ha något fönster på glänt fungerar absolut inte, hehe.
Däremot kan man kanske rosta utomhus på tomten om vädret tillåter. Har ingen koll på rostning dock. Någon bra rost att rekommendera för en nybörjare på området? Vore ju grymt att "alltid" ha tillgång till färska bönor!
 

Jonken

Well-known member
Beror lite på vilken rost man har, vilken sorts bönor och hur mycket och hårt man rostar. Testa i ugnen först vetja så du vet hur mycket du besväras av röken.

Använder bara en värdelös köksfläkt nu när det är kallt ute, men tycker att det mest luktar gott. Doften driver kaffesuget något enormt, önskar ofta att jag kunde dricka mer :coffee:
 

Agathorn

Well-known member
Jag har provat att rosta i ugnen en gång och minns nog inte direkt om jag stördes mycket av det. Däremot blev resultatet extremt ojämnt och helt oanvändbart tyvärr.

Men om rosten är så liten så den lätt kan bäras ut utomhus på dagar det inte regnar så borde ju det problemet vara ur världen!

Just nu dricker jag 1 shot varje morgon om vardagarna sedan blir det kanske 3-4 per dag om helgen eller när man är ledig. Så någon rost som kan rosta några hundra gram räcker ju gott och väl.
 

Agathorn

Well-known member
Nej 15-20k känns lite för mycket som första rost.
BocaBoca:n såg verkligen fin ut. Till och med så att frun gillade den :)

Skulle en sådan fungera under vanlig spisfläkt tror du? Annars får man kanske kika på Behmor som du nämner om den är mer lämpad inomhus.
 

Jonken

Well-known member
Ja, men du kommer få njuta av doften ett tag :lol: Behmorn tar bort rätt mycket om man låter luckan vara stängd hela tiden, men då är det på bekostnad av rostkvalité..
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,464
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp