Pumpen går men utan tryck

Coriander

Well-known member
Hej!

Har ett problem med min Rocket espresso (roto-pump).

När jag ska brygga och för upp spaken, hör jag att pumpen går igång men det blir inget tryck förrän efter ca 10 sek. Efter det kommer vattnet. Om jag upprepar direkt kommer tryck och vatten direkt. Får maskinen stå på en stund upprepar sig problemet.

Jag har avkalkat utan framgång. Har även öppnat upp maskinen och ser att pumpen börjar gå direkt när jag för upp handtaget.

Idéer om vad som är fel (samt lösning på problemet) mottages tacksamt!

För övrigt är maskinen ca 7 år gammal men väldigt väl omhändertagen.

Henrik
 

hne

Well-known member
Total 100% gissning: Pumpen har någon slags vingar som ska åka ut av centrifugalkraften och tryckas in mot pumphusets innervägg. Om de kärvar lite pumpar de nog inget vatten och sedan kanske de lossnar efter lite snurrande.

Genom att koppla loss rätt slangar borde du kunna se om problemet ligger före, i eller efter pumpen.

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
 

Eismannen

Well-known member
Mellan pumpens sugsida och tank sätter man sällan någonting alls eftersom allt motstånd där ökar risken för kavitation. Så där lär problemet inte vara.

OPV:n borde sitta direkt efter pumpen, men denna är ju bara en "passthrough" med ett avstick innehållandes en liten backventil med relativt högt öppningstryck. Den lär det inte vara.

Någonstans mellan OPV och kokare bör det sitta en backventil. Blir denna dålig eller skitig och inte tätar till 100% i sitt säte kan jag tänka mig att vattnet kan rinna tillbaka till viss del och då borde du kunna få denna effekt. Men å andra sidan borde det då visa sig mer vid låg nivå i vattentanken och inte alls vid full tank. Verkar osannolikt tycker jag.

Det kan ju också som hne skriver vara själva pumpen det är fel på. Men jag tycker det låter lite osannolikt.

En annan sak det skulle kunna vara är att gruppen är otät. Det sitter två kägelventiler i den, den nedre är öppen då spaken är i "viloläge" (nedåt dvs). Om då den övre kägelventilen (som i detta läge ska vara stängd) inte tätar som den ska så borde du mha "sughävert-effekt" kunna tömma värmeväxlaren på vatten, och då måste din pump återfylla den efter en stunds väntan. Detta kan du mycket enkelt testa genom att mäta hur mycket gruppen läcker genom ventilen i botten. Har du ett läckage av betydande storlek så är det bara att ta isär gruppen och i med nya tätningar.. :-D

Nu när jag tänker på det - du låter väl inte spaken vara i mittenläget någon längre stund? Detta kan resultera i att kamloben ligger an mot ventilkäglan och då får den att inte täta ordentligt.
 
Senast ändrad:

Coriander

Well-known member
Tackar för svar och engagemang!

Låter som det sistnämnda. Jag har noterat att det droppar en del. Dessutom börjar den delen som sitter inne i gruppen och som är direkt kopplad till manöverhandtaget, bli lite sliten. Det i sin tur gör att handtaget glider tillbaka lite grann.

Jag märker också att det fräser ganska mycket i gruppen när vattnet rinner till, vilket det inte gjorde förut. Det kan vara så att det blivit något tjall med att det blir ett baksug.
 

Coriander

Well-known member
Nu är samtliga packningar i brygghuvudet bytta. Maskinen beter sig som ny!

Det var dock lite tjurigt att hitta en packninssats då många säljer endast kompletta delar. Fick förlita mig på ebay i vanlig ordning.

Tackar för all hjälp!
 

Jonken

Well-known member
Ja blev förvånad över att det inte verkar vara stapelvara, kanske att de flesta lämnar in sina dyrgripar för service..
 

Coriander

Well-known member
Jag kollar mest från tyska sidor och det var tämligen tunnsått med de små svarta packningarna som sitter på den övre och undre ventilen samt den lilla ventilen i "svampen". Det var nog dessa packningar som var dåliga i mitt fall.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp