Kaffepressen, svår att diska!

Johanniean

New member
Jag läser Teknisk Design på Chalmers Universitet och jag håller just nu på att utveckla en kaffepress som ska vara enkel att rengöra. Jag har några frågor till er som liksom jag är kaffefantaster och som har kunskap i ämnet. Mina frågor är följande:
1. Hur brukar ni rengöra er kaffepress?
2. Finns det någon vits med att kaffet ligger kvar i pressen efter att man separerat sumpen från kaffet?
3. Enligt resultaten av vår förstudie bör man inte spola ner sumpen i avloppet, är detta någonting ni är medvetna om?
4. Tycker ni att det är ett problem att kaffepressen är svår att diska, alternativt: Är kaffepressen svår att diska?

Tacksam för er input!
 

svartvest

Well-known member
Jag läser Teknisk Design på Chalmers Universitet och jag håller just nu på att utveckla en kaffepress som ska vara enkel att rengöra. Jag har några frågor till er som liksom jag är kaffefantaster och som har kunskap i ämnet. Mina frågor är följande:
1. Hur brukar ni rengöra er kaffepress?
2. Finns det någon vits med att kaffet ligger kvar i pressen efter att man separerat sumpen från kaffet?
3. Enligt resultaten av vår förstudie bör man inte spola ner sumpen i avloppet, är detta någonting ni är medvetna om?
4. Tycker ni att det är ett problem att kaffepressen är svår att diska, alternativt: Är kaffepressen svår att diska?

Tacksam för er input!

1 Jag diskar den efter bryggning, enkel att köra i diskmaskinen
2 Nej egentligen inte. Om du tittar på espro press har dom en annat system.
3 Varför inte...enda anledningen till att inte spola ner är att det går att använda som gödning...kaffe fastnar inte men fett från stekpannor är förmodligen det värsta, dem torkar jag alltid av med papper innan jag diskar..
4 Kaffepress nej den är inte svår att diska den går att skriva isär och den klarar maskinen... vinnare när det gäller diskning är aeropressen och den svåraste att göra ren är för mig balansbryggaren. För folk som har per-kul-ator...så borden den vinna tävlingen i att vara svårast att få rent...men den tillhör inte heller kaffebrygggruppen utan tortyrverktygdgruppen.
 

Jonken

Well-known member
1. För den enkla varianten typ https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00297850/ brukar jag nöja mig med att skölja ur och hälla på hett vatten och pumpa lite upp och ner för att bli av med det som fastnar. Då och då måste man diska grundligt.

2. Bara om den fungerar som termos också. Espro löser det snyggt genom att separera sumpen så den ligger kvar i botten utan fortsatt kontakt med det man ska dricka, men nackdelen är att botten blir missfärgad ganska snabbt, går åt trinatriumfosfat här hemma :mellow:

3. Ja, undviker det i viss mån. Inte smidigt.

4. Ja, blir aeropress på jobbet och filterkaffe på landet (utan rinnande vatten) på grund av det. Sen har en och annan gått i krasch vid diskhon :(

Lycka till, en ekonomisk variant av espro som kan trycka ut sumpen á la aeropress skulle jag vara intresserad av :lol: återkoppla gärna.
 

Coraxos

Well-known member
1. Häller ut sumpen i vasken, sköljer ur med hett kranvatten. Sköljer filterdelen separat. Använder ättika c:a en gång i kvartalet för avkalkning. Svamp och diskmedel varannan vecka.
2. Nej.
3. Nej.
4. Nej.
 

Forumstatistik

Trådar
14,631
Inlägg
155,466
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp