Prisvärd rost?

max

Member
Hejsan,

Idag rostar jag i en Whirley Pop, vilket är smidigt eftersom det går att rosta ganska mycket på ganska kort tid, men den har ju sina svagheter, såsom att det är svårt att göra det helt konsekvent.

Finns det några rostar som klarar att rosta samma mängd (400-500 gram per rostning) utan att spränga plånboken, och är mer automatiska så att det går att replikera resultat mellan två batcher istället för att som nu veva som en tok och lyssna efter vilket stadium bönorna befinner sig?

/Max
 

edtbjon

Well-known member
Jag har varit i en liknande situation för några år sedan, när jag använde en GeneCafe. Den funkade bra, men det gick inte direkt att styra hur jag ville rosta. Det blev för mig en Huky500, vilken med tillbehör går loss på ca 20.000:- idag. Visst var det en inkörningsperiod, men det går att göra i princip ”allt” med den rosten.
Men hade jag letat idag hade definitivt en BocaBoca varit högt upp på listan. Det finns en lång tråd i det här underforumet, samt någon tråd på HomeBarista där alla för- och nackdelar diskuteras. (Jag fick för mig att den kostar ca $600, så med frakt och moms kanske du hamnar på 8.000:-.)
 

Jonken

Well-known member
Det lustiga är väl att Huky 500 trots det är en av de mest prisvärda rostarna för hemmabruk :D
 

edtbjon

Well-known member
Det lustiga är väl att Huky 500 trots det är en av de mest prisvärda rostarna för hemmabruk :D
Ja, det håller jag med om. Det finns andra ”färdiga” paket, alltså rostar som antingen är i typ ett stycke eller där allting finns med i paketet från början. Vanligtvis kostar de mer eller betydligt mer.
Grejen med Hukyn är också att den är väldigt kapabel (men lite känslig då den är lätt och inte har någon isolering). När man väl lärt sig att kontrollera rosten går det att få i princip lika bra rostningar som på vilken professionell rost som helst.
En annan rost som är värd att kolla upp är Allio Bullet. Den är väldigt innovativ, men jag vet inte så mycket mer än att det finns många som är nöjda med den. Det jag saknar är jämförelser från personer som har erfarenhet av t ex en Huky (eller liknande) och en Bullet.
 

max

Member
Tack för svaren!

Jag lutar åt BocaBoca, mycket på grund av estetiska skäl för det blir ganska stora maskiner när man ska växla upp och då blir det svårt att gömma undan den i ett skåp så det vore skönt om den kunde stå framme.

Förstår inte varför de är så dyra dock, det är ju mest bara ett värmeaggregat och en motoriserad trumma. Men det kanske bara är jag och min snålhet, det är säkert byggkvalitet och så vidare :)

Det är synd att det inte finns så stora möjligheter att köpa från svenska återförsäljare, det verkar bara vara GeneCafen som jag kan hitta som säljs i landet. Eller har jag fel? De flesta andra måste man köpa antingen från USA eller Asien?
 

edtbjon

Well-known member
Ja, det är direktimport som gäller. Det är en väldigt liten marknad och ska någon importör stå för försäljning, support och allt annat för att sälja kanske två tre enheter på ett år, blir det nog ett ganska häftigt påslag.
Jag köpte också min GeneCafe från en svensk affär, men just GeneCafe är som du kanske förstått väldigt begränsad i vad du kan göra. Den gör en sak, och den kan du eventuellt göra långsammare, vilket oftast blir sämre... Dessutom har den väldigt dålig kylning, så där får man gå in och avbryta och kyla manuellt utanför rosten i alla fall.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,464
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp