Resultat 1 till 7 av 7

Izzo Alex Duetto död. Värdig uppgradering?

Hej,

Efter avkalkningen igår så läcker min Duetto och jag är nog redo att göra mig av med den och köpa nytt istället.
    Frågan är vad dock!

Jag dricker 1 espresso varje morgon och några fler om helgen. Jag är lite sugen på preassure profiling men jag är osäker på om jag kommer orka laborera så mycket egentligen. På morgonen är tiden knapp och då vill jag snarare ha konsekventa bra espressos helt enkelt.

Har någon här testat preassure profiling så får ni gärna inflika med er erfarenhet.
    Om jag ska välja en vanlig DB maskin så ligger nog ecm synchronica bra till. Jag tänker mig prisklass upp till 35000.
    Kaffe is da shit - Hemsida med bilder

Senior Member svartvests avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Var läcker den?? eller är lusten för en ny maskin större...

Citat Ursprungligen postat av svartvest Visa inlägg
    Var läcker den?? eller är lusten för en ny maskin större...
    Jag har tummen mitt i handen men jag lyckades i alla fall igår att ta bort höljet och undersöka lite. Det läcker under vattenkokaren. Dvs den stora kokaren. Men jag kan inte se exakt var. Det uppkom efter avkalkningen.
    Ja det vore kul med en ny maskin men i sådana fall lutar det åt någon uppgradering i stil med Rocket R nine one eller Decent så det av en avsevärd summa pengar för mig. Å andra sidan vill jag inte lämna in denna för reparation för flera tusenlappar om nästa fel uppstår snart igen. Den är nu 9 år gammal och har tyvärr inte fått filtrerat vatten sedan 2011.

Jag skrev till bellabarista där jag köpte den ifrån, om det går att helt stänga av/koppla bort varmvattenkokaren och bara använda maskinen som "ren" espressomaskin och skippa i varmvattnet och ångan helt. Den blir ju inte lika temperaturstabil men det är en nödlösning i alla fall.
    Jag provade själva att stänga av kokaren via PID:en men den vill dra in vatten till kokaren ändå tyvärr.

Senior Member svartvests avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Oh Nine one och Decent...jag det är två drömmaskiner... svårt att veta med maskiner, vissa håller i år medan andra börjar strulet har det tendens att fortsätta. Har inte haft problem med läckande kokare men har bytt pid och termostat och även säkerhetsventilen... jag kan även tänka mig en londinium maskin... Lycka till...

Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Citat Ursprungligen postat av Agathorn Visa inlägg
    Jag skrev till bellabarista där jag köpte den ifrån, om det går att helt stänga av/koppla bort varmvattenkokaren och bara använda maskinen som "ren" espressomaskin och skippa i varmvattnet och ångan helt. Den blir ju inte lika temperaturstabil men det är en nödlösning i alla fall.
    Jag provade själva att stänga av kokaren via PID:en men den vill dra in vatten till kokaren ändå tyvärr.
    Du borde kunna lura maskinen att ångkokaren är full med vatten redan med hjälp av nivåmätaren.

Citat Ursprungligen postat av svartvest Visa inlägg
    Oh Nine one och Decent...jag det är två drömmaskiner... svårt att veta med maskiner, vissa håller i år medan andra börjar strulet har det tendens att fortsätta. Har inte haft problem med läckande kokare men har bytt pid och termostat och även säkerhetsventilen... jag kan även tänka mig en londinium maskin... Lycka till...
    Min Izzo Alex Duetto hade problem med PID:en direkt vid leverans. Så den bytte jag. Annars har den bara fungerat utan problem i 9 år. Jag har nog haft tur.
    Men ja, det är kanske en chansning vilken maskin jag än väljer. Jag har också kikat på Londinium. Fin maskin! Kan för lite om leva-maskiner bara men det kanske är värt att läsa på lite!

Citat Ursprungligen postat av Jonken Visa inlägg
    Du borde kunna lura maskinen att ångkokaren är full med vatten redan med hjälp av nivåmätaren.
    Intressant! Då ska jag bara klura ut var nivåmätaren sitter och hur jag ska lura den

Liknande ämnen

1. Izzo Alex Duetto
    Av svartvest i forum Espressomaskiner
    Svar: 268
    Senaste inlägg: 2016-09-06, 19:21
  2. Produkttråd: Izzo Alex Duetto
    Av hrbrun i forum Espressomaskiner
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-07-30, 21:52
  3. Izzo Alex Duetto
    Av strextryto i forum Espressomaskiner