Izzo Alex Duetto död. Värdig uppgradering?

Agathorn

Well-known member
Hej,

Efter avkalkningen igår så läcker min Duetto och jag är nog redo att göra mig av med den och köpa nytt istället.
Frågan är vad dock!

Jag dricker 1 espresso varje morgon och några fler om helgen. Jag är lite sugen på preassure profiling men jag är osäker på om jag kommer orka laborera så mycket egentligen. På morgonen är tiden knapp och då vill jag snarare ha konsekventa bra espressos helt enkelt.

Har någon här testat preassure profiling så får ni gärna inflika med er erfarenhet.
Om jag ska välja en vanlig DB maskin så ligger nog ecm synchronica bra till. Jag tänker mig prisklass upp till 35000.
 

Agathorn

Well-known member
Var läcker den?? eller är lusten för en ny maskin större...

Jag har tummen mitt i handen men jag lyckades i alla fall igår att ta bort höljet och undersöka lite. Det läcker under vattenkokaren. Dvs den stora kokaren. Men jag kan inte se exakt var. Det uppkom efter avkalkningen.
Ja det vore kul med en ny maskin men i sådana fall lutar det åt någon uppgradering i stil med Rocket R nine one eller Decent så det av en avsevärd summa pengar för mig. Å andra sidan vill jag inte lämna in denna för reparation för flera tusenlappar om nästa fel uppstår snart igen. Den är nu 9 år gammal och har tyvärr inte fått filtrerat vatten sedan 2011.

Jag skrev till bellabarista där jag köpte den ifrån, om det går att helt stänga av/koppla bort varmvattenkokaren och bara använda maskinen som "ren" espressomaskin och skippa i varmvattnet och ångan helt. Den blir ju inte lika temperaturstabil men det är en nödlösning i alla fall.
Jag provade själva att stänga av kokaren via PID:en men den vill dra in vatten till kokaren ändå tyvärr.
 

svartvest

Well-known member
Oh Nine one och Decent...jag det är två drömmaskiner... svårt att veta med maskiner, vissa håller i år medan andra börjar strulet har det tendens att fortsätta. Har inte haft problem med läckande kokare men har bytt pid och termostat och även säkerhetsventilen... jag kan även tänka mig en londinium maskin... Lycka till...
 

Jonken

Well-known member
Jag skrev till bellabarista där jag köpte den ifrån, om det går att helt stänga av/koppla bort varmvattenkokaren och bara använda maskinen som "ren" espressomaskin och skippa i varmvattnet och ångan helt. Den blir ju inte lika temperaturstabil men det är en nödlösning i alla fall.
Jag provade själva att stänga av kokaren via PID:en men den vill dra in vatten till kokaren ändå tyvärr.

Du borde kunna lura maskinen att ångkokaren är full med vatten redan med hjälp av nivåmätaren.
 

Agathorn

Well-known member
Oh Nine one och Decent...jag det är två drömmaskiner... svårt att veta med maskiner, vissa håller i år medan andra börjar strulet har det tendens att fortsätta. Har inte haft problem med läckande kokare men har bytt pid och termostat och även säkerhetsventilen... jag kan även tänka mig en londinium maskin... Lycka till...

Min Izzo Alex Duetto hade problem med PID:en direkt vid leverans. Så den bytte jag. Annars har den bara fungerat utan problem i 9 år. Jag har nog haft tur.
Men ja, det är kanske en chansning vilken maskin jag än väljer. Jag har också kikat på Londinium. Fin maskin! Kan för lite om leva-maskiner bara men det kanske är värt att läsa på lite!
 

Agathorn

Well-known member
Ville bara uppdatera med att jag nu ställt mig i kö för en Lelit Biance med flow profiling möjligheter. Det ska bli intressant :)
Min Izzo Alex kommer repareras av Monteria i Malmö och sedan åker den ut på blocket
 

Agathorn

Well-known member
Som jag skrivit i en annan tråd så det blev Lelit Bianca och jag ångrar verkligen inte valet!
Felet med min Izzo var en packning som behöver bytas. Den är nog färdigreparerad nu vilken dag som. Sedan kommer den vara till salu om någon är intresserad.
 

hrbrun

Well-known member
Det var ett par år sedan jag passerade RK, men det verkar ju vara lite aktivitet här fortfarande :)

Har också en Duetto som är 4,5 år nu. Den funkar fint men det är ju alltid bra att vara förberedd på det värsta.... Från vem köper du din Bianca...?
 
Topp