Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 9 till 13 av 13
    Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Citat Ursprungligen postat av phono71 Visa inlägg
    Coolt med en Guatemala!
    Ja den maler verkligen annorlunda. Närmar jag mig nollpunkten kan jag strypa espressomaskinen med normala bönor, men det finns väldigt lite utrymme för justering. Den går mellan 1-7 men jag använder cirka 1,2-1,3 för espresso och 1,8-2,0 för V60.

Dagens V60:

IMG_20191217_133638~2.jpg

Vet inte om det syns på bilden men det är nära espressomalet.. Känslan är att filtret borde sätta igen men 45s bloom och sen klart vid 3:00 ändå, inte bittert.

Senior Member Gholams avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Citat Ursprungligen postat av Jonken Visa inlägg
    Inte riktigt David mot Goliat, men Major väger dubbelt så mycket, är mer än dubbelt så snabb och har larvigt stor hopper för hemmabruk. Går fint fylla direkt i halsen istället och använda en vanlig 58mm tamper som tyngd för att mata bönorna, men man får fylla på lite varje gång man maler då. Major rymmer ~40g bönor i halsen, med 20g kvar där tampern stannar. Mini E får plats med några gram till men smalnar av snabbt så man behöver en smalare tamper om man vill mala större doser än 14-16g på det sättet.

Fyllde något hekto Johan & Nyströms Bella i vardera hopper istället och justerade till samma flöde på NS Musica. Lite svårt att sätta ord på skillnaden men den var tydlig, med en djupare smak från Mini och en friskare karaktär från Major. Var inte beredd på att det skulle vara så märkbart - men samtidigt är det svårt att säga att det ena är bättre än det andra. Föredrar Major i den här ronden men kan tänka mig att bönorna spelar en avgörande roll.

Bifogad fil 15171

Sida vid sida reagerade jag på att Mini (vänster) gav en synbart mörkare kaffebädd för blotta ögat. Vet inte om det syns på bilden men i verkligheten var det såpass att det inte gick att förväxla korgarna med varandra. I MiniGaggian - som kräver finare malning - upptäckte jag att det beror på att Mini måste malt grövre (antagligen blandat med mer fines för att täppa igen till samma flöde med Musica)
    Hej,
    Hur kommer du runt säkerhetsspärren vid hopperfoten?
    /G

Reg.datum
    apr 2017
    Citat Ursprungligen postat av Gholam Visa inlägg
    Hej,
    Hur kommer du runt säkerhetsspärren vid hopperfoten?
    /G
    Enklast är att sticka ner något annat i springan, t.ex. ett vikt visitkort.

Senior Member
    Reg.datum
    mar 2015
    Citat Ursprungligen postat av Jonken Visa inlägg
    Ja den maler verkligen annorlunda. Närmar jag mig nollpunkten kan jag strypa espressomaskinen med normala bönor, men det finns väldigt lite utrymme för justering. Den går mellan 1-7 men jag använder cirka 1,2-1,3 för espresso och 1,8-2,0 för V60.

Dagens V60:

IMG_20191217_133638~2.jpg

Vet inte om det syns på bilden men det är nära espressomalet.. Känslan är att filtret borde sätta igen men 45s bloom och sen klart vid 3:00 ändå, inte bittert.
    Hur i helskotta kan du få en bryggtid på ca 3 min med så där finmalet Med den där typen av malning har jag landat på 10 min minst

Reg.datum
    apr 2017
    Citat Ursprungligen postat av waqrr Visa inlägg
    Hur i helskotta kan du få en bryggtid på ca 3 min med så där finmalet Med den där typen av malning har jag landat på 10 min minst
    Hehe ja blev förvånad själv. Malskivorna har en annan profil på t.ex. Guatemala, EK43 och Ditting 804 - särskilt den sista biten längst ut i ringen. Kan gå att få väldigt jämn malning så att bädden inte sätter igen med små partiklar. Svårare att få tillräckligt med motstånd för espresso av samma orsak.

Liknande ämnen

1. Kvarn: Mazzer Major Electronic i toppskick.
    Av rico i forum Köp och sälj
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2018-05-24, 15:36
  2. Köpes: Mazzer mini electronic A
    Av jbphoto i forum Köp och sälj
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-09-01, 12:54
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-03-24, 16:00
  4. Uppackning: Mazzer Major Electronic
    Av rico i forum Hårdvara
    Svar: 13