Mazzer Mini Electronic vs Major E

Jonken

Well-known member
Har roat mig en del med att jämföra kvarnar, i början var det drivet av "upgrade-itis", tyckte att det var ett jättekliv från 50mm till 64mm malskivor. Sen tog jag chansen att hoppa upp till 83mm dels för att det var en trygg känsla att det borde vara bättre men mest för andra fördelar som mindre popcorn-effekt vid singeldosering och att det går så mycket snabbare.

Märkte inte lika stor skillnad i smak/inställning som vid det första hoppet men har inte haft något bra sätt att göra jämförelse sida vid sida utan det har mest handlat om uppenbara skillnader.

Tack vare inköp av VST-korgar - som för övrigt imponerar mycket på mig - känner jag att jag kan våga mig på att jämföra sida vid sida.

Har två Mazzer Major för att enkelt kunna byta mellan bönor och bryggmetoder, en med och en utan dosator. Tycker att jag får identiska resultat med de två, lite skillnad på handhavande bara. En nackdel med den elektroniska är att kaffet skjuts ut med sådan kraft att jag måste mala ner i ett glas istället för direkt i filtret. Tidsbesparingen försvinner till viss del i det steget och man har bara användning av timer-funktionen om man har ett hekto bönor i hoppern.. så jag köpte en begagnad Mazzer Mini E (64mm) för att se om den gör ett likvärdigt jobb.

IMG_20181027_144114.jpg
 

Jonken

Well-known member
Inte riktigt David mot Goliat, men Major väger dubbelt så mycket, är mer än dubbelt så snabb och har larvigt stor hopper för hemmabruk. Går fint fylla direkt i halsen istället och använda en vanlig 58mm tamper som tyngd för att mata bönorna, men man får fylla på lite varje gång man maler då. Major rymmer ~40g bönor i halsen, med 20g kvar där tampern stannar. Mini E får plats med några gram till men smalnar av snabbt så man behöver en smalare tamper om man vill mala större doser än 14-16g på det sättet.

Fyllde något hekto Johan & Nyströms Bella i vardera hopper istället och justerade till samma flöde på NS Musica. Lite svårt att sätta ord på skillnaden men den var tydlig, med en djupare smak från Mini och en friskare karaktär från Major. Var inte beredd på att det skulle vara så märkbart - men samtidigt är det svårt att säga att det ena är bättre än det andra. Föredrar Major i den här ronden men kan tänka mig att bönorna spelar en avgörande roll.

IMG_20181028_004043.jpg

Sida vid sida reagerade jag på att Mini (vänster) gav en synbart mörkare kaffebädd för blotta ögat. Vet inte om det syns på bilden men i verkligheten var det såpass att det inte gick att förväxla korgarna med varandra. I MiniGaggian - som kräver finare malning - upptäckte jag att det beror på att Mini måste malt grövre (antagligen blandat med mer fines för att täppa igen till samma flöde med Musica)
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Tror att tryckprofilerna skiljer sig såhär på ett ungefär:

tryckprofil.jpg

Lite osäker på hur Musica bygger trycket (verkar gå långsammare av någon anleding) men en stigande kurva som maxar runt 9 bar åtminstone. Lite off topic men kul att det verkar stämma med Andy Schecters teori angående flöde här: https://www.home-barista.com/tips/playing-with-pump-pressure-parte-due-t4888.html som kan vara en förklaring till varför MiniGaggia behöver mycket finare malning.
 

Jonken

Well-known member
Hade ju egentligen tänkt göra fler inlägg Major vs. Mini E med olika bönsorter men den gjorde så bra ifrån sig för brygg att min sambo knep den till morgonkaffet istället. En teori till varför Mini E fungerat bättre för grovmalet är att malskivorna ser ganska olika ut - det verkar som att en mindre aggressiv bönbrytare gynnar brygg, även om Mazzer designat de så främst för att den svagare motorn ska ha lätt att orka med.

Det är ju lite knepigare att jämföra espresso, i en annan tråd försökte jag och phono71 oss på Major vs. Niche Zero.

Idag föll turen på Vario Home med 54mm keramiska skivor mot Majors 83mm i stål. Gringo Basic Espresso två veckor efter rostdatum och två stycken VST-korgar på 20g (de som används i WBC) i en NS Musica.

Lite annorlunda tillvägagångssätt den här gången, tog prover med refraktometern medan jag justerade in kvarnarna:

Vario 08,5 TDS 40sek 19,7:55,0g 23,7%EY dov smak, drickbart men kunde lika gärna vara billiga bönor
Vario 11,9 TDS 33sek 19,1:32,9g 20,5%EY äckligt
Vario 09,9 TDS 24sek 19,5:41,5g 21,0%EY smakar bra
Major 10,2 TDS 24sek 19,9:42,0g 21%EY smakar bättre
Major 08,7 TDS 33sek 19,4:46,8g 21%EY ok men sämre
Major 11,5 TDS 37sek 19,5:32,9g 19,4%EY godast

Borde kanske ha satsat på samma vikt i koppen men orkade inte fippla med vågen på spillbrickan. Tanken var ändå att justera efter smak.
Varion började för finmalet och justerades upp, med Major prickade jag ganska bra från början men justerade finare för att se om det inte gick att förbättra.

Ganska stor fördel för Major den här gången. Ungefär dubbelt så snabb, låter behagligare, enklare att justera och fönstret för OK resultat verkar mycket större. Bönorna påminner lite om J&N Fundamental tycker jag, modern lite fruktig espresso som ändå har många traditionella toner. Kanske skulle en jämförelse med italienska bönor vara jämnare eftersom det är något Vario sägs hantera bra.. men jag måste välja något jag tycker om ifall jag ska orka smaka så många koppar.

Fördel Vario:
+storlek
+pris
+bekvämare timer
+närmast obefintlig mängd överblivet kaffe mellan malningar, jämfört med 2g+ för Major.
+enklare rengöring

Fördel Major:
+smak
+snabbhet
+justering

IMG_20191203_194012~2.jpg
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Kommer antagligen att byta till stålskivor på Varion för att se om den gör bättre ifrån sig för brygg än Mini E. Ingen nyhet att de keramiska är begränsade när man går upp lite grövre - känns som att de presterar ungefär som en Wilfa WSCG/CGR
 

Jonken

Well-known member
Den här tråden har ju utvecklats lite till 'Can it beat the Major?'

Hittills har enbart Niche Zero haft en liten fördel smakmässigt av de kvarnar jag försökt jämföra med. Kinu M47 känns ungefär jämnbra i koppen och för Mazzer Mini E, Mahlkönig/Baratza Vario Home (keramisk), Aergrind samt Rancilio Rocky är svaret nej såvitt jag har upplevt det för espresso (i ungefärlig rangordning).

Entré för en lite äldre Mahlkönig Guatemala K22S på 700W @ 2850rpm med vad som borde vara slitna malskivor. Ganska nära besläktad med EK43 och jag kan förstå vad hypen kommer ifrån. Användarvänlig är den inte - notera spillet.. men mycket intressant resultat i koppen. Ett första intryck är att jag har fått len, 'mörk' känsla men ändå med fina höga toner i bakgrunden. Inte riktigt vad jag förväntade mig men det kan bli en ny favorit :lol:

IMG_20191206_160520~2.jpg
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
IMG_20191206_164940~2.jpg

Kameran gör inte Kinu rättvisa, men lite roligt att den utan problem får plats under Guatemalas utkast.
 

Jonken

Well-known member
Coolt med en Guatemala!

Ja den maler verkligen annorlunda. Närmar jag mig nollpunkten kan jag strypa espressomaskinen med normala bönor, men det finns väldigt lite utrymme för justering. Den går mellan 1-7 men jag använder cirka 1,2-1,3 för espresso och 1,8-2,0 för V60.

Dagens V60:

IMG_20191217_133638~2.jpg

Vet inte om det syns på bilden men det är nära espressomalet.. Känslan är att filtret borde sätta igen men 45s bloom och sen klart vid 3:00 ändå, inte bittert.
 

Gholam

Well-known member
Inte riktigt David mot Goliat, men Major väger dubbelt så mycket, är mer än dubbelt så snabb och har larvigt stor hopper för hemmabruk. Går fint fylla direkt i halsen istället och använda en vanlig 58mm tamper som tyngd för att mata bönorna, men man får fylla på lite varje gång man maler då. Major rymmer ~40g bönor i halsen, med 20g kvar där tampern stannar. Mini E får plats med några gram till men smalnar av snabbt så man behöver en smalare tamper om man vill mala större doser än 14-16g på det sättet.

Fyllde något hekto Johan & Nyströms Bella i vardera hopper istället och justerade till samma flöde på NS Musica. Lite svårt att sätta ord på skillnaden men den var tydlig, med en djupare smak från Mini och en friskare karaktär från Major. Var inte beredd på att det skulle vara så märkbart - men samtidigt är det svårt att säga att det ena är bättre än det andra. Föredrar Major i den här ronden men kan tänka mig att bönorna spelar en avgörande roll.

Visa bilaga 15171

Sida vid sida reagerade jag på att Mini (vänster) gav en synbart mörkare kaffebädd för blotta ögat. Vet inte om det syns på bilden men i verkligheten var det såpass att det inte gick att förväxla korgarna med varandra. I MiniGaggian - som kräver finare malning - upptäckte jag att det beror på att Mini måste malt grövre (antagligen blandat med mer fines för att täppa igen till samma flöde med Musica)

Hej,
Hur kommer du runt säkerhetsspärren vid hopperfoten?
/G
 

waqrr

Well-known member
Ja den maler verkligen annorlunda. Närmar jag mig nollpunkten kan jag strypa espressomaskinen med normala bönor, men det finns väldigt lite utrymme för justering. Den går mellan 1-7 men jag använder cirka 1,2-1,3 för espresso och 1,8-2,0 för V60.

Dagens V60:

Visa bilaga 15590

Vet inte om det syns på bilden men det är nära espressomalet.. Känslan är att filtret borde sätta igen men 45s bloom och sen klart vid 3:00 ändå, inte bittert.

Hur i helskotta kan du få en bryggtid på ca 3 min med så där finmalet :blink: Med den där typen av malning har jag landat på 10 min minst :lol:
 

Jonken

Well-known member
Hur i helskotta kan du få en bryggtid på ca 3 min med så där finmalet :blink: Med den där typen av malning har jag landat på 10 min minst :lol:

Hehe ja blev förvånad själv. Malskivorna har en annan profil på t.ex. Guatemala, EK43 och Ditting 804 - särskilt den sista biten längst ut i ringen. Kan gå att få väldigt jämn malning så att bädden inte sätter igen med små partiklar. Svårare att få tillräckligt med motstånd för espresso av samma orsak.
 
Topp