Inget vatten från varmvattentappen??

Kraitsik

New member
Hej alla! Var häromdan och köpte på mig en begagnad La Nuova Era Altea Retro 1-grupp. Den har stått rätt länge, så behövde byta bryggpackning och putsa den lite. Nu har jag dock ett problem. När jag skruvar på ”varmvattenkranen” (alltså för att få ut varmvatten ur kokaren till te eller americano (eller värma koppen) så kommer det inget vatten. Vad kan vara fel här, och hur löser jag det isåfall? Har det blivit någon beläggning inuti rören?

Tack på förhand!
Sebbe


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Jonken

Well-known member
Kommer det ånga ur vattentappen eller ångröret? Vad står trycket på

Har den stått länge är risken ganska stor att den behöver en ordentlig avkalkning.
 

Kraitsik

New member
Ångröret fungerar felfritt. Dock händer ingenting när jag skruvar på hetvattnet. Har försökt plocka loss lite delar (den del som sitter utanpå maskinen). När jag exempelvis försöker blåsa genom själva delen med ångtappen ”öppen” så är det tvärstopp. Känns som det borde gå att få igenom luft.. har lagt i ett varmvattenbad nu så får vi se om det mjukar upp något


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Jonken

Well-known member
Du behöver nog mer än varmvatten. Ha i 50% ättika om du inte orkar skruva isär helt eller lite citronsyra om du plockar bort packningarna.
 
Topp