Bra att köpa en begagnad maskin?

Orfeus76

Member
Jag tänkte höra hur det är att köpa en begagnad espressomaskin?

Vissa saker ska man ju inte köpa begagnat och funderar över hur det är med espressomaskiner. Jag skulle vilja köpa en Ascaso Dream eller något och funderar på hur det är med dolda fel och så.

Slits en maskin mycket och är det i så fall lätt för en novis att avgöra en maskins skick? Vad ska man vara noga med att kontrollera?
 

Jonken

Well-known member
Beror lite på vilken maskin man köper och hur föregående användare har skött den. De flesta felen märker man om man testar/får en demonstration av maskinen, särskilt när det gäller små enkelkokare. Men visst kan det finnas dolda problem som inte säljaren heller känner till, t.ex. skador i kokaren eller elementet som kan bli ganska dyra att åtgärda.

Det var en sak som drog mig till att köpa en Pavoni, färre delar som kan gå sönder och man ser rakt ner i kokaren :)

Ascaso Dream är inte säkraste kortet, så se till att priset är lågt nog att du kan ursäkta en ny kokare för tusenlappen om det skiter sig.
 

Jonken

Well-known member
De delar som slits allra mest är gummipackningar, särskilt för ångrör och grupphuvud, men gäller nya maskiner också och det är oftast enkelt att byta ut.
 

Jonken

Well-known member
För att svara på om man vågar - generellt får man 2-3 begagnade maskiner för samma pris som en ny så det är ju det som talar för att det ändå lönar sig.
 

Forumstatistik

Trådar
14,615
Inlägg
155,380
Medlemmar
19,320
Senaste medlemmen
Stormbringer
Topp