Skumma mjölk

Beaver881

Member
Har lite bekymmer när det kommer till att skumma mjölk.
Har tidigare haft en mindre e61 espressomaskin som kom med en 2-hålstip, denna var i princip omöjlig att skumma med, satte jag dit en 1-hålstip så blev det perfekt mjölk varje gång.

Sålde maskinen för ett tag sen och har i dagsläget skaffat mig en kommersiell 1 gruppsmaskin. Denna har 4 hål i sig, tror kokaren är på 4 eller 5 liter så det är rejäl drag i ångan.
Även denna har jag stora problem att få till perfekt skummad mjölk.

Mitt problem med mjölken är att lagret högst upp så är det fint skum medans lagret mot botten av kannan så är mjölken i princip bara varm mjölk, ibland är det bättre och ibland är det sämre.

Det jag är ute efter är att mjölken ska vara homogen rakt igenom, exempelvis om jag häller ut hälften av mjölken ur kannan och doppar fingret så ska det ligga ett lager skummad mjölk kvar på fingret.

Anledningen BORDE vara att man inte blandar runt mjölken ordentligt efter att man blivit klar med första fasen av skummningen. Men med den här maskinen är det såpass mycket drag i att mjölken nästan blåser ur kannan när den virvlar runt.

Jag blir galen :angry:
 

Jonken

Well-known member
Håller själv på att lära mig att skumma med stark ånga, en sak som underlättar verkar vara att ha en större mängd mjölk. Om det är på väg över kanten låter det som att du behöver större kanna?

Tills vidare har jag sänkt trycket från ~1,5 bar till ~1,2 så att jag får dubbelt så lång tid på mig - då går det lättare med mindre kanna också. Har också varit inne på att byta tip, tror att det handlar mer om diametern på hålen än antalet - t.ex. hålen i https://www.kaffecompagniet.se/reservdelar/synesso/synesso-angtip-fine-4-hals/ som är 1,2mm.
 
Senast ändrad:

Beaver881

Member
Ok! Den här maskinen ligger på 1 bar men mjölken kommer upp i temp på ca 10 sek. Provade med en större kanna och hällde mjölken fram och tillbaka till en liten kanna, då blev det bra. Men tycker inte det borde behövas
 

Beaver881

Member
För de som haft samma problem så har jag löst det nu :)

Sätter ångtipen nästan rakt ner i kannan utan vinkel, ungefär 3/4 in från kanten av kannan mot mitten. Sedan fullt ös med stretch i några sekunder (beroende på om det är latte eller cappuchino jag vill ha) och sedan låta pipen dyka ner ett par cm.

Med tidigare maskiner har jag behövt ha vinkel på pipen för att få snurr på allt.
 

Freddy

Active member
@Beaver881 jag försöker få till skumningnen på min Rocket men får i princip bara varm mjölk trots att jag tycker mig få rätt bra snurr på mjölken. Denna har två hål. Hemligheten är alltså att byta till 1håls pip?
Funderar på större kanna med då den jag har är typ 0.3
 

Jonken

Well-known member
Du måste surfa ytan att mjölken lite för att få skum.

Det är lättare att lyckas med mer mjölk eftersom man får mer tid på sig, samma princip med att en del har in kannan i frysen. Mindre total hålyta gör också att det tar längre tid, försök hitta ett munstycke med små hål (de ger också jämnare ånga)
 

MikaelJensen

Active member
Har Rocket och tycker det funkar bra i början så ligger högt och det låter lite som man skär papper sen om det skummar högt så går jag ner längsmed kanten lite sent så det fortfarande rör runt i kannan. Kannan ska fyllas till pipen går ut i kannan nedre del eller lite ovan för att nyttja kannan.
 
Nu har jag äntligen hittat lösningen på problemet med mina skumproblem. Det är kvaliteten på mjölken som är problemet. För min del blir det toppenskum varje gång med mjölken från Willys med deras ekologiska variant som även finns med extra lång hållbarhet på 1,5 liters förpackning.
 

Grindmaster Flash

Well-known member
Nu har jag äntligen hittat lösningen på problemet med mina skumproblem. Det är kvaliteten på mjölken som är problemet. För min del blir det toppenskum varje gång med mjölken från Willys med deras ekologiska variant som även finns med extra lång hållbarhet på 1,5 liters förpackning.
Har också erfarenheten att det är enklare att få bra resultat med just den mjölken.
 

basiecally

Well-known member
Lance Hedricks guide tycker jag har varit bra:

Sen kan man med fördel modifiera den beroende på ens egna förutsättningar. Har jag mjölk som tenderar att ”löddra” och bilda stora bubblor flyttar jag spetsen på ångröret längre ut i sidled, närmare kanten. Då blir det mer fart på mjölken utan att jag ökar mängden luft som dras ner.

För mig var det också ett stort problem att jag fick väldigt olika resultat mellan första och andra koppen om jag gjorde mjölk för mer än en kopp åt gången. Tror att Lance tar upp det med men det har att göra med att mjölken hinner separera under tiden som man häller det första. Tjockt skum uppe, varm mjölk nere. Tricket är att flytta 2/3 av mjölken från en pitcher till en annan och sen hälla tillbaka igen så att man får samma i båda. Då är fördelningen mellan fast skum/mjölk samma. Målet är ju att ha ett jämnt ”microfoam” genom hela pitchern men i praktiken är det en ögonblicksbild. Luften kommer att stiga och vätskan sjunka. Riktigt färsk mjölk hjälper med att hålla skummet mer stabilt dock.

Vill man använda växtmjölk kan jag varmt rekommendera Oddlygood Barista från Valio. Det är den som funkat bäst för mig. Kör den riktigt kall och rätt aggressiv i den första inluftningsfasen. Mer än med komjölk. Ger en lite sädesaktig ton (havre) på en cappuccino eller latte men jag tycker att det passar fenomenalt bra till lite mörkare rostningar.

Lycka till!
 

basiecally

Well-known member
Kanske inte något av standardförslagen, men i alla fall fascinerande att se vad som går att åstadkomma även om man bryter mot konventionen
Kan inte koreanska så vet inte vilken poäng han försöker göra. Kanske gör han reklam får nån slags supermjölk som man kan skumma på precis vilket sätt som helst…?

Det ser ju onekligen snyggt ut och han vet ju vad han gör. Säkert väldigt trygg med sin utrustning. Men en grej att tänka på är att vi inte alls vet hur det smakar. Ingen termometer, ingen hand på kannan. Jag har lyckats åstadkomma allt möjligt på smakspektrat genom att tabba mig med temperaturen. Allt från ”dålig äggröra” till ”här var det mjölk” och ”OJ vad gott”. Allt beroende hur upphettad mjölken blivit. Så det är inte bara utseendet som räknas 🙂.
 

Jonken

Well-known member
Jag tror att det var ett underhållande sätt att visa att med bra maskin och färdigheter spelar själva skum-tekniken mindre roll. Många caféer ställer helt sonika kannan på droppbrickan medan maskinen gör sitt. "Hemligheten" där är såvitt jag vet flera hål i munstycket och kraftfull ånga. I videon skummar han i ungefär 10 sekunder oavsett teknik så vi kan anta att det är bra tryck i ångan och så syns det att det är mer än ett hål.

Provade för skojs skull med min maskin - med liten kokare på 1.5 bar och ett hål som tar 2-3 gånger längre tid på sig - det blev i stort sett bara varm mjölk ;).. duktiga baristor verkar kunna hälla någorlunda fina mönster oavsett maskin, men det kan onekligen vara mycket enklare att få till bra textur med så bra verktyg som möjligt. Det gick bättre för mig när jag använde en Bellman á 3 bar med två hål, trots att jag har haft ett par år mer nu att öva.
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
För egen del tror jag att det är mängdträning som fattas för att bli bättre på att hälla, dricker i stort sett inte mjölkdrycker själv så det blir ganska sporadiskt... Ett vanligt tips för att lära sig skumma är ju att använda en droppe diskmedel i vatten för att simulera mjölk - inte så hjälpsamt i sig tycker jag, men såg nyligen tipset att också ersätta espresso med mörk soja för få mängdträningen på ett enkelt och billigt sätt.
 

basiecally

Well-known member
Ja, jag testade det lite grann med. Mycket handlar ju om hur man häller men jag tycker ändå att det är skvatt omöjligt att kunna göra bra mönster utan att veta hur mjölken beter sig. Och det är det största problemet när det blir ojämnt, att strömmen blir oförutsägbar. Målet är ju att ha en slät och jämn stråle som har en viss konsistens i relation till creman. Som med oljemåleri: fett på magert! Handlar om att matcha sina medium.
 

Forumstatistik

Trådar
14,615
Inlägg
155,381
Medlemmar
19,320
Senaste medlemmen
Stormbringer
Topp