Elektra Microcasa, paj? :/

frax

Active member
Hej,

har lite problems att få igång min Microcasa. Köpte den begav för några år sedan och har aldrig använt den.
Slår igång den, fyller tanken med vatten, väntar på att den ska bli varm.
När jag sen försöker få ut vatten filterhållaren så står den bara och brummar lite elakt.

Gjorde en fin video: https://vimeo.com/293521246

Har jag missat något eller är den paj? Tips eller trix någon?

--Fredrik
 

Jonken

Well-known member
Ja kanske? Ser inte nivåglaset ordentligt men du har tryck så jag antar att du har lyckats fylla kokaren. Har du haft i mer vatten i tanken sen? Låter inte helt olikt när pumpen kör torr.

Annars kan kalk ha satt igen något. Den har inte stått i minusgrader i alla fall va?
 
Senast ändrad:

frax

Active member
Igenkalkad kan den absolut vara. Jag och mina tio tummar ska försöka undersöka. Nej, den har stått i rumstemperatur helatiden.

Nivåglaset är lite luddigt, jag tror den är fylld till max. När maskinen började värma upp så välde det över vatten från toppen så jag var tvungen att släppa ut lite från steamern för att få stopp på det.
 

Jonken

Well-known member
Tittade igen och visst verkar det vara vatten i som guppar lite fint :)

Hoppas att det bara är det lilla hålet i muttern jag länkade till, verkar vara lätt att komma åt, tummar till trots :)

Var kom det ut vatten? Från tanken?
 

Jonken

Well-known member
Den första ritningen är la från en annan maskin?

Nr 19 enligt Stefano, även om det inte ser helt likt ut på ritningen.
 

frax

Active member
Ok, skruvade ur 17 och 19 men det är svårt att se om det är ingentjofsat på något sätt, men troligen är det så, skruv 19 var inte helt fräsch när den kom loss.
Kör jag igång vatten så kommer det vatten ur hålet där jag tog bort skruven, så det finns vatten fram till dit iaf.

Tips nu då? Om det är igenkalkat, hur går jag rent? Eller måste jag skriva bort mer saker? Typ skruvarna 14 för att få bort 20?

Den här ritningen känns rätt:
https://www.espressocare.com/schematics/drawing-b-semiautomatica
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp