Hjälp mig hitta rätt kaffemaskin + kaffekvarn för främst Cappuccino

linke

New member
Hej! jag har nyligen blivit väldigt fascinerad av framförallt Espresso och Cappuccino. Har främst druckit färdigmalet kaffe från Arvid nordquist, bryggd på en Moccamaster. Det smakar inte någon höjdare och har tröttnat på den smörjan. Brukar köpa på espresso house och olika typer av caféer och skulle vilja lyckas göra något liknande på hemmaplan. Så har någon några tips på kaffekvarn + kaffemaskin? kommer dricka kanske 1 kopp cappuccino om dagen. (PS är nybörjare och har aldrig använt någon typ av kaffemaskin mer än kaffebryggare innan)
all hjälp och tips uppskattas! / Linus
 

Jonken

Well-known member
Tycker att Pavoni Europiccola/Professional är perfekt för att göra enstaka espresso/cappuccino/latte om dagen. Finns till bra pris begagnat, en del tycker att den är svår att bemästra och visst stämmer det att man måste gå igenom en viss rutin men själv tycker jag mest att det blir svårt först när man vill göra många koppar på raken. Det stämmer för de flesta enklare maskiner om man blandar in mjölk.

Annars är Rancilio Silvia ett standardsvar på en kvalitetsmaskin men som också har sina begränsningar. Lite större utmaning att preparera korgen och den ska helst värma upp en längre tid.

Åtminstone en medlem är nöjd med Sage Barista Express, har ingen erfarenhet av den men kan tycka att det är en nackdel att ha kvarnen integrerad. Lönar sig att lägga lite extra på kvarn om det finns i budgeten, men finns många bra alternativ från 1500:- och uppåt.
 

svartvest

Well-known member
gaggia classic eller rancillo silva. En kvarn ja rancillo rocky, mahlkönig vario...amfin self kvarnen är viktigare och en kvarn med steg går det snabbt att ställa om mellan olika bryggningsmetoder. Välkommen i kaffeträsket!!
 

Jonken

Well-known member
Gaggia Classic har lite dåligt tryck i ångan tycker jag, annars är de äldre trevliga maskiner.
 

linke

New member
Har en separat mjölkskummare som jag använder just nu så fokus är väl egentligen på att göra en enkel espresso. Men något i stil med pavoni verkar ju intressant.. Vill ha något enkelt eftrsom jag börjar från 0 :)
 

linke

New member
har förstått allvaret i hur viktigt kvarnen är. Tänkte något i stil med Gaggia som kaffemaskin och en kvarn på det. Det verkar vara en bra början för mig som inte har någon särskild koll. Något annat förslag? Tack för hjälpen :)
 

svartvest

Well-known member
Mjölkskummare är inte samma sak som ångröret i en espressomaskin. ångan värmer och även skapar microskum. Räknar även med att köpa tillbehör för en 1000 lapp...
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp