En mystisk La Pavoni Europiccola

FilipF

Member
Jaha..
Då va det officiellt..
Jag kan nu även titulera mig som officiell kaffenörd.

Börjar min karriär här starkt med ett mysterium:

Köpte med en La Pavoni för ett tag sen från en bekant som haft den stående länge.
”Köpte den nån gång 00-talet”

Planerat renovering av skönheten men började med en okulär besiktning och hittade detta.
83A304AB-CFBC-49CF-B261-9390A98DE7B8.jpg
E02F4EAF-FA4E-4F94-93E1-4270D002CEAD.jpg
3E2679E3-0C53-4FBA-994A-C716541D21CB.jpg
Verken värmeelementet eller eldragningen lika någonting kag nånsin sett.

Vad kan ha hänt?
Knapparna och avsaknaden av skruv säger ca 1985.
Elen ser nyare ut (och helt ologisk om man följer sladdarna)
Elementet är what?

/FilipF
 

Eismannen

Well-known member
Den där är från omkring 1982 ser det ut som. Kolla kanten på elementet, där brukar det stå ett årtal. Basen på din ser ut att vara från precis innan de började med hål i droppskålen. Du har hålen på sidorna kvar, de försvann kort därefter. Min från ca 83 hade både hål i sidorna och i droppskålen. Elementet är samma sort som jag hade på min professional. Hålet i mitten där kablaget går in är plats för termosäkring. Eftersom du har I/II switch skulle jag tro att det även sitter en diod i hålet. Konstigt ställe att sätta den på pga värmen men jag ser den inte någon annanstans. Varför är det en massa silikon däri??

Edit: nu ser jag dioden.. den är ju på switchen! :)
 
Senast ändrad:

Eismannen

Well-known member
Kan även tillägga att elen ser ut mer eller mindre som det gjorde på min. Tror det där kan vara original. I och för sig är nog inte silikonet priginal men men
 

Eismannen

Well-known member
Detta med att använda diod istället för ett dubbel-element ryktas att det beror på la pavonis "uppfinningsrikedom". De byggde inte efter en särskilt strikt instruktion utan hade de slut på europiccolans element tog de helt enkelt dem från professional och använde istället en diod för att kapa växelströmmen i ena riktningen och därmed dra ner effekten. Denna lösning har förekommit ibland men är inte särskilt vanlig.
 

Jonken

Well-known member
Välkommen och grattis till en fin årgång på din Pavoni :)

Ja, det är nog original faktiskt fast det ser konstigt ut. Min är från -82 och ser likadan ut under:

IMG_20180929_133024.jpg

Dioden kan gå sönder och då har man bara fullt fräs och får använda strömbrytaren för att stoppa värmen, men det är så jag använder min ändå.

IMG_20180929_133307.jpg

Mitt element ser lite annorlunda ut dock, 750W så det är nog inte snott från en Professional utan bara en idé de fick för att spara pengar. Ser att det är dags att avkalka nu :)

Vad är det som är i behov av renovering?
 

Jonken

Well-known member
Kan tillägga att den enda packningen som inte är original på min är det som tätar mot filterhållaren, så det är inte säkert att du behöver göra så mycket mer än att avkalka försiktigt (ta gärna loss grupphuvudet så att du inte råkar få in något där).

Ättiksprit och vatten 1:1 är skonsammare än citronsyra mot packningarna, om jag inte minns fel.
 

FilipF

Member
Detta med att använda diod istället för ett dubbel-element ryktas att det beror på la pavonis "uppfinningsrikedom". De byggde inte efter en särskilt strikt instruktion utan hade de slut på europiccolans element tog de helt enkelt dem från professional och använde istället en diod för att kapa växelströmmen i ena riktningen och därmed dra ner effekten. Denna lösning har förekommit ibland men är inte särskilt vanlig.

Fantastisk historia!
Älskar när man låter kompetenta människor göra sitt jobb.
Intressant lösning i alla fall.
Om jag förstår det hela rätt så går strömmen på full power när den är på 2 och när man slår på 1 så kickar dioden in och släpper igenom mindre energi bara?
 

FilipF

Member
Den där är från omkring 1982 ser det ut som. Kolla kanten på elementet, där brukar det stå ett årtal. Basen på din ser ut att vara från precis innan de började med hål i droppskålen. Du har hålen på sidorna kvar, de försvann kort därefter. Min från ca 83 hade både hål i sidorna och i droppskålen. Elementet är samma sort som jag hade på min professional. Hålet i mitten där kablaget går in är plats för termosäkring. Eftersom du har I/II switch skulle jag tro att det även sitter en diod i hålet. Konstigt ställe att sätta den på pga värmen men jag ser den inte någon annanstans. Varför är det en massa silikon däri??

Edit: nu ser jag dioden.. den är ju på switchen! :)

Kan termosäkringen se ut typ såhär?
BE3D5D6C-1ED3-47E6-94F1-DB4D4FCB78FD.jpeg

Sitter och försöker förstå hur elen är kopplad.
Infon att det sitter en säkring där inne gör det hela lättare faktiskt. Trodde inte det fanns på denna men det va ju skönt!
 

Jonken

Well-known member
Ja det där är säkringen från senare versioner, tror inte vi har någon i våra. Tur är nog det, annars skulle jag riskera lösa ut den när jag drar på ångan på max för att skumma mjölk :lol:

Dioden släpper bara igenom ström i ena riktningen, så det blir halverad effekt. Versioner med dubbla element kan kanske använda läge 1 som cruise temp i högre grad eftersom den lilla slingan bara är på 200W, men på våra kommer tempen att gå upp ändå fast betydligt långsammare såklart.

Insisterar du på en säkring kan du lika gärna sätta i en från nyare modeller, https://www.theespressoshop.co.uk/en/La-Pavoni-Lever-Safety-Thermostat-127C---436040/m-2244.aspx

På den sidan hittar du alla möjliga reservdelar till hyggliga priser. Men som sagt, antagligen är den OK redan som det är - om det är något som kan vara trevligt är det kanske en manometer på nivåröret, går att beställa för ebay för ~300kr men var noga med att det blir rätt variant. Annars kan man mäta temperatur både på grupp och kokare för att få bättre kontroll om du inte tycker om att köra på ljud, tid och känsla :coffee:
 
Senast ändrad:

FilipF

Member
Om ni inte har någon säkring i våran, vad är det då alla sladdar (4st) går in och ut ur silikonhålet och gör?
Det borde sitta någon form av säkring där inne känner jag.

Jag funderar mest på att modda själva knapparna.
Ersätta befintlig med typ:
BCA45983-5487-47B3-ACD2-A472BC5D50E5.jpeg
4500818A-B6CC-418F-9299-0657767F6C47.jpeg
Med eller utan ”skydd”

Steg 1: Vrid om nyckeln för få på huvudströmen. (Nyckel enbart för att det är coolt och jag har alltid velat ha en sån strömknapp)
Steg 2. Lyft strömbrytaren för ON (200 w kickar igång)
Steg 3. Lyft strömbrytare II (med skydd) full power!

Installera mätare är ju iofs alltid trevligt..

Ska bara komma på hur kopplingarna ska gå. Borde inte va allt för svårt :)
Allt kanske blir lättare om man skulle byte hela elementet till ett nytt med dubbla element.
 

Jonken

Well-known member
Ja det är väl kanske rimligt att silikonklutten är där av en anledning, men 127C verkar den inte vara satt till i så fall (och väldigt liten?)

Hehe, ok det är kosmetisk modifiering :). Nyckeln kanske kan agera extra säkerhet så att du inte glömmer maskinen på, bara ta ur och hänga på en krok bredvid :lol:

Steg 2. Lyft strömbrytaren för ON (200 w kickar igång)

Finns inte 200W för den här versionen, utan det blir hälften av vad elementet leverar på full effekt. Mitt levererar mellan 744-822W enligt spec på läge II, dvs. 372-411W läge I. Visst går det att byta ut elementet, men själv skulle jag inte spendera 800:- för ett läge man knappt behöver. Du kan med gott samvete skippa dioden och kanske använda den andra brytaren som strömbrytare 2 om du vill ha tre brytare totalt.

Mer inspiration för funktionella moddar som också förändrar utseendet: https://www.home-barista.com/espres...r-home-espresso-setup-t5194-4500.html#p527198

Bryggtrycks-kitet kostar en bra slant dock, över tre lakan :unsure: https://www.naked-portafilter.com/p...voni-europiccola-professional-pre-millennium/
 

FilipF

Member
Absolut, ber om ursäkt för felskrivningen med watt ;)

Får se vad som händer framöver!
Först ska jag hitta med en kul liten handkvarn och börja lära mig maskinen.
 

Eismannen

Well-known member
Du har sannolikt en termosäkring i din, ser ut som en liten silverfärgad resistor och den sitter instucket i röret i elementet, möjligen inuti glasfiber/silikon-strumpan. Min hade dels en sådan och dels något jag tolkade som ytterligare en termosäkring men den såg lite annorlunda ut. På min gick 4 st kablar in precis som på din. Du kan ju alltid pilla bort silikonet, dra ut kablaget, och titta. Silikon eller vad det nu är för slags klet, ska inte vara där så det gör inget om du tar bort det..
 

Jonken

Well-known member
Ok, likt en säkring i en Gaggia Classic då. Den går upp till 184C så kanske är något liknande. Någon i fabriken verkar ha tyckt att det är en bra lösning, kanske bara för att limma fast säkringen.
 
Senast ändrad:

FilipF

Member
Mystiken fortsätter:
Efter att ha mätt korgen har Jg konstaterat att den är 50,6 mm (dvs 51?)
I portafiltret finns en skåra för montering av fjäder
4DB69C38-1A64-4B49-A961-6DCCE5DB5364.jpg

Detta tyder på att i alla fall huvudet är nyare än 2000 om jag fattat allt rätt?
Behöver detta bekräftat dock
7CC8B0C2-3550-446A-A795-C0BCE5A08B69.jpg

Handtaget på spaken, basen, elen, strömknapparna säger typ 1985
Elementet är kanske från en professional
Huvudet är från 2000+
Har jag en lagertömning?
Spännande!
 

Jonken

Well-known member
Nej, det där är andra generationens grupp. Har också skåra i mitt portafilter - köpte en fjäder som hör till generation tre i hopp om att den skulle passa men det gjorde den inte. Smidigare att preparera korgen separat ändå så det gör inte så mycket.
 

FilipF

Member
Na den för stor eller vad va felet?
Häll den inte kvar korgen?
Är ju en ganska simpel teknik så jag förstår inte vad som kan gå fel.
Inga motsvarande skåra på korgen som den kan fästa mot kanske?
Funderar på att skapa precis en sådan nämligen...
 

Jonken

Well-known member
För grov diameter på tråden, skåran är inte lika djup som på nya portafilter. Gäller att hitta rätt tjocklek, vet att en del kör med en bit gitarrsträng. Gäller att den är tillräckligt styv bara.
 

Jonken

Well-known member
Fördelen med att köra utan fjäder är att det är lätt att tampa med korgen direkt på bordet och om man förbereder två korgar kan man dra två skott efter varann, så hinner gruppen inte bli för varm innan kopp #2. Börjar du mala samtidigt som du sätter på maskinen kan du ha två korgar färdiga i lagom tid till att det är dags att brygga (6-7 min)
 
Topp