SMEGs Espressomaskin - Något att satsa på?

Orfeus76

Member
Jag klurar på att köpa en Espressomaskin till min flickvän i födelsedagspresent och har kikat på Smegs Espressomaskin.

Bakgrund:
Vi har båda blivit lite smått beroende av Nespresso, men börjar samtidigt att ledsna. Dels så känns det dyrt och så är det krångligt också med att man måste beställa kapslarna på nätet och inte bara köpa dem i en vanlig affär. I och med det blir man ju också begränsad till en viss kvantitet, vilket också blir ett stort minus. Sen vore det kul också om man kunde få något större koppar som espresso.
Så jag är alltså ute efter att få ner priset per kopp, men samtidigt få allt runt omkring lite enklare.

Samtidigt har vi också börjat samla på oss lite av Smegs sortiment. Vi gillar framförallt designen, men också kvalitén. Självklart så är jag helt på det klara med att man betalar mycket mer än vad man får, men det vore fräsigt om vi ändå köper en ny kaffemaskin att den blir i samma serie som mycket annat i köket. Så jag är beredd att betala några extra tusingar just för detta.

Lite funderingar:
Så jag undrar om någon har några erfarenheter av denna?
Blir kaffet ungefär likvärdigt som hos Nespresso?
Är den lättskött?
Och är det så att den i kaffekvalité motsvarar en så mycket enklare maskin att kaffet blir lite tveksamt?
 

svartvest

Well-known member
Det man generellt kan säga är att den inte klarar av göra flera koppar i rad. En manuell espressomaskin kräver lite mer engagemang för att det skall bli en bra kopp. Men det går säkert få en bra kopp även bättre än nespresso.. Därtill krävs även en bra kaffekvarn.
 

Jonken

Well-known member
Ser ut att vara en omstylad Delonghi Dedica (1500:). Resultatet kommer bli ungefär som med nespresso och visst blir det billigare per kopp så länge ni inte köper de finaste bönorna men ni kommer behöva dricka ett par tusen koppar för att få tillbaka investeringen av maskinen. Då har vi inte ens tagit kvarn med i kalkylen.

Utan kapslar behöver man hålla maskin/portafilter/korgar rena, så enklare blir det inte men mer variation och miljövänligt i alla fall. Min röst faller på tveksamt :nowink:
 
Senast ändrad:

Orfeus76

Member
Stort tack för svaren! :)

Då låter det som det blir en investering ändå! Men det är ju en viktig poäng att det inte är så enkelt att göra flera koppar efter varandra.

Jag förstår också att det blir knöligare än med Espresso, men poängen med enkelt var mest beställningen av kapslar och så som känns bökigt.
Och jag tror nog att jag sparar igen den snabbare än ett par tusen koppar. Nu handlar jag kapslar för 250kr / mån och då får jag bara 50st.

Enligt en youtube-film så fanns det kapslar man kunde ha till denna också. Vad är det för kapslar?
 

Jonken

Well-known member
Jäklar, det var inte billigt. Räknade med 3,6:- per kapsel som jag betalade en gång i tiden.

Hela bönor kostar vanligtvis från 120kr/kg ända upp till 600kr/kg för riktigt exklusiva. En rimlig nivå är väl t.ex. Johan & Nyströms billigare bönor, då sparar du ~2:40 per Nespresso-dos eller maskinen betald på 1500 koppar. Brygger du dubbla blir det dubbelt så snabbt såklart :) på köpet blir det förhoppningsvis godare.

Det lär vara E.S.E. pods du har sett.
 

Jonken

Well-known member
En annan SMEG-liknande maskin är Ascaso Dream, som är snäppet bättre även om det fortfarande är utseendet i fokus. Kommer i många färger och med matchande kvarn.

https://kaffecompagniet.se/espressomaskiner/manuella/ascaso-dream-up-sweet-cream/
https://kaffecompagniet.se/kvarnar/espressokvarnar/ascaso-i-mini-i-1-cloud-white/

Finns också i en dyrare version som kanske är bra på riktigt: https://www.magasin11.se/espresso/ascaso-espressomaskiner/ascaso-dream-pid-cream.html

Det är bara kvarnen som är prisvärd men gemensamt för de båda bryggarna är att ni kan använda pods, färdigmalet eller lära er hantverket med att ställa in en kvarn och låta kaffet stå för motståndet. Det sista alternativet har ni inte med Smeg/Delonghi.
 
Senast ändrad:

Orfeus76

Member
Åh, tack för tipsen och för bra svar! :)

Ja, då låter det ju som att man inte sparar så jättemycket, som du skriver. Jag har ju egentligen noll koll på bönor, så det var bra att få lite input där.
Med Espresso så kostar de flesta lite över 4kr och sen måste jag betala frakt också. Så det brukar blir 260kr eller så.

Kul också att se alternativen! De såg ju trevliga ut - lite dyrare dock. Där jag är nu får jag spänna bågen för SMEG.
Men vad får jag mer med Ascaso Dream?
Sen, är SMEGen egentligen lite dumsnål?
 

Jonken

Well-known member
Mja SMEGen är ju ganska dyr så dumsnål kanske inte är rätt ord, men något åt det hållet. Finns ett antal liknande maskiner som är trevliga att titta på men inte är gjorda för att göra ordentlig espresso utan snarare nespresso-liknande kaffe.

Med Ascaso Dream får du både pod, trycksatt och vanligt filter också, läs om skillnaden:

https://www.seattlecoffeegear.com/b...essurized-and-non-pressurized-filter-baskets/

PID-varianten bjuder på bättre kontroll över temperatur och lite bekvämligheter som programmering efter volym och timer men framförallt slipper du vänta på att det ska droppa klart efteråt utan kan köra igen direkt, med rätt tryck.

Svårt att rekommendera någon av maskinerna dock, hade de kostat åtminstone hälften kanske..
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp