Muttley and Jack´s kaffe

Jonken

Well-known member
Fick hem en påse Kawa Kabuya idag, single origin från Kongo. Blev lite chockad när jag läste Nordic Espresso Roast på baksidan dock. Gjorde två [EDIT: nej tre] försök med MiniGaggian men känns som att jag inte lyckas krama ur den tänkta koppen med den maskinen i alla fall :eek:hmy:

Hade jag rostat bönorna själv skulle jag ha tänkt på det som ett misslyckat försök till ljusrost, lite råkaffe-karaktär kvar både i smak och doft, men tyckt att det var precis över gränsen till att bli drickbart. Känns som en intressant utmaning det här om inte annat :lol:
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Blev tvungen att plocka fram trippelkorg och pumpmaskin för att få ut något vettigt. Gick väl an som lungo/caffè crema med lägre tryck också men med trippelkorgen liknar resultatet det man får på café med syrlig espresso.

IMG_20180928_145004.jpg

Presentationen var jättefin, skulle vara hjälpsamt om det fanns med ett rekommenderat recept också. En rolig bonus var en liten påse med cascara :)

IMG_20180928_150629.jpg

Ingen synlig kanal i pucken, som föll ur i bitar, men eftersom jag bara får plats med trippelkorgen i bottenlöst portafilter vet jag att det sprutade åt lite alla håll :D inte lätt med extrem ljusrost!
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Dagens två koppar med synlig kanalisering i pucken. Hjälpte inte att gå upp till 25g.

IMG_20180929_143006.jpg

Får det lov att vara en kopp sprutkaffe? :D
 

Jonken

Well-known member
Lyckats två gånger med dubbelkorg i en Musica nu till min förtjusning, visserligen överdoserad, men kombinationen av pre-infusion och pump verkar underlätta en del. Den maskinen har väl en tendens att luta åt heta skott också och det passar ju bra ihop med ljusrost.

Ingen annan som vill fylla på med lite åsikter? :) Muttley & Jack har ett ganska generöst erbjudande för nya kunder att prova på..
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,463
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp