Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 17 till 24 av 36
    Senior Member
    Reg.datum
    mar 2014
    Citat Ursprungligen postat av Jonken Visa inlägg
    Ja, syftade på MET, har förstått anledningen till att mäta på olika ställen nu (om man kan). Du skrev att du inte hade så stor användning av det värdet, har du ändå en gräns du försöker undvika?
    För min egen del och efter att ha läst alla (jag menar faktiskt ”alla”) trådar som ens nämner MET på det gamla HukyForum, har jag fortfarande inte sett någon egentlig praktisk användning för MET som ett verktyg/indikator för att styra rostningen. Jag tittar mest på den för att se att rosten är jämnvarm innan jag börjar första batchen.
    Jag antar att någon tyckte att det fanns användning för MET, och så skulle ”alla” ha det. Det var ju åndå i princip gratis (kostade en TC).

Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Det var vad du skrev sist. Så du har ingen oro för att hamna över säg 265C? Vad har du haft som max och varit nöjd med resultatet?

Rosten blir ju knappast lika varm på alla ställen, även om man förvärmer. Som jag visade tidigare i tråden har jag lyckats bränna bönor även i Questen, men i det fallet tror jag att det var charge temp som var boven.

Senior Member
    Reg.datum
    mar 2014
    Det var vad du skrev sist. Så du har ingen oro för att hamna över säg 265C? Vad har du haft som max och varit nöjd med resultatet?

Rosten blir ju knappast lika varm på alla ställen, även om man förvärmer. Som jag visade tidigare i tråden har jag lyckats bränna bönor även i Questen, men i det fallet tror jag att det var charge temp som var boven.
    Nu brukar jag aldrig visa mer än 250C i Artisan (fast det finns i själva datafilen). Utifrån hur kurvan ser ut, antar jag att jag kommer närmare 300 grader med MET efter några minuter in i rostningen. (Jag brukar elda på nära max under de första 4-5 minuterna.) Eftersom MET-proben är placerad mellan trumman och skalet vid typ kl 12.30 är det inte konstigt att det blir som varmast just där, då brännaren värmer utsidan av trumman direkt (samt luften/gasen som dras in i trumman bakifrån). Givetvis blir inte rosten ”jämnvarm”, men syftet med förvärmning är att få rosten att åtminstone likna en rost som redan har kört en rostning. Om exempelvis avgassystemet är uppvärmt så kommer det inte att stjäla värme när man väl börjar rosta.
    ... och nej, jag är inte orolig, då både BT och ET ligger där dom ska under rostningen. Personligen förordar jag att hälla i bönorna i en relativt sval rost och sedan ha hög effekt under lång tid. Detta skapar andra förutsättningar än att hälla i bönorna i en lite varmare rost där man snart blir tvungen att hela tiden minska på värmen (effekten) och det blir ett annorlunda förlopp i hela Maillard-processen.

Reg.datum
    apr 2017
    Ok, vad anser du vara en sval rost? 150C?

Kör fortfarande med en analog termometer som mäter BT lite sådär, räknar med att den ligger ungefär 10 grader under. Har börjat köra med jämn eller stigande värme efter att ha läst citatet i början på den här tråden: https://www.home-barista.com/home-ro...ter-t7517.html

Förr brukade jag försöka dra ner lite mot slutet eller öka fläkten successivt, lite för tidigt att utvärdera men speciellt med hög fläkt hela rostningen behöver jag höja värmen ordentligt.

Har du någon synpunkt på teorin i https://www.home-barista.com/home-ro...ing-t7878.html ?

Senior Member
    Reg.datum
    mar 2014
    Ok, vad anser du vara en sval rost? 150C?

Kör fortfarande med en analog termometer som mäter BT lite sådär, räknar med att den ligger ungefär 10 grader under. Har börjat köra med jämn eller stigande värme efter att ha läst citatet i början på den här tråden: https://www.home-barista.com/home-ro...ter-t7517.html

Förr brukade jag försöka dra ner lite mot slutet eller öka fläkten successivt, lite för tidigt att utvärdera men speciellt med hög fläkt hela rostningen behöver jag höja värmen ordentligt.

Har du någon synpunkt på teorin i https://www.home-barista.com/home-ro...ing-t7878.html ?
    Ja, jag brukar hälla i bönorna omkring 150C. Nu är ju inte en Huky samma sak som en Quest, men jag siktar på att BT ska vara ca 70-75 grader vid TP, efter ca 85-95 sekunder. Jag tänder brännaren efter ca 60-65 sekunder och eldar på ganska hårt direkt.
    Det blir ju lite olika med våra respektive rostar, då fläkten även påverkar gasbrännarens effektivitet. Med lågt luftflöde (som jag kör i början, då jag inte vill suga ur fukten ur bönorna för snabbt), får brännaren för lite luft, så det är en balansgång att hitta rätt inställning för fläkten. Då Questen går på el får du inte samma problem.
    Jag tycker väl att mitt sätt att rosta, med hög MET, bekräftar det som står i HB-tråden. Nu brukar jag inte koppa kaffe så ofta, utan jag väntar några dagar och brygger... Men då jag tidigare hällde i bönorna vid en högre temp (och därpå en högre TP) fick jag en kortare ”dry phase” där jag hela tiden ströp värmen för att det inte skulle gå för fort. Jag kommer inte ihåg hur kaffet smakade efter typ ett dygn, men det var avsevärt sämre efter ex 4-5 dagar än det som jag nu rostar med en ganska lång fas med hög MET.

Reg.datum
    apr 2017
    Intressant. Ja fläkten på min version går inte ens att strypa helt, man måste öppna inkastet för att hindra luftflödet genom trumman. Då låter det som att du har hittat en användning för MET, även om det innebär att man inte ens behöver mäta den

Brukar ha högre charge temp och hamnar på TP inom en minut, men det är då på den analoga termometern som sitter lite för högt upp, så svårt att säga vad BT ligger på egentligen. Går inte att ha värmen av helt heller för den delen, då tar det för lång tid som sagt, ganska annorlunda med el.

Senior Member
    Reg.datum
    mar 2014
    Intressant. Ja fläkten på min version går inte ens att strypa helt, man måste öppna inkastet för att hindra luftflödet genom trumman. Då låter det som att du har hittat en användning för MET, även om det innebär att man inte ens behöver mäta den

Brukar ha högre charge temp och hamnar på TP inom en minut, men det är då på den analoga termometern som sitter lite för högt upp, så svårt att säga vad BT ligger på egentligen. Går inte att ha värmen av helt heller för den delen, då tar det för lång tid som sagt, ganska annorlunda med el.
    Utan att egentligen veta, så lär det väl finnas färdiga lösningar för att använda en ThermoCouple även för BT på en Quest. Det är helt klart den viktigaste parametern att ha koll på när man rostar kaffe (tycker jag i alla fall... ). Hade jag köpt en Quest (och det var nära att jag gjorde det, men det blev en Huky istället...), så är den uppgraderingen det första jag skulle göra. Jag har för mig att det är en ganska enkel mod, men då jag inte har någon Quest själv har jag inte läst på så mycket om det.
    För lite perspektiv, så har jag jobbat en del efter de tankar och idéer som Rob Hoos förmedlar i sin lilla bok ”Modulating the flavor profile...” (eller vad den nu heter). Då behövs det dels en bra kunskap om hur sin rost fungerar, dels ett precist verktyg för att registrera BT, då det handlar om skillnader på kanske 10-20 sekunder i olika faser av rostningen.

Reg.datum
    apr 2017
    Ja det är en ganska enkel installation, visserligen med specialbeställd tc, men erics har slutat sälja skruven med hål i ( http://users.rcn.com/erics/Quest_Thermocouples_06.pdf )

Är det något du skulle kunna greja kanske, Eis?

Liknande ämnen

1. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2016-06-18, 14:27
  2. Vad har du för maskin?
    Av Molarin i forum Undersökningar
    Svar: 56
    Senaste inlägg: 2016-01-09, 12:59
  3. Vilket tryck har du i din Duetto?
    Av BloodyMezzo i forum Espressomaskiner
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-02-04, 13:15
  4. Vad betalade du för din Europiccola?