Vad har du i din kafferost idag?

Eismannen

Well-known member
Som rubriken lyder. Jag börjar väl..

350g colombia la pradera arabica på sweinhög temp.Planen är att köra snabbare än vanligt och stanna vid 2nd crack.
20180907_185410.jpg
 

Eismannen

Well-known member
8:30 minuter och fullt knastrande 2nd crack. Ca 260 grader nästan direkt, fullt ös bara. Blev ju riktigt bra detta. Mindre bitterhet än när jag körde smygande upp till 220 grader på ca en kvart. Ska testa samma teknik nästa gång men kanske med aningen lägre temp.
 

Eismannen

Well-known member
Ojojoj, ser fint ut!

Jag har nu fått hem 5 kg kaffe som ska rostas så småningom. Lite blandad kompott. Får se när jag får tid att köra ett par batcher. :)
 

Jonken

Well-known member
Kul, mitt lager ligger på runt 6kg, jobbar mig igenom snabbare nu när jag har en rost som är trevligare att använda :)

https://shop.humle.se/kaffe/rakaffe/burundi-gakenke-500-g till city+ blev riktigt trevligt och smakrikt som presskaffe, men ovanligt läbbigt som singel origin espresso - överväldigande doft och smak av biskvier/kraftigt marsipanbröd :blink:
IMG_20180913_180932.jpg

Sen ett exempel på en misslyckad rost. Försökte köra en mjukare böna direkt efter, var inte någon bra idé. Rosten var för het så jag lyckades med både 'tipping' och 'scorching'

IMG_20180913_215755.jpgIMG_20180913_220308.jpg

Andra bilden är med förstärkt kontrast/mättnad för att lättare se missfärgningarna. Inte så ledsen för det, har inte fått https://shop.humle.se/kaffe/rakaffe/brasilien-sao-francisco-500-g att smaka bra hittills ändå.
 

Eismannen

Well-known member
Körde 600g Monsun Malabar och därefter 300g Etiopisk Djimma
20180929_194324.jpg

Gränsen verkar vara 600g, och då får man ut ca 500g på slutet, och rosten svämmar nästan över.
 

Eismannen

Well-known member
Tog nog runt 14-15 minuter om jag inte minns fel. Körde lite försiktigt när jag nått 1st crack så det gick bra. Förra vändan jag körde så sprakade det hela vägen från 1st till 2nd crack så jag visste inte vad som var vad, men det kanske var för jag bara tok-brassade hela vägen.
 

Jonken

Well-known member
Ja de är väldigt luriga att rosta. Vad når du för "Environment Temperature" som max på en så stor sats? (Om du mäter det)
 

Eismannen

Well-known member
Var någonstans mäter jag det? Den termometer jag har mäter i luften ungefär i mitten av trumman och den försöker jag få till omkring 220-230 grader kanske.
 

edtbjon

Well-known member
Var någonstans mäter jag det? Den termometer jag har mäter i luften ungefär i mitten av trumman och den försöker jag få till omkring 220-230 grader kanske.
Nu ramlar jag in mitt i diskussionen, men jag vill nog ha det till att Environment Temp (ET) vanligtvis handlar om hur varm luftströmmen är. På min Huky500 och många andra rostar som jag har sett är en placering ganska mitt i trumman, väl ifrån både trumvägg och en bit in från fronten en vanlig placering. Jag har även sett ET placerad mitt i avgasutsläppet/utblåset...
 

Jonken

Well-known member
Ja, syftade på MET, har förstått anledningen till att mäta på olika ställen nu (om man kan). Du skrev att du inte hade så stor användning av det värdet, har du ändå en gräns du försöker undvika?
 

edtbjon

Well-known member
Ja, syftade på MET, har förstått anledningen till att mäta på olika ställen nu (om man kan). Du skrev att du inte hade så stor användning av det värdet, har du ändå en gräns du försöker undvika?
För min egen del och efter att ha läst alla (jag menar faktiskt ”alla”) trådar som ens nämner MET på det gamla HukyForum, har jag fortfarande inte sett någon egentlig praktisk användning för MET som ett verktyg/indikator för att styra rostningen. Jag tittar mest på den för att se att rosten är jämnvarm innan jag börjar första batchen.
Jag antar att någon tyckte att det fanns användning för MET, och så skulle ”alla” ha det. Det var ju åndå i princip gratis (kostade en TC).
 

Jonken

Well-known member
Det var vad du skrev sist. Så du har ingen oro för att hamna över säg 265C? Vad har du haft som max och varit nöjd med resultatet?

Rosten blir ju knappast lika varm på alla ställen, även om man förvärmer. Som jag visade tidigare i tråden har jag lyckats bränna bönor även i Questen, men i det fallet tror jag att det var charge temp som var boven.
 

edtbjon

Well-known member
Det var vad du skrev sist. Så du har ingen oro för att hamna över säg 265C? Vad har du haft som max och varit nöjd med resultatet?

Rosten blir ju knappast lika varm på alla ställen, även om man förvärmer. Som jag visade tidigare i tråden har jag lyckats bränna bönor även i Questen, men i det fallet tror jag att det var charge temp som var boven.
Nu brukar jag aldrig visa mer än 250C i Artisan (fast det finns i själva datafilen). Utifrån hur kurvan ser ut, antar jag att jag kommer närmare 300 grader med MET efter några minuter in i rostningen. (Jag brukar elda på nära max under de första 4-5 minuterna.) Eftersom MET-proben är placerad mellan trumman och skalet vid typ kl 12.30 är det inte konstigt att det blir som varmast just där, då brännaren värmer utsidan av trumman direkt (samt luften/gasen som dras in i trumman bakifrån). Givetvis blir inte rosten ”jämnvarm”, men syftet med förvärmning är att få rosten att åtminstone likna en rost som redan har kört en rostning. Om exempelvis avgassystemet är uppvärmt så kommer det inte att stjäla värme när man väl börjar rosta.
... och nej, jag är inte orolig, då både BT och ET ligger där dom ska under rostningen. Personligen förordar jag att hälla i bönorna i en relativt sval rost och sedan ha hög effekt under lång tid. Detta skapar andra förutsättningar än att hälla i bönorna i en lite varmare rost där man snart blir tvungen att hela tiden minska på värmen (effekten) och det blir ett annorlunda förlopp i hela Maillard-processen.
 

Jonken

Well-known member
Ok, vad anser du vara en sval rost? 150C?

Kör fortfarande med en analog termometer som mäter BT lite sådär, räknar med att den ligger ungefär 10 grader under. Har börjat köra med jämn eller stigande värme efter att ha läst citatet i början på den här tråden: https://www.home-barista.com/home-roasting/managing-environmental-temperature-in-roaster-t7517.html

Förr brukade jag försöka dra ner lite mot slutet eller öka fläkten successivt, lite för tidigt att utvärdera men speciellt med hög fläkt hela rostningen behöver jag höja värmen ordentligt.

Har du någon synpunkt på teorin i https://www.home-barista.com/home-roasting/met-and-coffee-aging-staling-t7878.html ?
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp