Vad har du i din kafferost idag?

edtbjon

Well-known member
Ok, vad anser du vara en sval rost? 150C?

Kör fortfarande med en analog termometer som mäter BT lite sådär, räknar med att den ligger ungefär 10 grader under. Har börjat köra med jämn eller stigande värme efter att ha läst citatet i början på den här tråden: https://www.home-barista.com/home-roasting/managing-environmental-temperature-in-roaster-t7517.html

Förr brukade jag försöka dra ner lite mot slutet eller öka fläkten successivt, lite för tidigt att utvärdera men speciellt med hög fläkt hela rostningen behöver jag höja värmen ordentligt.

Har du någon synpunkt på teorin i https://www.home-barista.com/home-roasting/met-and-coffee-aging-staling-t7878.html ?
Ja, jag brukar hälla i bönorna omkring 150C. Nu är ju inte en Huky samma sak som en Quest, men jag siktar på att BT ska vara ca 70-75 grader vid TP, efter ca 85-95 sekunder. Jag tänder brännaren efter ca 60-65 sekunder och eldar på ganska hårt direkt.
Det blir ju lite olika med våra respektive rostar, då fläkten även påverkar gasbrännarens effektivitet. Med lågt luftflöde (som jag kör i början, då jag inte vill suga ur fukten ur bönorna för snabbt), får brännaren för lite luft, så det är en balansgång att hitta rätt inställning för fläkten. Då Questen går på el får du inte samma problem.
Jag tycker väl att mitt sätt att rosta, med hög MET, bekräftar det som står i HB-tråden. Nu brukar jag inte koppa kaffe så ofta, utan jag väntar några dagar och brygger... Men då jag tidigare hällde i bönorna vid en högre temp (och därpå en högre TP) fick jag en kortare ”dry phase” där jag hela tiden ströp värmen för att det inte skulle gå för fort. Jag kommer inte ihåg hur kaffet smakade efter typ ett dygn, men det var avsevärt sämre efter ex 4-5 dagar än det som jag nu rostar med en ganska lång fas med hög MET.
 

Jonken

Well-known member
Intressant. Ja fläkten på min version går inte ens att strypa helt, man måste öppna inkastet för att hindra luftflödet genom trumman. Då låter det som att du har hittat en användning för MET, även om det innebär att man inte ens behöver mäta den :lol:

Brukar ha högre charge temp och hamnar på TP inom en minut, men det är då på den analoga termometern som sitter lite för högt upp, så svårt att säga vad BT ligger på egentligen. Går inte att ha värmen av helt heller för den delen, då tar det för lång tid :) som sagt, ganska annorlunda med el.
 

edtbjon

Well-known member
Intressant. Ja fläkten på min version går inte ens att strypa helt, man måste öppna inkastet för att hindra luftflödet genom trumman. Då låter det som att du har hittat en användning för MET, även om det innebär att man inte ens behöver mäta den :lol:

Brukar ha högre charge temp och hamnar på TP inom en minut, men det är då på den analoga termometern som sitter lite för högt upp, så svårt att säga vad BT ligger på egentligen. Går inte att ha värmen av helt heller för den delen, då tar det för lång tid :) som sagt, ganska annorlunda med el.

Utan att egentligen veta, så lär det väl finnas färdiga lösningar för att använda en ThermoCouple även för BT på en Quest. Det är helt klart den viktigaste parametern att ha koll på när man rostar kaffe (tycker jag i alla fall... :) ). Hade jag köpt en Quest (och det var nära att jag gjorde det, men det blev en Huky istället...), så är den uppgraderingen det första jag skulle göra. Jag har för mig att det är en ganska enkel mod, men då jag inte har någon Quest själv har jag inte läst på så mycket om det.
För lite perspektiv, så har jag jobbat en del efter de tankar och idéer som Rob Hoos förmedlar i sin lilla bok ”Modulating the flavor profile...” (eller vad den nu heter). Då behövs det dels en bra kunskap om hur sin rost fungerar, dels ett precist verktyg för att registrera BT, då det handlar om skillnader på kanske 10-20 sekunder i olika faser av rostningen.
 

Eismannen

Well-known member
Snart dags för en ny laddning. Har kört igenom ett par kg monsun malabar och har nu ca 100 g rostat kvar. Måste köpa mer :).

Har insett att enda vägen framåt är att rosta ALLT mitt kaffe själv. Finns inget alternativ då man knappt hittar något som duger längre. Det i matbutiken är för dåligt. Och jag har för lite skägg för att uppskatta allt apelsin-citron-bär-frukt-etc-surt-kaffe som säljs numera (*host* J&N *host* etc). Finns inget mellanting om jag inte rostar själv..

Måste uppgradera rosten till något lite mer automatiserat då jag inte kan stå och veva i en halvtimme varenda vecka i längden... kanske man skulle ta och bygga sig en fluid bed rost som tar 250+g kaffe. Då kan man automatisera allt inklusive redig kylning och även uppsamling av allt silverskinn. Måste bara få loss lite tid..
 

Jonken

Well-known member
Hehe, jag har precis tillräckligt med skägg för att vilja köpa lite syrligt kaffe som måttstock :lol: billigt kaffe är aldrig godare än hemrostat men visst kan t.ex. J&N, Gringo och Muttley få till lite andra smaker än vad jag brukar få. Så länge man brygger det själv slipper man dricka vinäger :D

Ser fram emot att följa utvecklingen av den andra rosten :)
 

Brunabönor

Well-known member
Har rostat i ugn en del senaste tiden, och för någon dag sedan rostade jag en mindre mängd av Sumatra Gayo som jag tycker är gott och fick till den bra i popcorn maskinen men där blir ju allt klart på 4-5 min. I ugnen blev det fiasko.
12 min och jag upplevde att det blev en torr rostning där bönorna inte kändes som de svällde på samma sätt. Små russin ungefär.
Och nu när jag malde dem så var dem för hårda för kvarnen. Fick hälla u t och mala dem några st åt gången istället. Resultatet blev inte gott.

Upplevt andra sorter bli likadant i ugnen. De blir likosm torra och matta, nästan så man inte kan se om de ens skulle bli mörkrostade utan hinner nog bli kol innan.

Vad är problemet? Old and dry beans?
 

Jonken

Well-known member
Idag blev det fyra sorter:


Har börjat följa Jim Schulmanns metod (https://www.home-barista.com/home-roasting/quest-m3-roasting-instructions-t15989.html) på ett ungefär för att börja rosta nästa sats medan den innan kyls. Låter fläkten stå på medium efter torkningsfasen och kör inte med full värme som Jim utan bara så mycket som krävs för att få första knäppen runt 9 minuter (ca. 1000-1100W), sänker inte heller mot slutet. Smidigt att kunna rosta 5 satser på en timme :)

Sippar på La Joya just nu, smakar mycket riktigt lite cashew och går över i körsbär när det svalnar - kul med bra beskrivning.
 

Tsingos

Well-known member
Jag hade dominikanska bönor i rosten igår Jarabacoa, ska bli spännande att smaka när de fått vila ett par dagar. Körde ganska mörkt då de enligt Rostakaffe inte ska få samma beska karaktär som andra sorter kan få.
 

onkelA

Well-known member
Ledigt från jobb igår => rostningsdag:
20% robusta (vietnam)
80% arabica (colombia/rwanda)
•inalles 3kg råkaffe•

--> blend --> ser fram emot första provsmak ikväll :p
 

Eismannen

Well-known member
Lite sugen på att rosta en batch men min fluid bed rost har stått och samlat damm då jag har haft lite problem med att få till den som jag vill ha den. En vacker dag ska jag orka mig på att bygga en ny tror jag :)

Men nu när det börjar bli varmt kan jag nog börja köra större batcher i min trumrost ute på altanen. :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,464
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp