Köpråd - Espressomaskin

MS73

New member
Hej!
ny här och ursäkta att jag börjar med att rådfråga förrän bidra men är man nybörjare är det svårt att addera värde för alla de av er som hållt på länge.

Hade tidigare en halvautomat från La Pavoni som såldes till, vad jag trodde var, fördel för en helautomat Gaggia Titanium Pro. Enfaldiga nog trodde vi att bekvämligheten skulle trumfa den relativa försämring av kaffekvalitén som en helautomat medför men vi hade fel varför vi nu börjat leta ersättare.

Vi är relativa noviser och inser att det är orimligt att lägga 25-35000 på en maskin som vi inte kommer ha färdigheter att nyttja på det sätt maskinen förtjänar utan tänker istället att vi utgår ifrån våra behov som är a) maskinen skall kunna göra gott kaffe b) maskinen skall fungera konsekvent (temperatur etc) c) vi skall kunna göra både kaffe och skumma mjölk samtidigt (dvs HX alt dubbel kokare) d) bör vara av erkänt fabrikat och ha god service e) och sist men inte minst den skall vara relativt lätt att sköta och underhålla.

Vi har tittat på bland annat Oscar II (+byggkvaliteten verkar god/-saknar varmvattenuttag), Lelit PL60t Diana (+dubbla kokare / -kvalitet?), Ascaso Steel Duo (+kaffe&mjölk /-kvalitet?).

Är det någon som har reflektioner kring dessa? Rekommendationer?

Nästa steg verkar vara kring 13-15000kr och vi är osäkra på om det är värt att kliva så högt i pris. Är det värt att nästan dubblera utlägget för en Oscar II?

Vi har självfallet med i budget en vettig kvarn typ Eureka, Baratza el dyl.

Tacksam för feedback / reflektioner.
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Ingen av nämnda maskiner är väl topp-kvalité, visst får man mer i en dyrare men om det verkligen är värt det är en svårare fråga :)

Skippa Ascaso Steel Duo, den andra kokaren är ett termoblock, inget vidare.

Har bara erfarenhet av Lelit PL041, men en trevlig sak är att den värmer upp snabbt eftersom kokaren sitter rakt på gruppen. Enklare att få konsekvent temperatur med PID eftersom du slipper spola igenom vatten.

Med det sagt går Oscar II att programmera efter tid, så lite närmare en helautomat. Enkelknappen kan ni ställa in till spolningmängden för att få ner temperaturen. Visst är den lite billigare också?
 
Senast ändrad:

MS73

New member
Tack för råd gällande Ascaso'n.

Principiellt är ju kvalitet ett relativt begrepp. Jämför man en Oscar II med en La Marzocco GS3 så är ju Oscar II "skräp" men i den kontexten blir ju även en Alex Duetto eller ECM Syncronika "skräp". Kvalitet blir ju relevant först när man sätter det i en kontext av a) Behov och b) Kostnad. Med de tre parametrarna så kan man tänka sig att ECM är det bättre valet över tex Rocket då Rocket "glider" på namnet emedan ECM har samma kvalitet till lägre kostnad. I vårt fall är vi inga experter men vill ha en maskin vi kommer ha förmåga att hantera och få gott kaffe.

Hur upplever du kvalitén på Lelit? Jag har funderat endel kring de bilder jag sett där det ser ut som om de använder plastslang till viss del gällande varmt vatten (men jag kan säkert ha fel).

Oscar II är ju en "budgetmaskin" gällande HX och som du skriver så har den sina tillkortakommanden såsom tidsstyrning istället för volymstyrning. Ska man ha volym är det väl deras Musica som gäller.
 

Eismannen

Well-known member
Av de du nämner skulle jag nog gå på Lelit PL60. Grupp och kokare i ett, och PID. Kommer vara bra kontroll på temperaturen och det är viktigt. Dubbelkokare är ju också trevligt att ha, om än inte ett måste för hemmaanvändaren.
 

Jonken

Well-known member
Enligt Kaffecompagniet håller tyska ECM dessutom högre standard än Rocket.

Vad gäller Lelit PL041 håller den sig snäppet under en Rancilio Silvia, inte lika tilltagen men å andra sidan med flera praktiska förbättringar som att kunna se vatten-nivå, större droppbricka som är enklare att tömma och mycket bättre ljuddämpning. Helt enkelt trevligare att använda, med byggkvalité som känns tillräcklig men inte mer. Stämmer att varmvattnet lämnar kokaren, via en teflonslang och tillbaka genom ett koppar-rör vertikalt genom kokaren - som en micro-HX :) vet inte om samma gäller för PL60t dock.

Jag skulle nog ändå antingen snålat med pengarna och köpt en Oscar II (trist bara att de verkar ha gjort den sämre med flit för att man ska köpa Musica, gäller temperaturen också) eller tagit steget upp till en E61.
 
Senast ändrad:

MS73

New member
@Eismannen: Tack för feedback - jag är öppen för andra maskiner än dessa bara några av alla de vi tittat på. Profitec Pro 300, ECM Barista, Rocket Appart, Bezzera 07, Brewtus mfl verkar fina tex men då är vi borta i 13-15kkr och där verkar konkurrensen stenhård. Finns det något mellan Oscar II och dessa andra? Om inte egna reflektioner?

@Jonken: Stort tack för fin återkoppling och goda råd. Just OscarII verkar fått fin kritik för sin förmåga relativt pris. Varmvattenuttag är väl inget måste. Kokarna är så små på de billigare att tappar man tee-vatten så får man vänta på att tempen ska återvända stabilisera sig. Då är nog vattenkokaren ett bättre val. Skillnad när man köper en maskin med stor kokare. Just gällande retur över teflonslang. Hur känner du för det? Bakterier?
 

Jonken

Well-known member
Det byggs upp mineraler i ångkokaren så vattenkokare är alltid att föredra, särskilt till te men även americano. Främsta användningsområdet är väl för att värma koppar eller tömma kokaren vid avkalkning, men det finns ju en annan lösning på det till Oscar II.

Känns inte som att bakterier borde trivas i en slang som regelbundet spolas med kokande vatten? Främsta nackdelen tänker jag är att man kanske behöver byta ut den så småningom och att den inte värms upp som ett koppar-rör.. men å andra sidan isolerar plast bra så det behöver inte vara något större problem. Skulle inte förvåna mig om det är därför de har löst det så.
 

MS73

New member
Tusen tusen tack för stöd. Hittade en Oscar II till så bra pris att det inte fanns skäl att tveka längre så det blev ett köp. Klart att det finns bättre maskiner men pris kontra prestanda är nog tillräcklig för oss till dess vi är så duktiga att det är maskinen som begränsar oss.

Nu blir nästa äventyr vilken kvar som gör sig bra. I-landsproblem - absolut så jag ser det mest som en avkoppling från alla måsten. Ska bli spännande att gå tillbaka till halv-automat igen.
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Angående Musica vs. Oscar II - har en Musica hemma nu. Den volymetriska doseringen är inte pålitlig på min i alla fall, skulle nog hellre ha tidsbaserad dosering faktiskt men i vanliga fall är det ju ändå bäst att stoppa skottet själv. Pre-infusion är trevligt men den bygger trycket mycket skonsammare än andra pumpmaskiner jag har använt (Rancilio Silvia, Gaggia Classic och Lelit PL041) så tror att man klarar sig bra med den kortare som Oscar II har. Hetvattentappen känns inte så nödvändig om man inte gör americano ofta.

Det jag skulle sakna mest från Musican är tryckmätaren, stor hjälp för att styra temperaturen. Först för att justera ner pressostaten till en nivå som känns lagom men sen för att ha större kontroll över temperaturen varenda gång man använder maskinen. Är det värt dubbelt så mycket? Knappast, men man får jobba lite mer för att hitta en rutin med Oscar II. För justering kan man sätta på en tillfällig tryckmätare på ångröret och sen får man temperatursurfa som man gör med Silvia/Classic för att få konsekventa resultat.

En sak som lockade mig till HX istället för dubbelkokare var just att kunna manipulera bryggtemperatur med hjälp av att spola igenom olika mängder vatten. Visar sig att Musica strävar efter så jämn temperatur att en lång spolning leder till att den värms upp lika mycket som om man inte spolade alls. Har löst det med en liten brytare för att kunna stänga av elementet manuellt, väldigt enkel mod som en Oscar också kan dra nytta av :)
 

Jonken

Well-known member
Hehe, ja jag också :nowink: synd att de inte kommer så som standard, att pumpen bryter ström till elementet. Lite pilligt att ändra på det själv, även om vi kom fram till en lösning som borde fungera. Får se hur länge jag nöjer mig med att vippa själv :wub:
 

Jonken

Well-known member
Hoppsan, finns visst ingen OPV som standard i Oscar II heller. Men det finns ett kit: https://www.elektros.it/sv/en/Oscar_modification_Kit/opv_oscar_II.html

Samt tryckmätare för kokaren:
https://www.elektros.it/sv/en/Oscar_modification_Kit/boiler_manometer.html

eller ännu bättre både för kokartryck och bryggtryck:
https://www.elektros.it/sv/en/Oscar_modification_Kit/kit-manometers.html

Bäst att dubbelkolla med Elektro's att mätarna är avsedda för version II också, är det så får man Musicas bästa egenskaper för 46€ + frakt.
 

Forumstatistik

Trådar
14,615
Inlägg
155,381
Medlemmar
19,320
Senaste medlemmen
Stormbringer
Topp