Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 9 till 14 av 14
    Junior Member
    Reg.datum
    sep 2018
    Tusen tusen tack för stöd. Hittade en Oscar II till så bra pris att det inte fanns skäl att tveka längre så det blev ett köp. Klart att det finns bättre maskiner men pris kontra prestanda är nog tillräcklig för oss till dess vi är så duktiga att det är maskinen som begränsar oss.

Nu blir nästa äventyr vilken kvar som gör sig bra. I-landsproblem - absolut så jag ser det mest som en avkoppling från alla måsten. Ska bli spännande att gå tillbaka till halv-automat igen.
    Senast redigerat av MS73 den 2018-09-12 klockan 00:24.

Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Vad sägs om Eureka Atom?

Reg.datum
    apr 2017
    Angående Musica vs. Oscar II - har en Musica hemma nu. Den volymetriska doseringen är inte pålitlig på min i alla fall, skulle nog hellre ha tidsbaserad dosering faktiskt men i vanliga fall är det ju ändå bäst att stoppa skottet själv. Pre-infusion är trevligt men den bygger trycket mycket skonsammare än andra pumpmaskiner jag har använt (Rancilio Silvia, Gaggia Classic och Lelit PL041) så tror att man klarar sig bra med den kortare som Oscar II har. Hetvattentappen känns inte så nödvändig om man inte gör americano ofta.

Det jag skulle sakna mest från Musican är tryckmätaren, stor hjälp för att styra temperaturen. Först för att justera ner pressostaten till en nivå som känns lagom men sen för att ha större kontroll över temperaturen varenda gång man använder maskinen. Är det värt dubbelt så mycket? Knappast, men man får jobba lite mer för att hitta en rutin med Oscar II. För justering kan man sätta på en tillfällig tryckmätare på ångröret och sen får man temperatursurfa som man gör med Silvia/Classic för att få konsekventa resultat.

En sak som lockade mig till HX istället för dubbelkokare var just att kunna manipulera bryggtemperatur med hjälp av att spola igenom olika mängder vatten. Visar sig att Musica strävar efter så jämn temperatur att en lång spolning leder till att den värms upp lika mycket som om man inte spolade alls. Har löst det med en liten brytare för att kunna stänga av elementet manuellt, väldigt enkel mod som en Oscar också kan dra nytta av

Senior Member
    Reg.datum
    jan 2018
    Nu väntar vi bara på projekt-tråden för integrering av ett relät som ersätter den switchen :-D

Reg.datum
    apr 2017
    Hehe, ja jag också synd att de inte kommer så som standard, att pumpen bryter ström till elementet. Lite pilligt att ändra på det själv, även om vi kom fram till en lösning som borde fungera. Får se hur länge jag nöjer mig med att vippa själv

Reg.datum
    apr 2017
    Hoppsan, finns visst ingen OPV som standard i Oscar II heller. Men det finns ett kit: https://www.elektros.it/sv/en/Oscar_..._oscar_II.html

Samt tryckmätare för kokaren:
    https://www.elektros.it/sv/en/Oscar_...manometer.html

eller ännu bättre både för kokartryck och bryggtryck:
    https://www.elektros.it/sv/en/Oscar_...anometers.html

Bäst att dubbelkolla med Elektro's att mätarna är avsedda för version II också, är det så får man Musicas bästa egenskaper för 46€ + frakt.

Liknande ämnen

1. Köpråd, Bryggkaffe i espressomaskin?
    Av peterw i forum Shopping & konsument
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-01-10, 09:49
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-02-13, 00:52
  3. köpråd
    Av Natanael i forum Hårdvara
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-03-16, 15:27
  4. Köpråd!