Förväta/blomma presskaffe

Jonken

Well-known member
Eller vad man nu ska kalla pre-wet/bloom på svenska :lol:

Brukar börja med en liten skvätt hett vatten även i presskanna, mest för att jag tycker det är smidigare än att röra för att det ska blandas ordentligt men också för att det blir lite mer motstånd kvar på det viset när det är dags att pressa.

Läste att Scott Rao avråder från det på
https://www.scottrao.com/blog/prewetting-when-to-do-it-when-not-to

Men sen ett test på
https://truth.coffee/blogs/news/hustling-with-a-clever-coffee-dripper

...som kom fram till att hela 5 minuters (!) förvätning med 3x bönornas vikt och 50-gradigt (!) vatten var det de föredrog. Spännande tycker jag, är det någon som har experimenterat med det här?
 

awol

Well-known member
Har bara gjort några enstaka försök, men tycker att jag får bättre resultat när jag skippar det steget. Men helt klart en intressant tanke!
 

Jonken

Well-known member
Kul att fler har testat :) Själv inne på tredje försöket:

Försökte rosta lite etiopisk djimma efter någon annans inställningar på Questen, resultatet blev en lustig kurva "slow start, fast finish" in i andra crack.

1:a avsmakning enligt truth about coffees metod (resulterande bryggtemp 92,5C) direkt från rosten. Aromatiskt, mentol-liknande känsla med oväntat lite kärva toner för en så mörk rost.

2:a avsmakning, 1 dygn efter rostning, 96C. Ingen förvätning eller omrörning. Odrickbart, kärvt och beskt.

3:e avsmakning, 2 dygn efter rostning nu enligt TAC igen (92,5C). Mentolen borta, men trevligt att dricka med lägre kärvhet.

Inte sida vid sida men ändå markant skillnad. Bryggtemperaturen skiljer med ~3,5C men jag tycker inte att det borde ge så dramatisk effekt.
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
4:e försöket, nära inpå nu så att vilan inte ska vara någon större faktor. Ingen förväta, 86C vatten för att se om lägre temperatur är avgörande, omrörning. Mentol tittar tillbaka, på gränsen till drickbart men gav upp efter halva koppen. Definitivt mer kärvhet och rostsmak, påminner om att tugga på bönor.

Förvånad, men räcker för att övertyga mig om att det finns något att hämta i metoden. Åtminstone för lite speciell mörkrost :ph34r:
 
Senast ändrad:

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp